Mängder av problem med dator efter installation av win 8.1.

Permalänk
Medlem

Mängder av problem med dator efter installation av win 8.1.

Hej, efter att min dator senast var inne hos Inet så installerade dom Windows 8.1. Efter det har datorn börjat krångla något oerhört efter första windows update. I början så kunde jag återställa datorn till en tidigare återställningspunkt för att bli av med problemen, men nu har alla återställningspunkter försvunnit efter en misslyckad återställning. Varken ljud, usb, rj45, bluetooth webbkamera etc. fungerar, det är varningstrianglar över ett 10-20 tal enheter i enhetshanteraren. Har provat att ladda ner nya drivrutiner och sökt efter maskinvaruförändring, men ingenting fungerar. Wifi är den enda anslutningsform som fungerar. Windows update misslyckas också vid varje försök så jag kan inte uppdatera datorn något. Så jag kan inte heller göra backup på mina filer. Jag tror att en hel ominstallation är enda lösningen. Jag bad inet att skicka min windows 8 licens men dom hävdar att den är inskriven i bios? Hur gjorde dom då en "ren ominstallation" som det stod på service pappret? Hur gör jag själv då en ren ominstallation? Inet hävdade också att när jag fick datorn så uppmanades jag att göra återställningsskivor vid första starten och att jag ominstallerar datorn med hjälp av dessa, men så var det inte. Jag har inte blivit uppmanad att göra det och det finns inget sådant program på datorn och den har inte ens en dvd-läsare.

Någon som har ideer på hur jag kan fixa mina problem? Och backupa mina filer?

Permalänk
Avstängd

Ladda ner 8.1 från MS och gör en nyinstallation. Backup först förstås, lämpligen med ett USB-minne eller så. Molntjänster funkar också men det går förstås segt.

Nyckeln på (en del) nyare datorer ligger lagrad i BIOS/UEFI som Inet säger så du ska inte behöva skriva in en nyckel vid ominstallationen om din dator är sådan.

Permalänk
Medlem

För att göra backup på dina filer utan att Windows är igång går det t ex att följa http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ladda ner 8.1 från MS och gör en nyinstallation. Backup först förstås, lämpligen med ett USB-minne eller så. Molntjänster funkar också men det går förstås segt.

Nyckeln på (en del) nyare datorer ligger lagrad i BIOS/UEFI som Inet säger så du ska inte behöva skriva in en nyckel vid ominstallationen om din dator är sådan.

Kan du skicka en länk till nedladdningsplatsen? Vad gör jag om programmet kräver en nyckel? Kan man hämta nyckeln ur bios på något sätt?

Permalänk
Medlem

Hämta Windows 8.1 här: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/create-reset-ref...

Installationsprogrammet kommer att läsa den lagrade licensnyckeln automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Hämta Windows 8.1 här: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/create-reset-ref...

Installationsprogrammet kommer att läsa den lagrade licensnyckeln automatiskt.

I instruktionerna så står det ju att man måste installera med antingen usb eller dvd, jag har varken eller som fungerar på min dator..

Permalänk
Medlem

@Evolved: Då skapar du bootbar usb på en annan dator...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@Evolved: Då skapar du bootbar usb på en annan dator...

Men jag har ju inget fungerande usb-uttag på min dator..
Hur ska den då kunna läsa usb-minnet?