Krånglig situation efter förminskad volym på HDD

Permalänk
Medlem

Krånglig situation efter förminskad volym på HDD

Hej,

Efter att jag hade förminskat volymen på min HDD som är 750gb till 100gb för att få plats på SSD:n som jag har köpt så vägrar datorn att starta om. Jag använde Easeus för att göra detta. Problemet är också att det inte går att återställa på något sätt och allt leder till inget. Jag har ingen backup cd eller enhet eftersom det var inbyggt i datorn. Vad har jag för val? Har windows 8.1.

Jag försökte så jäkla hårt att få ssd:n att fungera, men datorn vägrade, tills detta hände och nu är jag som mest stressad.

Har provat logga in via felsäkert läge, skriva in chkdsk i command o sånt, antingen slutför den inte processen eller så går stannar den precis innan loggin eller så kommer jag till automatisk reparation.

Men allting hände pga att jag minskade volymen på Hdd:n för mycket, vad ska jag göra nu?

Permalänk
Medlem

Ändrade du storleken på partitionerna? Eller vad gjorde du mer exakt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

Hej,

Efter att jag hade förminskat volymen på min HDD som är 750gb till 100gb för att få plats på SSD:n som jag har köpt så vägrar datorn att starta om. Jag använde Easeus för att göra detta. Problemet är också att det inte går att återställa på något sätt och allt leder till inget. Jag har ingen backup cd eller enhet eftersom det var inbyggt i datorn. Vad har jag för val? Har windows 8.1.

Jag försökte så jäkla hårt att få ssd:n att fungera, men datorn vägrade, tills detta hände och nu är jag som mest stressad.

Har provat logga in via felsäkert läge, skriva in chkdsk i command o sånt, antingen slutför den inte processen eller så går stannar den precis innan loggin eller så kommer jag till automatisk reparation.

Men allting hände pga att jag minskade volymen på Hdd:n för mycket, vad ska jag göra nu?

Kan du möjligtvis förklara lite bättre vad du menar med detta?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Kan du möjligtvis förklara lite bättre vad du menar med detta?

Han klippte av 83% av hårddiskens skiva för att få plats med en SSD i chassit, därav startar datorn nu inte

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Han klippte av 83% av hårddiskens skiva för att få plats med en SSD i chassit, därav startar datorn nu inte

Aha! Han försökte bygga en egen SSHD!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Kanske har blivit nåt klydd med att MBR gått förlorad i ompartitioneringen? Kanske något sådant här kan lösa problemet?

http://www.sevenforums.com/tutorials/20864-mbr-restore-window...

Eller har du provat att helt enkelt köra en system repair från skivan eller usb-minne?

Permalänk
Medlem

En partition (inte HDD, notera skillnaden) bör alltid ha ca. 25% ledigt utrymme för att "må bra". Troligen har du betydligt mindre eftersom Win inte startar.

Montera disken i en annan dator där du kan expandera systempartitionen så du får ca. 25% ledigt.
Boota den därefter i din dator och RENSA och/eller FLYTTA BORT skit från systempartitionen som inte har där att göra. Pss borde den komma ner till ca. 50GB. Kör chkdsk före å efter varje steg. Ta gärna imagebackupp också.

Defragmentera sedan disken med en bra defragger. Därefter förminskar du systempartitionen men inte mer än att du har ca. 25% ledigt.

Nu skall det vara klart för kloning->SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En partition (inte HDD, notera skillnaden) bör alltid ha ca. 25% ledigt utrymme för att "må bra". Troligen har du betydligt mindre eftersom Win inte startar.

Montera disken i en annan dator där du kan expandera systempartitionen så du får ca. 25% ledigt.
Boota den därefter i din dator och RENSA och/eller FLYTTA BORT skit från systempartitionen som inte har där att göra. Pss borde den komma ner till ca. 50GB. Kör chkdsk före å efter varje steg. Ta gärna imagebackupp också.

Defragmentera sedan disken med en bra defragger. Därefter förminskar du systempartitionen men inte mer än att du har ca. 25% ledigt.

Nu skall det vara klart för kloning->SSD.

Obs! Defragmentera hdd och INTE SSD!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Kanske har blivit nåt klydd med att MBR gått förlorad i ompartitioneringen? Kanske något sådant här kan lösa problemet?

http://www.sevenforums.com/tutorials/20864-mbr-restore-window...

Eller har du provat att helt enkelt köra en system repair från skivan eller usb-minne?

Mjo jag tänker i liknande banor.

Långt från alla partitionsprogram är Win 8.x kompatibla med UEFI boot, och gör man ändringar (i boot läge) med dessa, så kan de skada uppstarten.
Win 7 är bus enkel att laga i 9/10 fall, men Win 8 och UEFI kan vara mer bråkig.
Bla återställnings partitioner kan ligga i slutet och dessa får aldrig flyttas, då boot sker "via" dem. Dvs den bootar till återställningen, som säger "allt är okej" och sen fortsätter vanligt boot.

Win 8 har dock kanon reparation funktion...

@Misbah du kan testa denna guide:
http://www.fixedbyvonnie.com/2013/12/how-to-repair-the-efi-bo...

Annars bör du nog titta på att installera om direkt på SSDn istället.
Dina filer bör ligga kvar på HDDn utan problem, men det kan bli knepigt att installera om och samtidigt behålla filerna. Men om du lägger Windows på SSDn så bör du kunna koppla in HDDn sen efter SSDn är färdig installerad och hämta alla dina dokument.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Jag har ingen annan dator o ändra storleken med, dessutom har jag ingen backup som jag fått med i o med köpet, eftersom det är inbyggt i datorn.

Jag minskade volymen på min hdd från 750 till 100gb, dvs. Gjorde den till två delar, varav 650gb användes inte. Detta var problemet. Datorn säger att jag inte har tidigare backup när jag tydligen gjorde flera veckor innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

Tack för svaren.

Jag har ingen annan dator o ändra storleken med, dessutom har jag ingen backup som jag fått med i o med köpet, eftersom det är inbyggt i datorn.

Jag minskade volymen på min hdd från 750 till 100gb, dvs. Gjorde den till två delar, varav 650gb användes inte. Detta var problemet. Datorn säger att jag inte har tidigare backup när jag tydligen gjorde flera veckor innan.

Att man gör en så här stor systemförändring utan att ta reda på vad man ger sig in på och inte innan ta en rejäl backup övergår mitt förstånd. Halva swec handlar om sura miner hos folk som inte kan stava till b.a.c.k.u.p - hur man nu kan missa det?

Återstår då att ominstallera Win till SSD.
Den gamla HDD'n borde ha kvar dina personliga filer som isf kan återfås.

Permalänk
Medlem

@jookeer:

Försökte många ggr att göra en backup, men datorn vägrade att slutföra arbetet. Har en sandisk extreme för arbetet.

Nu har jag via en annan dator återställt hårdisken till dess orginella volym, som var 750. Men det verkar ändå som att något gått fel, eftetsom datorn inte kommer till loggin delen och stannar. Att reparera hjälpte inte, eftersom detta ledder till samma sak.

Hur kan jag installera windows på ssd:n? Gjorde en enhetsåterställning på usb:n och försökte boota detta med ssd:n men datorn läste inte av det och bad mig sätta in något som kan bootas.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@jookeer:

Ja, det gav inga tydliga effekter.

Jag har nu gjort en återställningsenhet med min usb. Men efter jag väljer språk på os så startar datorn om och det uprepas hela tiden.

Permalänk
Medlem

varför installerar du inte bara windows på SSDn som vanligt och sen kollar igenom din disk därifrån?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag provade att göra detta, men min SSD läste inte av USB:n och bad mig lägga in något som var bootbart. Så jag förstod att klona var enda vägen ut, allt gick fel när jag förminskade volymen på min HHD med EaseUs programmet. Den startade om min dator, förminskade volymen, och efter det så kom Windows aldrig upp igen. Alla recovery försök, och program som datorn har fungerar inte, de startar endast om datorn igen efter misslyckade försök.

Det är så himla frustrerande, det bara upprepar sig. Jag väljer språk och så tar den mig till recovery menyn, där väljer jag igjen att använda mig av USB:n för att återställa och så kommer det tbx. Herregud.

Permalänk
Medlem

Ja Windows 8 med uefiboot ställer till mycket strul. Det kan också vara så att partitionsprogrammet du använde inte gjorde jobbet riktigt och inte tog hänsyn till utspridda filer. Annars kan man direkt i Windows krympa partitioner

Permalänk
Medlem

@jocke92:

Vad är lösningen nu? Varken min HDD eller SSD kan läsa av min återställningsenhet. Den säger att en nödvändig partition saknas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Misbah:

@jocke92:

Vad är lösningen nu? Varken min HDD eller SSD kan läsa av min återställningsenhet. Den säger att en nödvändig partition saknas.

De ska inte läsa nått, det är moderkortet som ska kunna boota från ditt usbminne för att kunna aktivera installationsprogrammet, så hur tillverkade du det bootbara minnet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

sluta försöka köra återställning och installera windows som vanligt på SSDn, sen kan du förhoppningsvis komma åt alla dina filer på HDDn som du klantade dig med.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

Jag provade att göra detta, men min SSD läste inte av USB:n och bad mig lägga in något som var bootbart. Så jag förstod att klona var enda vägen ut, allt gick fel när jag förminskade volymen på min HHD med EaseUs programmet. Den startade om min dator, förminskade volymen, och efter det så kom Windows aldrig upp igen. Alla recovery försök, och program som datorn har fungerar inte, de startar endast om datorn igen efter misslyckade försök.

http://s21.postimg.org/7153upejb/Full_Size_Render.jpg

http://s21.postimg.org/xc4pknro7/Full_Size_Render_1.jpg

http://s21.postimg.org/i208zq6s7/Full_Size_Render_2.jpg

http://s21.postimg.org/pqx3bg79z/Full_Size_Render_3.jpg

Det är så himla frustrerande, det bara upprepar sig. Jag väljer språk och så tar den mig till recovery menyn, där väljer jag igjen att använda mig av USB:n för att återställa och så kommer det tbx. Herregud.

Detta är tecken på att det programmet har flyttat eller förstört återställnings partitionen, som jag fruktade ovan.

Återställnings USBt han har gjort har inte tagit med återställnings partitionen, och den letar efter den på HDDn, som inte finns pga den är skadad.
Nästa gång du gör en återställnings USB, ta med återställnings partitionen på stickan
(Du kan låta den ligga på HDDn också, dvs inte ta bort den när den frågar)

Skrivet av Misbah:

@jocke92:

Vad är lösningen nu? Varken min HDD eller SSD kan läsa av min återställningsenhet. Den säger att en nödvändig partition saknas.

Du får ordna nytt återställnings media.
Vet inte hur OEM och Win 8 är idag, MS brukar dirigera dessa tillverkarens sida, problemet är att du skulle behövt licensnyckeln för att kunna ladda ner från MS.

Så det enda alternativet jag ser är för dig att kontakta tillverkares support, och från dem köpa/få/beställa nytt återställningsmedia. Vissa tillverkare gör detta för ingen kostnad förutom frakt, vissa gör det för några 100kr. Det varierar.

Du borde sen med dessa kunna installera direkt på SSDn från "scratch" och kunna koppla in HDDn senare och hämta dina filer.

I teorin kanske en kunnig person kunde lyckas flytta tillbaka hela återställnings partitionen rätt, om man vetat hur den ska ligga, om den är oskadad, men det är inget man gör via en forum guide.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få tag i en windows 8 iso fil och gjorde en avbildning på usb stickan, det fungerade perfekt.

Men varför lyckas inte min SSD boota den? Datorn känner inte igen den och den säger klicka på valfritt knapp för att fortsätta. Hur kan det fungera på HDD:n men inte på SSD:n?

Jag har lagt usb stickan på första listan för igenkänning vid start om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

Jag lyckades få tag i en windows 8 iso fil och gjorde en avbildning på usb stickan, det fungerade perfekt.

Men varför lyckas inte min SSD boota den? Datorn känner inte igen den och den säger klicka på valfritt knapp för att fortsätta. Hur kan det fungera på HDD:n men inte på SSD:n?

Jag har lagt usb stickan på första listan för igenkänning vid start om.

Kan den boota din sticka med hårddisken i datorn, men inte med ssd-disken? Det låter märkligt.
Har du någon annan dator du kan prova i? Finns knappar man kan trycka för att tillfälligt gå förbi i boot-ordningen och välja stickan. Men de är olika för olika datortillverkare.

Jag har inte installerat någon Windows 8:a dator, de gånger jag stöter på uefi stänger jag av det, kör legacy boot, ingen secure boot och installerar Windows 7.

Permalänk
Medlem

@jocke92:

Med sata to usb dockan så kan jag använda min ssd som extern hårddisk. Men när jag sätter den i datorn, istället för hdd:n, och försöker installera om os i den så känner datan inte igen den, liksom det händer inget. Datorn säger att det inte finns en bootable device och därför så händer inget.

Permalänk
Hjälpsam

Koppla ur hårddisken och koppla in SSD:n.
boota upp med USB-stickan.
Välj avancerad diskhantering i installationsprogrammet.
Ta bort alla partioner från SSD:n (det rensar den rejält).
Skapa en ny partition.
Installera på denna.

Eventuellt kan man installera direkt på disken innan någon partition skapats, kommer inte ihåg, kolla om det går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack alla som försökte hjälpa mig!

Jag lyckades installera SSD:n och skriver nu med den installerat på datorn som enda hårddisk!

Första problemet var att jag inte gjorde min usb sticka bootbar, jag hade endast gjort en återställningsenhet, vilket är inte samma exakt. Sen hade jag haft biosen på UEFI mode, vilket jag inte skulle ha haft, det skulle istället varit på Legacy mode. Alla guider hade sagt till mig att jag skulle ha på UEFI, vilket var fel i mitt fall.

Tack oerhört mycket! Jag blev extremt frustrerad av detta och detta gjorde min dag.

Permalänk
Hjälpsam

Ah! lättare att somna nu när det är som det skall?
Du bör kunna koppla in din gamla hårddisk igen, nu när allt är som det skall men spara gärna det till i morgon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |