Permalänk

fläktbyte Lenovo X60S guide?

Någon som har en guide för dessa laptops för fläktbyte? Min fläkt låter som en stenkross. Och jag tror att denna skall kunna passa.

http://www.ebay.com/itm/180943931221?ssPageName=STRK%3AMEBIDX...

Hur på lättast sätt byter man fläkten? Måste man peta ur hela moderkortet och alla delar ur datorn för att komma åt den? Så dumt kan dom väll inte gjort?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Någon som har en guide för dessa laptops för fläktbyte? Min fläkt låter som en stenkross. Och jag tror att denna skall kunna passa.

http://www.ebay.com/itm/180943931221?ssPageName=STRK%3AMEBIDX...

Hur på lättast sätt byter man fläkten? Måste man peta ur hela moderkortet och alla delar ur datorn för att komma åt den? Så dumt kan dom väll inte gjort?

Absolut!

Det många inte vet är att Lenovo själva tillhandahåller kompletta kurser för hur man reparerar alla modeller.

Lenovo Learning X60/X60S

Permalänk
Skrivet av Roboo:

Absolut!

Det många inte vet är att Lenovo själva tillhandahåller kompletta kurser för hur man reparerar alla modeller.

Lenovo Learning X60/X60S

oh den verkade ju rätt informativ och bra. Du har ingen aning om det är rätt fläkt jag länkade där uppe? Det står X60 och X60s men jag är osäker på om det är rätt. För min har ett metall hus runt fläkten och denna på annonsen är plast.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att plastfläkten sitter fastskruvad i metallhuset, dvs att det är två delar.

Har själv tagit isär en X60(eller X61) för att rengöra fläkten, som även lät väldigt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

oh den verkade ju rätt informativ och bra. Du har ingen aning om det är rätt fläkt jag länkade där uppe? Det står X60 och X60s men jag är osäker på om det är rätt. För min har ett metall hus runt fläkten och denna på annonsen är plast.

Den fläkten i videon verkar stämma överens med den du länkade från Ebay.

Det kan vara så att den är gjord i plast för att få en lägre tillverkningskostnad men att funktionen är densamma.

Men jag vågar inte svara på om den passar eller ej, så jämför din fläkt med bilderna från Ebay.

Permalänk

den kostar 60kr typish så jag orkar faktiskt inte skruva sönder hela datorn för att titta på fläkten. Verkar så illa så man måste ur med alla delar ur datorn för att byta fläkten. Eftersom någon smart person satte skruvarna underfrån på fläten. Så jag satsar på att beställa en. Stämmer det så sätter jag dit den. Annars får det bli WD40 i den gamla fläkten. Det var iallafall rent däri när man tittade med ficklampan. Tog loss tangentbordet och tittade ner där.

Ska fixa till denna lilla laptop då den duger mer än väl till mig och jag fick den gratis för ett jobb jag gjorde. Så batteri fläkt och en SSD samt gräva lite i skrotlådan så har man en dator som duger till surf och internet samt ha i bilen som gps

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Får man ställa en till dum fråga i denna tråd? försökte uppgradera ramet. Grävde i skrotlådan hittade två pinnar 667mhz båda på 2GB som matchar. petade i dom bios säger 4GB installed memory. Men memtest86 senaste versionen säger 3GB memory. Frågan är då. Är det någon vits att installera 64bits os i denna maskinen? Kommer maskinen se allt minne eller är det waste of time och göra?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Har haft några gamla X-modeller och om jag inte minns helt tokigt så tar X60 4GB RAM _MEN!_ chipset begränsar detta till 3GB.

En trevlig sida för oss med Thinkpads är ju annars: http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki

Sen så brukar det finnas en hel del vägledning på youtube.com, jag sökte bl.a på "x60s fan" och fick upp en del instruktioner för hur man kan gå tillväga.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX