Hjälp:ny processor+moderkort= fläktar på max

Permalänk
Medlem

Hjälp:ny processor+moderkort= fläktar på max

Har uppgraderat datorn med ny processor och moderkort men nu kör fläktarna på max och kan ej sänka hastigheten.

Speedfan hittar inga fläktar och säker att min SSD är över 100grader varm fast den är max 30grader.

Går man in i bions så hittar den bara en fläkt och den går på 1500varv och de andra fläktarna visar den ej men sätter man de på tyst läger så går de fortfarande på max varv och med konstigt surrande ljud.

Har googlat och läst diverse lösningar men inget fungerar så börjar fundera på att rycka ur de fläktarna och låta datorn gå på cpu och gpu fläktarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Är fläktarna 3 eller 4 pins? Är uttaget av 3 eller 4pin?
För jag kan ej driva en 3 pins fläkt i min 4pin CPU, då går den på högsta varv. Och vad BIOS ber den köra i skiter den i.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@hellmix

Hade ju underlättat om du säger vilket moderkort, processor och vilka fläktar det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@hellmix

Hade ju underlättat om du säger vilket moderkort, processor och vilka fläktar det gäller.

processor: Intel Core i5-4690K
moderkort: Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3

Fläktarna vet jag inte riktigt med ska öppna upp och se hur de sitter. Men det är 3st som sitter i chassit.

Edit, öppnade upp och chassit fläktarna sitter i 4pin fast de är 3pin men de snurrar bara på *tomgång* så ljudet kommer från processor fläkten som sitter med sina 4pin i processor-fan 4pin på moderkortet. Men förstår inte varför fläktarna går fullt samma sak gäller gpu fläktarna de snurrar på ordentligt fast man inte spelar och det är gtx 780 i sli.

Har de senaste drivrutiner men får inte bukt på problemet.

Edit igen: Det är grafikkorten som är boven i allt oljud men nu till det bisarra xD

Håller på att luska i hur man får ner varven på grafikkortet och medans jag håller på att göra det så hör jag bara hur datorn ändrar ljud och börjar vibrera så tittar in i datorn och vad ligger där jo en vinge från fläkten från ett av grafikkorten.

Datorn hatar mig..... -.-

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

@hellmix:
haha. ja då vet du vart ljuder är ifrån då, förhoppningsvis

kolla tillverkarens hemsida för grafikkortet. Asus, msi osv. vet ej vad du har för kort men dom kan mycket väl ha något "Oc program" för ditt kort/fläktkurva
jag kör Asus kort och då heter programmet "Asus GPU tweak" eller nåt sånt.
I det kan du ändra fläktkurvor osv.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

@hellmix:
haha. ja då vet du vart ljuder är ifrån då, förhoppningsvis

kolla tillverkarens hemsida för grafikkortet. Asus, msi osv. vet ej vad du har för kort men dom kan mycket väl ha något "Oc program" för ditt kort/fläktkurva
jag kör Asus kort och då heter programmet "Asus GPU tweak" eller nåt sånt.
I det kan du ändra fläktkurvor osv.

Jag har MSI-kort så det programmet heter MSI afterburn och har dragit ner fläktkurvorna, testat att stänga av dem helt och hållet men inget resultat de fortsätter att tugga på i max hastighet.

Så nu avvaktar jag på mitt nya grafikkort och se om de går på normalvarv eller maxar.

Maxar det så misstänker jag att det är moderkortet som kan vara boven i det hela.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan