Bygga liten/mini dator med hög prestanda

Permalänk

Bygga liten/mini dator med hög prestanda

Jag håller på med en del tunga applikationer, främst Adobe illustrator men även Photoshop och en del musikinspelning.
Vill ha råd och dåd om hur jag skall få ihop ett riktigt bra bygge som tar minimalt med plats.

Har kikat på en standardlösning som man kan plocka ihop:

1 stk Cooler Master Elite 120 Mini-ITX Black
1 stk Cooler Master G650M, 650W PSU
1 stk Intel LGA1150 Core i5-4460
1 stk ASUS LGA1150 H81I-PLUS
1 stk Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB KIT
1 stk Gigabyte GeForce GTX960 2GB ITX
1 stk Kingston V300 SSD 2.5" 120GB SATA 3.0

Detta går att plocka ihop för 6847 SEK.
Vilka uppgraderingar tycker ni att jag skall satsa på för att kunna få ut den prestandan som krävs för det som jag tänkt hålla på med ?

Att jag får köpa till ett extern ljudkort har jag kallt räknat med.

Bör man ha en i7 processor ?
Något annat i paketet som ser "trögt" ut ?

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har för krav på lagringsmöjligheter och plats för CD/DVD enhet, så skulle du ju potentiellt krympa datorn genom att byta låda till ett Raijintek Metis chassi istället.
I mitt tycke snyggare, är ca 33 % mindre och har bättre möjligheter för kylning av processorn (dock så får man vända så att fläkten bak blåser in i chassiet för bästa effekt). Men har som sagt var mindre plats för lagringsenheter och ingen ODD.

I övrigt kan jag dock inte säga så mycket angående prestandan, det hela beror ju mycket på vilken programvara du använder.

Permalänk

Jag har sett Raijintek Metis och dom ser snygga ut.
Men har inte hittat någon svensk återförsäljare med något vettigt pris.

Sen lutar jag mer och mer åt att jag vill ha en i7 processor, men det är samma sak där, budgeten blir snabbt ansträngd.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Datorbyggaren: 650w känns väldigt mycket för de komponenterna.
Du hade nog klarat på på runt 400w

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Datorbyggaren: ja har du inte råd med 60+frakt extra på chassit kan du glömma i7

Permalänk
Medlem

Ska du spela nått just nu? annars kan du ju skippa 960 tills vidare för att få råd med i7an. Sen skulle jag inte köpa kingston v300 pga att dom fulat sig och satt in dåliga minnen så den kan vara lika seg som en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem

Illustrator kan ju suga nåt jävulskt med ram. Jag hade aldrig kört 8GB till en sån burk.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Bra feedback !

Hårddisken får absolut inte vara seg, där får jag leta efter något annat alternativ.
Tips mottages.

Jag har haft 8 GB på min förra burk när jag körde illustrator, kanske är dags att fläska på lite mer även där, upplevde dock inga brutala lagg problem i illustrator, det var mest när jag körde videoredigering som jag nästan bröt ihop.