Lägga till ytterligare disk i Win2012 Raid 5:a

Permalänk
Medlem

Lägga till ytterligare disk i Win2012 Raid 5:a

Tjena,
Märkte för en timme sen att en av mina diskar i min Raid 5:a visade ett utropstecken och tryckte därför på Reactivate Disk och petade in en ytterligare 4TB-disk. Nu synkar den om, vilket jag antar kommer ta ett halvt dygn.
Alla diskar är dynamiska, kör GPT och syns i Diskhanteraren.

Problemet är att jag inte kan lägga till den nya disken i min Raid 5 array. Hur fan gör jag utan att bryta den nuvarande raiden och gå miste om all data?!

Den disk jag vill lägga till är Disk 0

Permalänk
Medlem

Vänta och se vad som händer när den synkat om, hur ser det ut på storage pool:en?
Så vitt jag vet är det där du lägger till en disk.

Permalänk
Medlem

@Bumbi85: Storage poolen var tom tills jag la till en Basic disk.
Jag tror att jag la till diskarna direkt i Diskhanteraren och inte i storage poolen som jag kanske borde gjort.

Permalänk
Medlem

Du har rätt i att man kan göra det direkt i Diskhanteraren :), kan inte hjälpa dig där hur man lägger till en disk till tyvärr.
Jag har mest sett i Server 2012 R2 att man använder Storage pool såvida man inte har ett dedikerat raidkort, om du skall ha Raid 5 där så får man köra "Parity"

Permalänk
Medlem

Hur många diskar bestod arrayen av först?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Du har rätt i att man kan göra det direkt i Diskhanteraren :), kan inte hjälpa dig där hur man lägger till en disk till tyvärr.
Jag har mest sett i Server 2012 R2 att man använder Storage pool såvida man inte har ett dedikerat raidkort, om du skall ha Raid 5 där så får man köra "Parity"

Hämtade en till disk och gjorde detta. Hoppas jag kan lägga till fler diskar i denna pool nu. Tack!

Skrivet av Mr_Lazy:

Hur många diskar bestod arrayen av först?

3 stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olaus86:

Hämtade en till disk och gjorde detta. Hoppas jag kan lägga till fler diskar i denna pool nu. Tack!

3 stycken.

Du kan inte lägga till en disk om hela arrayen håller på att resynca sig.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du kan inte lägga till en disk om hela arrayen håller på att resynca sig.

Jag tog bort arrayen och skapade en storage pool. Vet du om jag kan lägga till en fri disk i den redan skapade poolen? Just nu är alternativet utgråat men jag har inga fria diskar ännu.

Permalänk
Medlem

Det gick inte att expandera en parity vdisk utan att använda minst 2 ytterligare diskar.
Fick göra om och använda JBOD. Får försöka fixa en fristående backupdisk för det allra viktigaste.

Permalänk
Medlem

Ok, fan vad tråkigt.
Fick förklarat av en kollega att det behöver utökas med det dubbla antal som när den skapades.

Hoppas det löser sig för dig ändå