Inköp av en ny NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2011

Inköp av en ny NAS

Hejsan ALLA

Redan längre tid, jag har funderat att köpa en NAS till.
Just nu jag har två stycken som heter Netgear ReadyNAS Ultra 2.
Och med dessa två jag är extremt nöjd. Jag ville att köpa en till likadant, så att min
program kan fungera på all tre, men tyvärr de har slutat att sälja dom mer.

Nu vill jag köpa en till för att lagra mina mp3 och lite serier. Vill ha med iSCSI funktion,
och att jag kan installera addons som till exempel Plex. Vill ha helst med 4 st HDD,
men med två HDD är också acceptabelt.

Har ni någon som ni kan rekommendera, som är bra, pålitligt, samt att det inte kostar halva månads lön.

mvh
Njanja

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 8GB/2X500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

QNAP/Synology, välj en som passar din plånbok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2011

Hejsan Alla

Vad ni tycker om den här: Synology DiskStation DS414, samt finns det funktion stänga/starta automatisk på den. Läste lite i manualen att det inte finns på alla modeller.

mvh
Njanja

Server

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Jag kan bara prata gott om Zyxel NSA 325A, Jag använder den hemma och den har stöd för 2 bay HDD och kostar som ett par pizzor.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av njanja:

Hejsan Alla

Vad ni tycker om den här: Synology DiskStation DS414, samt finns det funktion stänga/starta automatisk på den. Läste lite i manualen att det inte finns på alla modeller.

mvh
Njanja

Jag har själv Diskstation 412+ och jag tror att DS414 kan vara uppföljaren till den. Är väldigt nöjd med min i alla fall, klockren produkt. Undrar bara varför du vill ha automatisk on/off på den? Plex finns som officiellt package till DiskStation.

"Halv månadslön" beror ju på hur mycket man tjänar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Cinder:

Jag har själv Diskstation 412+ och jag tror att DS414 kan vara uppföljaren till den. Är väldigt nöjd med min i alla fall, klockren produkt. Undrar bara varför du vill ha automatisk on/off på den? Plex finns som officiellt package till DiskStation.

"Halv månadslön" beror ju på hur mycket man tjänar

Hejsan

Vill automatisk on/off på den på grund av att jag vill inte att den är igång hela tiden. Jag vill att den startar en timma innan jag kommer från jobbet, och att den stänger sig vid 12 tiden på natten.

När det gäller pengar. den kostar inte så himla mycket, kostar bara 3900 kr.

mvh
Njanja

Server

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Jag slår ett slag för Synology har själv en, riktigt enkel att montera och gränssnitt är rena barnleken.
Finns också ett hyffsat stort app utbud.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012

Rekommenderar även här Synology, har nyligen konfigurerat en DS415+ åt ett mindre företag, samt ägt en DS213 (kör för närvarande Xpenology då jag inte kan gå ifrån Synologys gränssnitt). Superenkel att montera, gränssnittet är nog ett av de smidigaste jag sätt hos en NAS. Om du tänkt köra PLEX rekommenderar jag deras lite dyrare produkter (runt 3k+ klassen) annars kan det bli svårt/omöjligt att transkoda filmerna.

Angående automatisk on/off så har jag aldrig hört talas om att det inte finns stöd på vissa Synology enheter, inte heller haft några problem när jag använt den funktionen. Så här ser funktionen ut i gränssnittet:

Workstation: Maximus VIII Gene Intel Core i7-6700K Corsair Dominator 16GB Asus Strix 1080 OC Samsung 840 250GB Samsung 850 500GB
Server: Asus P9D-E Intel Xeon E3-1240v3 32GB ECC RAM Samsung SM863 480GB WD Red ~20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av njanja:

Hejsan

Vill automatisk on/off på den på grund av att jag vill inte att den är igång hela tiden. Jag vill att den startar en timma innan jag kommer från jobbet, och att den stänger sig vid 12 tiden på natten.

När det gäller pengar. den kostar inte så himla mycket, kostar bara 3900 kr.

mvh
Njanja

Det finns Power Schedule till Synology NAS efter en liten snabb googling, går att ställa in tider och dagar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Tänk på att synology DS nasar inte kan spela upp DTS pga licensierings issues sedan över ett år tillbaka. Har själv en DS411 som jag vart nöjd med tills problemen att spela upp filmer med DTS ljud (majoriteten av dom). Det funkar om man konverterar om videos till annat ljud eller troligen om man transcodar videon i NASen vid uppspelning (min är för klen för detta)..

Citera för svar!