Grafikkortet "maxar" och dödar datorn

Permalänk
Medlem

Grafikkortet "maxar" och dödar datorn

Tja, får se om jag hinner skriva det här innan skiten varvar upp och släcker ner datorn igen.

Köpte ett Asus Radeon HD 7950 3GB av en polare för ett par dagar sedan, det fick inte plats i mitt chassi,
så han kom förbi och byggde om min dator i ett chassi han hade till övers, och satte in nya grafikkortet,
avinstallerade gamla drivrutiner, osv osv, o fixade allt, väldigt uppskattat.

Gick typ 5 minuter, så började grafikkortets fläktar maxa, gick på högvarv, när vi satte igång GTA V, datorn dog.
Samma sak hände med alla spel jag testade på datorn, så vi klockade ner kortet lite, och testade, och det verkade funka.

Ett tag. En gång om dagen sedan dess, så har grafikkortet betett sig likadant, det maxar upp, helt utan anledning, och utan att jag använder något krävande program, och bara dör, och jag måste gå och sätta på skiten "för hand" igen.

Nu, de senaste 2 timmarna har detta beteende återkommit ungefär var 5-10 minut, och det börjar bli extremt störande.

Jag har CCC installerat, samt MSI Afterburner, jag har testat att köra med bara CCC installerat och igång, enbart med AB installerat och igång, och utan någon av dem, både installerade, och avinstallerade från datorn, men problemet kvarstår, så är det någon här som kanske har något svar på vad det kan vara?

Mitt nätagg är på 500 W, och jag har en Intel Core i5-3570K 3,4 ghz quadcore, jag har sett folk med nätagg på 450 W som har kunnat använda sitt kort, så det känns inte som strömmen eller processorn inte skulle orka med, kan jag ha fel där?

Permalänk
Avstängd

hur varmt blir grafikkortet då? måste ju vara att det blir överhettat, testat att blåsa bort damm med komprimerad luft på burk?

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på nätaggregatet?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

hur varmt blir grafikkortet då? måste ju vara att det blir överhettat, testat att blåsa bort damm med komprimerad luft på burk?

Det ligger stadigt på 40-41 grader, och när det maxar så går den upp i 103 grader, sen dör skiten.
Rensade ut hela datorn innan vi satte ihop den igen, grafikkortet med "luft på burk" sen räckte de inte till resten, haha, men allt i datorn har blivit utblåst på damm och skit.
Ibland förlorar jag bara bilden, så datorn är fortfarande igång, men grafikkortets fläktar maxar, och skärmen är helt svart, om det är nån hjälpfull info ^^

Skrivet av XFTality:

Vad är det för modell på nätaggregatet?

Silver Power SP-SS500 500W PSU, står det på komplett
https://www.komplett.se/silver-power-sp-ss500-500w-psu/771922

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbanck:

Det ligger stadigt på 40-41 grader, och när det maxar så går den upp i 103 grader, sen dör skiten.
Rensade ut hela datorn innan vi satte ihop den igen, grafikkortet med "luft på burk" sen räckte de inte till resten, haha, men allt i datorn har blivit utblåst på damm och skit.
Ibland förlorar jag bara bilden, så datorn är fortfarande igång, men grafikkortets fläktar maxar, och skärmen är helt svart, om det är nån hjälpfull info ^^

Silver Power SP-SS500 500W PSU, står det på komplett
https://www.komplett.se/silver-power-sp-ss500-500w-psu/771922

103 grader är på tok för högt! Använd tryckluft eller blås bort dammen i kylflänsen. Håll dock ett finger på fläkten när du blåser så att den inte snurrar, då det genererar elektricitet som matas in i grafikkortet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort ska ju klara 103 grader (en kort tid, tills den ger upp). Runt 120 grader så ska bryter den (iaf tidigare erfarenhet av ett överhettande 4850, kan skilja sig från andra modeller).

De är uppenbarligen inget fungerande kort för tillfället. Vad hade du för kort innan du bytte?
Alternativen är ju att försöka få bort så mycket damm som möjligt, eller montera dit en ny kylare, de gjorde jag på 4850 som överhettade för min lillebror. Bytte kylare och den toppade ca 50 grader efter de. Sänkte alltså tempen med ca 70C.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

103 grader är på tok för högt! Använd tryckluft eller blås bort dammen i kylflänsen. Håll dock ett finger på fläkten när du blåser så att den inte snurrar, då det genererar elektricitet som matas in i grafikkortet.

Har redan använt tryckluft på burk, hela datorn är utrensad och ren, rengjorde allt innan jag satte in den i ett nytt chassi, så damm kan det inte vara helt enkelt, kortet är helt rent

Skrivet av SweSparky:

Ett grafikkort ska ju klara 103 grader (en kort tid, tills den ger upp). Runt 120 grader så ska bryter den (iaf tidigare erfarenhet av ett överhettande 4850, kan skilja sig från andra modeller).

De är uppenbarligen inget fungerande kort för tillfället. Vad hade du för kort innan du bytte?
Alternativen är ju att försöka få bort så mycket damm som möjligt, eller montera dit en ny kylare, de gjorde jag på 4850 som överhettade för min lillebror. Bytte kylare och den toppade ca 50 grader efter de. Sänkte alltså tempen med ca 70C.

Jag hade ett AMD Sapphire Radeon HD 7850 1GB GDDR5, så inte världens bästa kort, men helt ok för mig, jag kände bara att jag ville ha lite mer minne, vilket det nya kortet levererade. Eller skulle ^^
Polarn jag köpte kortet av, sa att det satt nån extra kylgrej, eller nånting, som var avsett för att kyla ner kortet "extra mycket", men jag vetifan riktigt..

Grejen är att jag kan starta datorn, och bara låta den vara igång, jag behöver inte ens logga in eller liknande, så drar kortet igång på max, och stänger av hela datorn, alternativt tar bort bilden från skärmen, men fortfarande brusar oh har sig
Det är ju inte normalt beteende, att oavsett vad jag gör, krävande eller inte, så blir kortet helt plötsligt 103+ grader varmt från 40-41 grader, på mindre än sekunden
Tycker du det låter som kylarproblem då? Jag vet som sagt inget fan.. haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbanck:

Har redan använt tryckluft på burk, hela datorn är utrensad och ren, rengjorde allt innan jag satte in den i ett nytt chassi, så damm kan det inte vara helt enkelt, kortet är helt rent

Jag hade ett AMD Sapphire Radeon HD 7850 1GB GDDR5, så inte världens bästa kort, men helt ok för mig, jag kände bara att jag ville ha lite mer minne, vilket det nya kortet levererade. Eller skulle ^^
Polarn jag köpte kortet av, sa att det satt nån extra kylgrej, eller nånting, som var avsett för att kyla ner kortet "extra mycket", men jag vetifan riktigt..

Grejen är att jag kan starta datorn, och bara låta den vara igång, jag behöver inte ens logga in eller liknande, så drar kortet igång på max, och stänger av hela datorn, alternativt tar bort bilden från skärmen, men fortfarande brusar oh har sig
Det är ju inte normalt beteende, att oavsett vad jag gör, krävande eller inte, så blir kortet helt plötsligt 103+ grader varmt från 40-41 grader, på mindre än sekunden
Tycker du det låter som kylarproblem då? Jag vet som sagt inget fan.. haha

Ta gärna en bild på kortet och dela med dig av de. Låter lite som att din polare har eventuellt bytt kylare på kortet och misslyckats totalt med kontakten mellan gpun och kylaren. Därför varvar antagligen kortet upp som fan. Den vill försöka sänka temperaturen men lyckas inte med detta.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@SweSparky:

Duger det med en bild när kortet sitter i datorn? Jag har inte tagit ut kortet och satt in det gamla, ifall jag drar ut nån sladd eller nåt som jag inte vet vart den ska sitta, och så får jag inte igång datorn alls sen
Annars kan jag nog ladda upp en bild runt kl 17, när polarn som jag köpte det av, och som installerade skiten, kommer och sätter tillbaks det gamla igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbanck:

@SweSparky:

Duger det med en bild när kortet sitter i datorn? Jag har inte tagit ut kortet och satt in det gamla, ifall jag drar ut nån sladd eller nåt som jag inte vet vart den ska sitta, och så får jag inte igång datorn alls sen
Annars kan jag nog ladda upp en bild runt kl 17, när polarn som jag köpte det av, och som installerade skiten, kommer och sätter tillbaks det gamla igen

Bara fråga din polare om kylaren är bytt eller vad han menar med "extra kylning", med tanke på att de verkar funka sämre än "utan extra kylning". xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Det verkar som att grafikkortet får för sig att det måste jobba allt vad det kan och att det gör det ända tills det når termiska gränsvärden som får det att stänga av sig.

Antar att du inte hade detta problemet med ditt gamla grafikkort.

Det är lite oroande, jag tror inte att det är bra för grafikortet i längden, eller andra komponenter i datorn.

- Har du dubbelkollat att alla kablar är ordentligt intryckta?
- Har du möjlighet att mäta effektförbrukningen av maskinen? Om man ser en ökande effekt när kortet rusar?
- Har ditt nätagg de uttag du behöver för grafikkortet (antar att kortet behöver en sexa och en åtta)? Har ni via adaptrar gjort så du får dessa uttag? (typ koppla ihop molex till en sexa etc)
- Hur luktar grafikkortet? Luktar det "bränd elektronik"?
- Hur luktar nätagget? Luktar det "bränd elektronik"?
- Har du möjlighet att känna hur varmt grafikortet är? Typ sätta ett finger på kylflänsarna etc.
- Sitter kanske kylaren löst på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Låter som att kylaren till grafikkortet är felmonterad och det är nog det som gör att tempen sticker upp så fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det verkar som att grafikkortet får för sig att det måste jobba allt vad det kan och att det gör det ända tills det når termiska gränsvärden som får det att stänga av sig.

Antar att du inte hade detta problemet med ditt gamla grafikkort.

Det är lite oroande, jag tror inte att det är bra för grafikortet i längden, eller andra komponenter i datorn.

- Har du dubbelkollat att alla kablar är ordentligt intryckta?
- Har du möjlighet att mäta effektförbrukningen av maskinen? Om man ser en ökande effekt när kortet rusar?
- Har ditt nätagg de uttag du behöver för grafikkortet (antar att kortet behöver en sexa och en åtta)? Har ni via adaptrar gjort så du får dessa uttag? (typ koppla ihop molex till en sexa etc)
- Hur luktar grafikkortet? Luktar det "bränd elektronik"?
- Hur luktar nätagget? Luktar det "bränd elektronik"?
- Har du möjlighet att känna hur varmt grafikortet är? Typ sätta ett finger på kylflänsarna etc.
- Sitter kanske kylaren löst på grafikkortet?

Eller hur, jag känner detsamma, att detta problem påverkar allt annat i datorn och förkortar livslängden på grejerna jag har i den.
Nu har datorn varit igång i c:a 2 timmar, efter att ha spökat 4 ggr sedan jag slog på den runt kl 10-11 imorse, och har funkat felfritt, fram tills att jag började kolla på ett videoklipp, då började skiten rusa o ha sig igen, jag stängde ner chrome, kortet lugnade ner sig igen

-Alla kablar som JAG kan se är iaf inkopplade, däremot så upptäckte jag nu att en av fläktarna som är direkt kopplade till nätagget, inte snurrar övht, medans de fläktar som är kopplade till moderkortet snurrar på. Skumt?
- Har du någon länk på hur jag kan mäta energiförbrukningen? Eller kan jag se detta i Afterburner kanske?
För i afterburner så syns det som en rak linje, där kortet har hållit sig jämt på 41 grader, sen helt plötsligt rusar alla "mätare" upp, som finns till höger på Afterburners klassiska layout. Vet ej om detta hjälper nåt.
-Ja, nätagget hade de uttag som behövdes, och det är som du skriver, det kopplades i en sexa och åtta, som jag fattade det iaf, vet att polarn satt och letade efter uttaget ett tag, och kunde konstatera att det var rätt uttag iaf
- Jag har åkt på världens jävla förkylning, haha, så jag känner inte speciellt mkt lukt överhuvudtaget, men det lilla jag känner, luktar inte bränd elektronik iaf.
-Nu när datorn är igång, så antar jag att jag inte ska pilla något på kortet, och känna om det är varmt, även om de är på kylflänsarna eller va det heter
- Polarn som satte in det skulle komma förbi efter jobbet, och ta ut det, vi får ta en titt då, om det kan vara så att kylaren är lös, eller som någon annan skrev, felkopplad eller liknande.

Stort tack till alla förslag och idéer om vad det kan vara, sjukt uppskattat SC!

Permalänk
Medlem

Gpu-Z visar alla värden på ditt kort.

Som någon föreslog, ta bort kylningen, rengör och montera igen med ny kylpasta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det verkar som att grafikkortet får för sig att det måste jobba allt vad det kan och att det gör det ända tills det når termiska gränsvärden som får det att stänga av sig.

Allt vad den kan är ju 100% belastning och de ska inte ge temps över 100 grader. De händer ju i dom flesta spelen om man besitter en kraftig cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag använder en energimätare från Kjell & Co (http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ene...). Vill minnas att den kostade 99:- när jag köpte den.
Kolla effektförbrukningen då och då, den "hoppar" ganska mycket beroende på vad du gör.
Kolla vad som händer med effektförbrukningen när grafikkortet "rusar".

Kör gärna ett verktyg som visar temeraturer för ditt grafikkort, tex GPU-Z (http://www.techpowerup.com/gpuz/) eller HWiNFO (http://www.hwinfo.com/). Du har ett Asus kort så du kanske redan har GPU Tweak (http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=9&m=ASUS...) installerat

Jag själv föredrar HWiNFO, det visar mig allt om hårdvaran samt att det även kan visar vad systemets sensorer mäter.
Ha det på hela tiden, ha ett öga på temeraturerna på GPUn, om möjligt även andra temperaturer på grafikkortet. Jag minns inte om det är HWiNFO eller GOU Tweak som även visar VRAM och "board".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Allt vad den kan är ju 100% belastning och de ska inte ge temps över 100 grader. De händer ju i dom flesta spelen om man besitter en kraftig cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite OT
Hmm, jag var lite otydlig
Jag har ett likartat problem med en bärbar dator, en HP 6930P jag köpt begagnat.
När den bootar upp går CPU-fläkten upp i höga varv. Precis vid boot bör CPUn inte vara varm, den bör kylas ner effektivt i och med att kylaren inte hunnit bli varm...
När man kommer in i Windows maxar fläkten i flera minuter. Men utblåsluften är sval.
Så håller den på i kanske 5-10 minuter, sedan lugnar den ner sig.
Kör man en virussökning varvar den upp igen.
CPUn blir alltså väldigt snabbt varm vid minsta last och kylningen verkar inte klara av att leda värmen tillräckligt snabbt.
Men utblåsluften från CPU-fläkten blir aldrig varm.

När fläkten varvar upp visar HWiNFO att CPU-kärnorna ligger på runt 90-grader Celcius.
Jag har monterat bort tangentbordet så jag kan känna på kylflänsen. Den är # varm precis ovanför CPUn, men två tre centimeter mot själva flänsen blir den helt sval. Jag satt på ny pasta men det har inte hjälpt. Jag misstänker att det är något vajsing med kylflänsen. Jag förstår inte hur den en bit koppar kan "gå sönder" eller hur man lagar det

TS har samma problem; GPUn eller annan komponent som kyls verkar bli varm vid låga belastningar, kylssystemet verkar inte hinna med att avleda värmen. Till slut nås gränserna för nedstängning. Vi behöver finna varför det blir så varmt.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på thermal pads/paste är felmonterad/åldrad. Om kortet är rent vill säga.
Eller felaktigt monterad kylare...eller allt av det jag skrivit.
Tycker även att nätdelen är i klenaste laget för det kortet. Kortet drar över 150W när du spelar.
Hade det varit min dator, inte en chans att jag hade kört på med det problemet. Ok, grafikkortet kan dö...men det kan även ta med sig annat om du har otur.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite OT
Hmm, jag var lite otydlig
Jag har ett likartat problem med en bärbar dator, en HP 6930P jag köpt begagnat.
När den bootar upp går CPU-fläkten upp i höga varv. Precis vid boot bör CPUn inte vara varm, den bör kylas ner effektivt i och med att kylaren inte hunnit bli varm...
När man kommer in i Windows maxar fläkten i flera minuter. Men utblåsluften är sval.
Så håller den på i kanske 5-10 minuter, sedan lugnar den ner sig.
Kör man en virussökning varvar den upp igen.
CPUn blir alltså väldigt snabbt varm vid minsta last och kylningen verkar inte klara av att leda värmen tillräckligt snabbt.
Men utblåsluften från CPU-fläkten blir aldrig varm.

När fläkten varvar upp visar HWiNFO att CPU-kärnorna ligger på runt 90-grader Celcius.
Jag har monterat bort tangentbordet så jag kan känna på kylflänsen. Den är @¤# varm precis ovanför CPUn, men två tre centimeter mot själva flänsen blir den helt sval. Jag satt på ny pasta men det har inte hjälpt. Jag misstänker att det är något vajsing med kylflänsen. Jag förstår inte hur den en bit koppar kan "gå sönder" eller hur man lagar det

TS har samma problem; GPUn eller annan komponent som kyls verkar bli varm vid låga belastningar, kylssystemet verkar inte hinna med att avleda värmen. Till slut nås gränserna för nedstängning. Vi behöver finna varför det blir så varmt.

Låter ju som att värmeöverföring mellan värmekälla och kylare inte funkar som den ska, eller att nån heatpipe är skadad? Vet inte hur troligt det är, eller hur denna dator ser ut inuti. Om själva kylaren på något sätt blivit defekt så tvivlar jag på att man kan laga den. Jag hade kikat på ebay och liknande efter en begagnad kylare som passar.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom; Dålig kontakt mellan kylflänsen och processorn, eller GPU i detta fall.
Fullt rimlig förklaring.

Permalänk
Medlem

Lite snabbt svar från mig som startade tråden, då de kanske verkar som jag bara försvann
Fick akut njursvikt o blev inlagd på sjukhus, haha, ska gå igenom alla meddelanden imorrn, måste fan tacka för all hjälp o alla tips och råd och liknande man får härifrån, sjukt guld värt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbanck:

Lite snabbt svar från mig som startade tråden, då de kanske verkar som jag bara försvann
Fick akut njursvikt o blev inlagd på sjukhus, haha, ska gå igenom alla meddelanden imorrn, måste fan tacka för all hjälp o alla tips och råd och liknande man får härifrån, sjukt guld värt!

Ett tips till då: ta det lugnt med proteinkonsumtionen framöver.

Permalänk
Medlem

Löste det sig sen?