Systemet känner inte igen SSD

Permalänk
Medlem

Systemet känner inte igen SSD

Nybörjarfråga här.

Jag har köpt en Samsung PRO 850 men jag får inte systemet eller Samsung Magician att känna igen SSDn.

Jag använder ett Asus P8P67 PRO REV B3 som moderkort. BIOS-inställningarna för SATA är inställda på AHCI. Har ni några tips på vad jag kan göra för att lösa problemet? Vore väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hittar BIOS disken ö.h.t.?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AK17:

Nybörjarfråga här.

Jag har köpt en Samsung PRO 850 men jag får inte systemet eller Samsung Magician att känna igen SSDn.

Jag använder ett Asus P8P67 PRO REV B3 som moderkort. BIOS-inställningarna för SATA är inställda på AHCI. Har ni några tips på vad jag kan göra för att lösa problemet? Vore väldigt tacksam för hjälp!

Min 850 hittas inte heller av magician.
Dock en M.2.

Lite konstigt sådär kan man ju tycka.

Permalänk
Medlem

Ligger disken med i enhetshanteraren?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AK17:

Nybörjarfråga här.

Jag har köpt en Samsung PRO 850 men jag får inte systemet eller Samsung Magician att känna igen SSDn.

Jag använder ett Asus P8P67 PRO REV B3 som moderkort. BIOS-inställningarna för SATA är inställda på AHCI. Har ni några tips på vad jag kan göra för att lösa problemet? Vore väldigt tacksam för hjälp!

Vilken av SATA kontrollers på moderkortet har du kopplat den till?

Kopplar du till "fel" så jo det kan nog mycket väl hända att disken inte hittas när du vill installera Windows på den, samt även kanske inte hittas av befintlig installation om SATA kontrollern inte har sina drivrutiner installerade.

För övrigt bör din SSD sitta i dom vita SATA kontakterna, sitter den i dom mörkblå kan du få dina problem som du har, dom mörkblå ska undvikas för alla enheter som du vill ha som system eller vara bootbara.

Skrivet av Kalasis:

Min 850 hittas inte heller av magician.
Dock en M.2.

Lite konstigt sådär kan man ju tycka.

Vad för moderkort? och vilket OS kör du?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Tack för era råd, jag fick Samsung Magician till att känna av min SSD efter att ha bytt från SATA 3GB till 6GB. Däremot får jag inte den att visas i min dator. Disken syns däremot i enhetshanteraren och i BIOS vid uppstart. Ska leta runt lite för att se hur det här problemet har lösts för andra men jag skulle uppskatta tips om ni vet vad problemet kan bero på!

Edit: Fick det att fungera, tack så mycket för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vilken av SATA kontrollers på moderkortet har du kopplat den till?

Kopplar du till "fel" så jo det kan nog mycket väl hända att disken inte hittas när du vill installera Windows på den, samt även kanske inte hittas av befintlig installation om SATA kontrollern inte har sina drivrutiner installerade.

För övrigt bör din SSD sitta i dom vita SATA kontakterna, sitter den i dom mörkblå kan du få dina problem som du har, dom mörkblå ska undvikas för alla enheter som du vill ha som system eller vara bootbara.

Vad för moderkort? och vilket OS kör du?

Intel NUC. Så det bör ju inte vara några problem tycker man.

Skickades från m.sweclockers.com