Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

PATA (IDE) SSD

Funderar på om det är värt att stoppa i en SSD i mitt "retro" bygge, Någon som har erfarenhet av att köra en SSD med en IDE->Sata adapter?

Vet att jag kommer få läs/skriv hastigheter runt 100MB/sekund men som jag förstår är det framförallt accesstider som gör att en SSD är så pass mkt snabbare än en HDD, Så kommer jag märka stor skillnad med en SSD genom IDE-Sata adapter jämfört med en vanlig IDE 7200rpm disk? Som OS disk då såklart. Tack på förhand

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - XFX Pro series 850w - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus G75VX - MSI GE73VR
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Steelseries Siberia 800 Mus: Logitech G602 Tangentbord: Func KB-460

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Ja det blir skillnad - frågan e om du tycker det räcker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Har kört en äkta old school 2008 års Mtron PATA SSD 32GB som systemdisk för Win2k och sen W2k3 server mellan 2010 och 2014 iaf. Visst gör det skillnad, även med så gammal disk.

Om det är en sk, äkta transparent adapter så ska det fungera bra. Dock varierar kvaliten mellan adaptrar rätt kraftigt, så det är svårt att säga hur många IOPS du får, dock är även 1000 IOPs en förbättring mot HDD. Och de bättre bör klara 5-10k IOPs iaf.

Frågan är som jooker säger, tycker du att det är värt det?

Det finns också "kina SSDer" som har IDE.
http://www.ebay.com/sch/Solid-State-Drives-/175669/i.html?_fr...

Super Talent har gjort speciella SSD och snabba USB minnen länge, och har tydligen också sådana:
http://www.ebay.com/sch/Solid-State-Drives-/175669/i.html?_fr...

Diskarna är visserligen dyrare än SATA motsvarigheter du kan handla hos Inet, Komplett, Webbhallen osv, men om du måste handla en adapter så kommer den också kosta 100-150kr för att få något vettigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

@Paddanx:

Tack för svar, Har en del SSD diskar som bara ligger så det billigaste vore en adapter, Du kanske kan rekommendera en bra adapter?

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - XFX Pro series 850w - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Steelseries Siberia 800 Mus: Logitech G602 Tangentbord: Func KB-460

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Dr.Pez:

@Paddanx:

Tack för svar, Har en del SSD diskar som bara ligger så det billigaste vore en adapter, Du kanske kan rekommendera en bra adapter?

Hmm.
Ska tilläggas att jag körde Nativt IDE SSD, och de adaptrar jag använt hittills har varit IDE disk till Sata (hade en del 200-250GB IDE HDD tex).

Jag har hört att denna ska vara bra:
https://www.komplett.se/sdm-sata-ide-bidirectional-adapter/47...
finns även här:
http://www.conrad.se/SATA%2fIDE-konverter-dubbelriktad-%28%29...

Men jag har inte testat specifikt den för SSD mot IDE, så jag vågar inte lova något, prestanda syftat, men tekniskt sett bör det gå.
Vet att din prestanda kommer påverkas av 2 saker, 1 adaptern, och 2 kontrollerkortet och dens IOPs, som på gamla IDE moderkort kan vara rätt usla om de inte är bra styrkontrollers.

Tror jag har en sådan liggande någonstans hemma, vete F var dock. Annars kanske jag kunde göra lite snabb test, men då mot ett C2D system med IDE. Kan se om jag hittar den i kväll.

129-199kr är dock ingen enorm summa iaf

Andra alternativet är ju att sätta i en Sata PCI kort (om du har plats osv. Antar att du inte har PCI-E).
Typ: https://www.komplett.se/sunswayst-lab-pci-sata-2p-esatasata/3...

Står att den ska ha OS stöd: Win 2000 till Win 7 64-bit iaf.
Samt AHCI stöd och DMA läge, enligt full Sata 1.0 spec, vilket SSD kan nyttja.
Blir nog PCI bussen som kommer vara flaskhalsen i det alternativet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

@Paddanx:

Jag har funderat på PCI kontrollerkort med sata men som jag förstår så måste man lägga ut ganska mkt pengar då kontrollerkortet måste ha eget bios chip för att man ska kunna boota från det

Du får ju mer än gärna testa lite, Det jag framförallt är ute efter är relativt snabb boot och lite snabbare överlag inne i operativsystemet, Dom flesta spel och program jag har kommer även att få plats på en 128GB SSD så det vore ju trevligt.

Kommer att köra Windows 2000

SSD som jag tänkt använda är en PNY Optima disk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Dr.Pez:

@Paddanx:

Jag har funderat på PCI kontrollerkort med sata men som jag förstår så måste man lägga ut ganska mkt pengar då kontrollerkortet måste ha eget bios chip för att man ska kunna boota från det

Du får ju mer än gärna testa lite, Det jag framförallt är ute efter är relativt snabb boot och lite snabbare överlag inne i operativsystemet, Dom flesta spel och program jag har kommer även att få plats på en 128GB SSD så det vore ju trevligt.

Kommer att köra Windows 2000

SSD som jag tänkt använda är en PNY Optima disk

Hmm.
Att boota på kontrollerkort ska inte vara så svårt. Det största problemet är att ha rätt drivare (som måste installeras vid installation, och på Win 2000 så pratar vi floppydiskett)
Du kan alt ofta slipstreama in drivrutinen i Windows 2000 install mediat.

Vet att P3or (och de flesta P2or) kan boota på PCI kontrollerkort, och den jag länkade bör ha både BIOS och fullt stöd då den har både AHCI stöd och DMA, något som krävs BIOS DMA länk för att fungera. Det hänger dock på att BIOSet på moderkort kan boota på PCI kort, vilket du måste kolla. Det jobbiga är nog att det är en "testa och se", om du nu mot förmodan har nån konstigt OEM version av BIOSet som inte skulle stöda det.

Int13 kommandot som användes förr för PCI kort att anropa boot ska funka utan problem. Hade själv ATA 133 kort på min P2a och P3a för att de stödde bara ATA 33/66 "i original".