970 SLI, 980 SLI, Titan X

Permalänk
Avstängd

970 SLI, 980 SLI, Titan X

Hjälp vid val av grafikkort

Har precis fått hem min nya skärm Acer 27" LED Predator G-Sync XB270HU och vill kunna spela senaste spelen på 1440p högsta(ultra eller vad de heter) hög fps osv. Så ska köpa nytt/nya grafikkort. Först tänkte jag köra 970 SLI men har hört att det blir problem då pga att den endast levererar 3,5GB ram bla med stuttering: https://forums.geforce.com/default/topic/820753/geforce-900-s...

Alternativ 2 är att gå upp rejält i pris och satsa på 980 SLI som inte verkar ha samma problem. Men det blir ju lika dyrt som ett Titan X. Men nu frågar jag er vad som är bäst för framtiden, att köpa 980 SLI eller Titan X, och senare eventuellt när Titan X blir billigare köpa till ännu ett och köra Titan X SLI? Eller har utvecklingen hunnit så långt då att Titan X sjunker väldigt långt ner? Jag vill alltså både ha bra prestande nu och att det ska hålla i framtiden. 980 och 970 SLi verkar ju slå Titan X som separat kort i 1440p...

Permalänk
Medlem

varför inte ett 295x2? lite dyrt just nu men det känns som ett "prisvärdare" val än 970/980 sli.

Permalänk
Skrivet av Maul99:

Hjälp vid val av grafikkort

Har precis fått hem min nya skärm Acer 27" LED Predator G-Sync XB270HU och vill kunna spela senaste spelen på 1440p högsta(ultra eller vad de heter) hög fps osv. Så ska köpa nytt/nya grafikkort. Först tänkte jag köra 970 SLI men har hört att det blir problem då pga att den endast levererar 3,5GB ram bla med stuttering: https://forums.geforce.com/default/topic/820753/geforce-900-s...

Alternativ 2 är att gå upp rejält i pris och satsa på 980 SLI som inte verkar ha samma problem. Men det blir ju lika dyrt som ett Titan X. Men nu frågar jag er vad som är bäst för framtiden, att köpa 980 SLI eller Titan X, och senare eventuellt när Titan X blir billigare köpa till ännu ett och köra Titan X SLI? Eller har utvecklingen hunnit så långt då att Titan X sjunker väldigt långt ner? Jag vill alltså både ha bra prestande nu och att det ska hålla i framtiden. 980 och 970 SLi verkar ju slå Titan X som separat kort i 1440p...

980ti sli

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fax110:

varför inte ett 295x2? lite dyrt just nu men det känns som ett "prisvärdare" val än 970/980 sli.

G-Sync fungerar inte med det kortet...

Skrivet av patronfromsweden:

980ti sli

980ti är inte ens släppt än

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

varför inte ett 295x2? lite dyrt just nu men det känns som ett "prisvärdare" val än 970/980 sli.

Jag håller med. Tror även titan x inte kommer bli så mycket billigare, bara så TS är förbered. Ett titan som släpptes för flera år sedan har fortfarande ett väldigt högt andrahands värde och nypriserna på titan serien går knappt ner. Även efter 295x2 gick ner till 7000kr så kostade titan z fortfarande 23 000 -25 000kr trots att det är sämre. Nvidia anpassar inte titan korten efter marknaden utan sätter ett pris och kör på det.

Räcker inte 4GB hög kvalité VRAM så kan TS också skaffa 2st 290x 8GB så stryps han inte utav VRAM. Shadow of mordor kräver väll 6GB VRAM för högsta inställningar t.ex.?

Alternativet är att vänta på 980ti & fiji.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Sitter just som du och lirar på 1440p skärm med 970 SLI. Maxar alla spel på ultra med bra fps. Har aldrig haft några som helst problem med det. Ett väldigt prisvärt alternativ, sett till 980 SLI och Titan. Sedan att 4GB minnet är uppdelat och 0.5GB går i en lägre hastighet har jag aldrig märkt av. Du behöver knappast 980 SLI för 1440p på en skärm. Ett 980 räcker gott till det. Men om du mot förmodan har mycket deg att bränna så varför inte?

Ha även i åtanke att AMD släpper antagligen Radeon 390x inom en snar framtid. Om jag hade varit i din sits hade jag hållit ut den korta stunden och sedan sett hur den releasen påverkar priserna på marknaden.

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

varför inte ett 295x2? lite dyrt just nu men det känns som ett "prisvärdare" val än 970/980 sli.

Varför ska man köpa ett AMD-kort när han har köpt en G-Sync skärm? G-Sync är låst.

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Hade jag varit som dig så hade jag nog köpt ett 980, känner man sen att det inte räcker till så köp ett till begagnat.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt ett Titan X.

Anledningen är att inte alla spel stödjer SLI, vissa "stödjer" det men har ändå problem med blinkande texturer osv.
Ja, du får lite högre fps med två kort. Men i spel där inte båda kort går att använda tappar du helt plöstligt FPS.
Jag hade köpt ett Titan X, och sänkt inställningarna lite om du vill ha 144hz.

980ti skall enligt läckor (går inte att lita på) vara sämre än Titan-X, dessutom tycker jag personligen 6GB Vram är för lite då Shadow of Mordor drar 5.8GB i tester och jag gillar dessutom att modda mina spel.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Avstängd

@Vnox: Det är lite tråkigt att man måste sänka inställningarna när man köper ett grafikkort för 12000

Permalänk
Medlem

@Maul99:

Det finns inget grafikkort som klarar 144hz 1440p. Det får du inte ens med 980 SLI.

Därför jag inte finner det värt att köpa en 144hz 1440p skärm än.
Det är tyvärr väldigt många spel som inte stödjer multi-gpu och när du spelar ett sådant spel, får du helt plöstligt ännu mindre fps eller sämre grafik än med ett Titan X.

Därför hade jag köpt ett Titan X, då det tyvärr inte finns något singelkort som klarar 144hz 1440p, men Titan X är det närmsta och då slipper man SLI-problem.

Här har du även tester: 980 SLI kostar mer än Titan-X och du får ändå inte 144hz i 1440p.
http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...
Dessutom får du som sagt SLI-problem och ibland endast prestandan av ett 980 beroende på spel.

Om du vill ha 144hz i 1440p och inte vill sänka dina inställningar för att få det, får du nog satsa på Titan-X Tri-SLI för 36000kr.
Och då kommer du ändå stöta på SLI-problem i spel som inte stödjer mer än ett kort.

Det du vill ha existerar helt enkelt inte än för några rimliga pengar, tyvärr. Jag hade själv gärna haft det annars.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vnox:

@Maul99:

Det finns inget grafikkort som klarar 144hz 1440p. Det får du inte ens med 980 SLI.

Därför jag inte finner det värt att köpa en 144hz 1440p skärm än.
Det är tyvärr väldigt många spel som inte stödjer multi-gpu och när du spelar ett sådant spel, får du helt plöstligt ännu mindre fps eller sämre grafik än med ett Titan X.

Därför hade jag köpt ett Titan X, då det tyvärr inte finns något singelkort som klarar 144hz 1440p, men Titan X är det närmsta och då slipper man SLI-problem.

Här har du även tester: 980 SLI kostar mer än Titan-X och du får ändå inte 144hz i 1440p.
http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...
Dessutom får du som sagt SLI-problem och ibland endast prestandan av ett 980 beroende på spel.

Om du vill ha 144hz i 1440p och inte vill sänka dina inställningar för att få det, får du nog satsa på Titan-X Tri-SLI för 36000kr.
Och då kommer du ändå stöta på SLI-problem i spel som inte stödjer mer än ett kort.

Det du vill ha existerar helt enkelt inte än för några rimliga pengar, tyvärr. Jag hade själv gärna haft det annars.

Varför släpps det 144hz 1440p skärmar med G-Sync om man måste ha 3 st Titan X? Vem fan köper det... Vilka spel är det som inte stödjer SLI och vad menas med att inga grafikkort klarar 144hz 1440p, är det så rent tekniskt eller menar du att det kommer lagga på hög grafik osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

Varför släpps det 144hz 1440p skärmar med G-Sync om man måste ha 3 st Titan X? Vem fan köper det... Vilka spel är det som inte stödjer SLI och vad menas med att inga grafikkort klarar 144hz 1440p, är det så rent tekniskt eller menar du att det kommer lagga på hög grafik osv?

Det jag tänker är: "Vem köper en 1440p 144hz skärm utan att se om det går att driva den med dagens grafikkort."

Det varierar väldigt kraftigt vilka spel som stödjer multi-gpu och inte, vid release stödjer nästan inga spel multi-gpu.

Det handlar om beräkningskraft, att leverera 60fps, 1440p på ultra kräver rätt mycket kraft. Tänk då att du vill ha 144hz, det är mer än det dubbla som behövs i beräkningskraft. Eftersom ett Titan-X (oftast) kan leverera 60FPS på 1440p (beroende på spel), behövs det alltså minst det dubbla för 144hz på samma spel. Det vill säga ett Titan-X till, vissa spel kan vara ännu mer krävande och behöva tre för att gå att driva i 144hz.

Så rent tekniskt och i praktiken kommer det "lagga" på hög grafik om du väljer att köra på ultra med ett Titan-X om du anser att ligga runt 60fps är lagg, jämfört med 144hz.

Tekniken för att driva 1440p i 144hz på ultra med endast ett kort finns helt enkelt inte än, och det fungerar knappt med två Titan-X heller.
Därför får du välja vacker grafik eller hög fps, det är så det ser ut i dagsläget.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Så mitt tips till dig är följande:
Köp ett Titan-X och köp ett till när du känner att du har råd, lev med att lira på 60fps i vissa spel (lite mer i andra) eller sänk grafiken lite och lira på högre fps.
När du köper ett till Titan-X kommer du att kunna lira på högre grafik och FPS, men det kommer fortfarande vara spel du inte kan maxa på 144hz även då.

Du kommer med flera kort, oavsett modell stöta på multi-gpu problem och det finns inget man kan göra åt tyvärr.
Om man inte kan nöja sig med grafiken som ett kort klarar av att ge.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Avstängd

@Vnox: Jag har naturligtvis inte köpt skärmen än, det var något jag drog till med. Men jag är ju sugen på den då den passar mina behov utmärkt då jag vill ha en IPS-skärm(hatar bildkvaliteten och ljusstyrkan på TN-skärmar) med G-Sync och snabb svarstid osv som är bra för spel. Upplösningen är väl kanske inte hela världen och det går väl sänka ett snäpp och spela med 144hz? Eller är man låst till 1440? Sorry för noobfråga... Sen när det släpps grafikkort som är kraftigare kan jag köpa det och höja upplösningen. Hur länge dröjer det innan "samma" skärm kommer fast med 4K? Grejen är att jag måste ha en ny skärm just nu, och när det gäller skärmar har man ju dem rätt länge, så vill inte köpa nåt jävla skräp för 3000 och skärm är viktigt för mina mycket känsliga ögon. Jag vill alltså ha en skärm som håller länge för både spel och annat, därför vill jag satsa på Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

@Vnox: Jag har naturligtvis inte köpt skärmen än, det var något jag drog till med. Men jag är ju sugen på den då den passar mina behov utmärkt då jag vill ha en IPS-skärm(hatar bildkvaliteten och ljusstyrkan på TN-skärmar) med G-Sync och snabb svarstid osv som är bra för spel. Upplösningen är väl kanske inte hela världen och det går väl sänka ett snäpp och spela med 144hz? Eller är man låst till 1440? Sorry för noobfråga... Sen när det släpps grafikkort som är kraftigare kan jag köpa det och höja upplösningen. Hur länge dröjer det innan "samma" skärm kommer fast med 4K? Grejen är att jag måste ha en ny skärm just nu, och när det gäller skärmar har man ju dem rätt länge, så vill inte köpa nåt jävla skräp för 3000 och skärm är viktigt för mina mycket känsliga ögon. Jag vill alltså ha en skärm som håller länge för både spel och annat, därför vill jag satsa på Predator

Sweclockers har recenserat Acers skärm tidigare och tror att den fick sämre betyg än andra. Inte helt säkert dock.

Du kan köra på 1080p på en 1440p skärm och höja när det kommer bättre grafikkort, osäker på hur det fungerar med 1080p 144hz på en nativ 1440p skärm dock, men det kanske någon annan här vet. Vad jag vet borde det inte vara några problem i alla fall.

Jag kör med två stycken AOC 27" 1440p skärmar då jag också ville ha IPS-skärm istället för TN-skärm. De kostade 3700kr styck när jag köpte dem och har endast 60hz men jag är helnöjd. Alternativet var Asus skärm för 4500kr som då också endast var 60hz.

Jag valde alltså bättre grafik och upplösning över högre fps.
Även om jag självklart skulle vilja ha en 1440p 144hz IPS så är det inte försvarbart för vad man skulle behöva betala för grafikkorten som krävs för att driva det idag, därför jag nöjer mig med 60hz de närmsta 1-2 åren.

Om något år kanske man kan köpa ett grafikkort som kan driva 1440p 144hz på ultra, men då finns det förmodligen 144hz 4K IPS-skärmar man skulle vilja ha och driva istället.

Så det finns alltid något bättre som väntar runt hörnet, om du nöjer dig med 60hz och inte spelar tävlingsinriktade spel på hög nivå brukar de flesta föreslå en IPS 1440p 60hz över 1080p 144hz IPS.
Det är självklart en smaksak och är upp till dig att avgöra vad du vill ha men personligen föredrar jag högre upplösning och 60hz över 1080p och 144hz.

Nu kan du ju som du själv sa, köpa en 1440p 144hz IPS-skärm och testa själv. Då har du ju möjligheten att köra 60hz på 1440p om du vill det eller 144hz på 1080p om du känner att det passar dig bättre.
Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så kommer du tyvärr inte kunna spela på 1440p 144hz på Ultra på ett bra dag, så du behöver välja högre fps än 60 eller högre upplösning än 1080p.
Om du inte köper Titan-X SLI då, men då får du problem med SLI i vissa spel och kommer ändå tvingas välja där.

Sedan måste jag även tillägga att angående"G-sync har snabb svarstid": Jag tror mina skärmar har 8ms eller 10ms och det är ingenting du märker om du inte är en professionell CS-spelare eller åtminstonde OTROLIGT känslig eller extremt van vid mindre.
Det är i praktiken inget som majoriteten av människor märker någon skillnad på, självklart om det även finns folk som gör det är sannolikheten stor att du inte skulle göra det.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Avstängd

@Vnox: Frågan är ju om det finns grafikkort som klarar 4K 144hz IPS när det kommer, kanske är som nu med 1440p? Förövrigt är det spel jag kommer köra mest GTA V nu framöver, det spelet borde väl inte ha lika höga krav som typ nya BF, om det ens räknas som FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

@Vnox: Frågan är ju om det finns grafikkort som klarar 4K 144hz IPS när det kommer, kanske är som nu med 1440p? Förövrigt är det spel jag kommer köra mest GTA V nu framöver, det spelet borde väl inte ha lika höga krav som typ nya BF, om det ens räknas som FPS?

Det kommer det förmodligen inte att göra, det är det som är det tjusiga med teknik.

Jag tror att GTA V drar mer än Battlefield med tanke på att det är en öppen värld och inte stängda banor.
Du kan ju söka på tester angående de spelen du tänkt spela också, de kanske går att driva i 1440p och 144hz (beroende på spel).
Men någon gång i framtiden kanske det kommer ett spel där du måste välja.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Skrivet av Maul99:

@Vnox: Frågan är ju om det finns grafikkort som klarar 4K 144hz IPS när det kommer, kanske är som nu med 1440p? Förövrigt är det spel jag kommer köra mest GTA V nu framöver, det spelet borde väl inte ha lika höga krav som typ nya BF, om det ens räknas som FPS?

Ptja, om nu Pascal blir så bra som nVidia hävdar så borde det inte bli omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ptja, om nu Pascal blir så bra som nVidia hävdar så borde det inte bli omöjligt.

Jag tvivlar ju starkt på att vi någonsin kommer ligga i fas med grafikkort, maxupplösning, hz och texturer etc.
Utvecklare och teknikbolag höjer ju alltid gränserna så att det alltid behöver köpas nya kort, nya skärmar osv.
Dessutom är 5K på väg också även om det fortfarande är svindyrt.

Det beror ju självklart på vad en användare har för krav men personligen vill jag kunna maxa spel jag kör någorlunda.
Det är så tråkigt att behöva lira på medium, även om det kanske är snyggt ändå på 4K känns det ändå fel i själen.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vnox:

Det kommer det förmodligen inte att göra, det är det som är det tjusiga med teknik.

Jag tror att GTA V drar mer än Battlefield med tanke på att det är en öppen värld och inte stängda banor.
Du kan ju söka på tester angående de spelen du tänkt spela också, de kanske går att driva i 1440p och 144hz (beroende på spel).
Men någon gång i framtiden kanske det kommer ett spel där du måste välja.

När 4K skärmar kommer så ligger väl 8K(eller något) runt hörnet...
Verkar bli problem att sänka upplösningen på skärmen om man ska tro detta inlägget rätt här från Sweclockers:

"Att skala pixlar som inte jämt delbart med 4 gör att bilden blir suddig.
Med andra ord att köra 1080p på en 1440p kommer att ge en suddig och dåligt skalad bild ( tänkte först att "så farligt kan det la inte vara?" Men så provade jag... vart dåligt. Check)" http://www.sweclockers.com/forum/trad/1358321-acer-xb270hu-pr...

Så det verkar vara som du säger FPS vs grafik. Får se hur jag gör med grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

När 4K skärmar kommer så ligger väl 8K(eller något) runt hörnet...
Verkar bli problem att sänka upplösningen på skärmen om man ska tro detta inlägget rätt här från Sweclockers:

"Att skala pixlar som inte jämt delbart med 4 gör att bilden blir suddig.
Med andra ord att köra 1080p på en 1440p kommer att ge en suddig och dåligt skalad bild ( tänkte först att "så farligt kan det la inte vara?" Men så provade jag... vart dåligt. Check)" http://www.sweclockers.com/forum/trad/1358321-acer-xb270hu-pr...

Så det verkar vara som du säger FPS vs grafik. Får se hur jag gör med grafikkortet.

Ah, vad tråkigt. Jag vet att det har varit så förr men var osäker på om det var så med dagens skärmar.
Ja, det är så det brukar vara. Jag har vänner som föredrar båda alternativen, men de som väljer högre fps spelar i princip endast CS på tävlingsnivå. Folk som spelar lite blandat brukar nästan alltid välja 60fps och grafik.

Du kan ju dock fortfarande köpa en 1440p 144hz skärm om du väljer grafiken, och vid senare tillfälle få samma grafik på högre fps.
Eller spara pengarna och köpa en billigare 1440p 60hz skärm som jag.

Jag är helnöjd med mina skärmar, har två polare som har köpt likadana efter mig.
Den ena åkte hem från mig och smsade och frågade "Du vad fan har du för skärm, den var ju asbra jag kan inte ens titta på min längre." och köpte en likadan samma kväll. Tilläggas bör att den största skillnaden förmodligen var att min var IPS/PLS mot hans TN-panel.

Vid halva priset kan du ju dessutom lägga till det för bättre grafikkort som typ Titan-X istället för ett 980.
Sedan kan jag inte uttala mig om AOC vs Asus då jag inte testat Asus men jag är helnöjd med AOC och det enda dom gör är ju skärmar så dem verkar veta vad dom gör, tycker jag i alla fall.

Edit: Upptäckte precis att jag länkade fel skärm, skall se om jag hittar rätt skärm.
Edit: Tydligen kan jag inte hitta min skärm längre dom säljer bara 144hz versioner av den nu.
Oavsett så borde valfri 60hz IPS/PLS 1440p-skärm vara någorlunda likvärdig med varandra men jag rekommenderar Asus över Acer.

Finns ju tex denna om du inte bryr dig om ett Pivot stöd: https://www.komplett.se/asus-27-led-mx27aq/834930#!tab:info

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Avstängd

@Vnox: Jag har ställt in mig på denna skärm av någon anledning, när jag bestämt mig för att köpa något så går det inte släppa det typ. Köpte en TN skärm och det var fan som att kolla in i en svetslåga för mina ögon så lämnade tillbaka skiten.

Om jag skulle satsa på Titan X, hur länge tror du detta "håller"? Inte så kul att ha lagt 12k på ett kort och sen när man ska köra SLI så är det värdelöst typ. VRAM verkar vad jag läst vara viktigt för upplösningen, 12 GB lär ju räcka ganska långt framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

@Vnox: Jag har ställt in mig på denna skärm av någon anledning, när jag bestämt mig för att köpa något så går det inte släppa det typ. Köpte en TN skärm och det var fan som att kolla in i en svetslåga för mina ögon så lämnade tillbaka skiten.

Om jag skulle satsa på Titan X, hur länge tror du detta "håller"? Inte så kul att ha lagt 12k på ett kort och sen när man ska köra SLI så är det värdelöst typ. VRAM verkar vad jag läst vara viktigt för upplösningen, 12 GB lär ju räcka ganska långt framåt.

Japp, då är det bara att köpa den.

Grafikkort är väl den del i datorn som blir äldst först.
Jag har alltid överdrivit med Vram, jag köpte 680 4GB när alla sa att 2GB räckte i "flera år" osv.
Jag har i princip alltid maxat vram'en då jag kör mycket moddat osv.
Nådde 4GB gränsen när jag spelade Skyrim på 1080p med 40 moddar 2013, så ja vram är att föredra att ha mycket av, beroende på vad du vill spela.

12GB är totalt överdrivet för stunden dock, tycker även jag.
Jag hade nöjt mig med 8GB, men då det inte finns och 980ti verkar komma med 6GB är Titan-X det enda alternativet enligt mig.
Det är dock min åsikt och det finns säkert folk som argumenterar emot det, precis som folk sa att 2GB vram kommer räcka i flera år också.

Jag går själv i planerna att köpa ett Titan-X och jag tänker ha det i 12-18 månader innan jag uppgraderar med ett till eller ett nytt. Då spelar jag dock bara på 60hz, och ett Titan-X kan i princip hålla 60fps i de flesta spel på max och 1440p.
Sedan kommer jag att överklocka mitt på vatten och kommer då få ut 15-20% mer i prestanda också (förhoppningsvis i alla fall).

Och värdelöst blir det inte, mina kort släpptes för två år sedan nu tror jag och det är först nu som ett Titan-X presterar lika bra som två av mina kort. Så rent teoretiskt och väldigt generaliserat borde två Titan-X börja bli "dåliga" först om 1,5-2år.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

@Vnox: Jag har ställt in mig på denna skärm av någon anledning, när jag bestämt mig för att köpa något så går det inte släppa det typ. Köpte en TN skärm och det var fan som att kolla in i en svetslåga för mina ögon så lämnade tillbaka skiten.

Om jag skulle satsa på Titan X, hur länge tror du detta "håller"? Inte så kul att ha lagt 12k på ett kort och sen när man ska köra SLI så är det värdelöst typ. VRAM verkar vad jag läst vara viktigt för upplösningen, 12 GB lär ju räcka ganska långt framåt.

Jag vet precis den känslan

Kör själv din motsvarighet till skärm fast ASUS ROG Swift och kan meddela att 970 SLI inte räcker för att köra alla spel i åtminstone 100+ fps (vilket är det man vill med en 144Hz skärm för att få det där flytet man saknar vid 60fps). VRAM mässigt räcker iofs 970 men det är precis precis. Är du som jag som vill köra allt i Ultra så borde du titta på något annat än 970SLI iaf. Bäst hade vart 980Ti SLI eftersom det inte kostar en förmögenhet som Titan gör och är samtidigt bättre än 980SLI. Tyvärr har ju inte 980Ti släppts än men det borde inte dröja länge till. Snackas ju om lansering i samband med Computex eller kort därefter (vad jag sett, kan finnas nyare information som säger något annat).

För att ta några exempel på nyare spel,
GTAV : 80-100 fps
TW3 : 55-65 fps
ACU : 55-70 fps
FC4 : 75-85 fps (känns dock som 30)

Helst av allt vill man som sagt var köra i 144fps så man får ut allt från skärmen men jag undrar om ens 980Ti kommer lösa det om ett år. Något äldre spel fixar 970SLI dock galant. Om jag hade köpt grafikkort nu framöver så hade jag definitivt kört på 980Ti då det både har kraften och mängden VRAM som krävs för att "totalmaxa" ett spel.

Så mitt råd är att du väntar lite (om du orkar).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bäst hade vart 980Ti SLI eftersom det inte kostar en förmögenhet som Titan gör och är samtidigt bättre än 980SLI. Tyvärr har ju inte 980Ti släppts än men det borde inte dröja länge till. Snackas ju om lansering i samband med Computex eller kort därefter (vad jag sett, kan finnas nyare information som säger något annat).

För att ta några exempel på nyare spel,
GTAV : 80-100 fps
TW3 : 55-65 fps
ACU : 55-70 fps
FC4 : 75-85 fps (känns dock som 30)

Helst av allt vill man som sagt var köra i 144fps så man får ut allt från skärmen men jag undrar om ens 980Ti kommer lösa det om ett år. Något äldre spel fixar 970SLI dock galant. Om jag hade köpt grafikkort nu framöver så hade jag definitivt kört på 980Ti då det både har kraften och mängden VRAM som krävs för att "totalmaxa" ett spel.

Så mitt råd är att du väntar lite (om du orkar).

Skrivet av Mocka:

"Bäst hade vart 980Ti SLI eftersom det inte kostar en förmögenhet som Titan gör"

980ti kommer förmodligen landa på ca 7-8k. Två av dem kostar alltså 14-16k, medans ett Titan-X kostar 12k, förmögenheten är 980Ti-SLI i detta fallet.

Skrivet av Mocka:

"Tyvärr har ju inte 980Ti släppts än men det borde inte dröja länge till"

Det vet vi tyvärr inte, det kan dröja till augusti eller släppas i juni som många hoppas.
Sedan kommer det alltid släppas ny teknik runt hörnet så om man skall vänta på "nästa" kan man aldrig köpa något.
Sedan släpptes Titan-X för ca två månader sedan som "världens bästa singel-GPU grafikkort", tvivlar starkt på att Nvidia kommer släppa en billigare och bättre variant inom det närmsta, eller ens sänka priset på den då den säljer som smör och är slut i lager konstant typ överallt.

Skrivet av Mocka:

"Om jag hade köpt grafikkort nu framöver så hade jag definitivt kört på 980Ti då det både har kraften och mängden VRAM som krävs för att "totalmaxa" ett spel."

Ett 980Ti kommer inte kunna "totalmaxa" spel på 1440p, speciellt inte på 144hz.
Det förväntas enligt läckor (osäkert, jag vet) bygga på samma krets som 980 men vara överklockat och bättre med ca 15%, alltså ca 15-25% sämre än Titan-X (beroende på spel).
Titan-X lyckas hålla ca 60-80fps i de mest krävande spelen (75-115 i Dragon Age etc) på ultra 1440p.
Ett 980Ti (om den nu är 15% sämre) borde då landa på ca 51-68fps på 1440p och ultra, något jag inte skulle kalla för "totalmaxa" när du sitter på en 144hz-skärm.
Om du syftade på 980Ti-SLI som alltså är dyrare än ett Titan-X borde dessa vid 100% skalning (händer aldrig) ligga på 100-135fps.
Tyvärr är mer vanlig skalning ca 50-80%, dvs ca 85-115fps (högt räknat).

Sedan utgår jag ifrån att kylningen som behövs för att överklocka två kort som ensamt brukar ligga på 85grader i ett normalt chassi, inte finns tillgänglig. Samtidigt som ett ensamt Titan-X går att knuffa ca 15% på luftkylning, enligt Sweclockers egna tester.
Då kommer i teorin ett ensamt Titan-X landa på ca 70-95fps, samtidigt som det har samma prestanda i alla spel, drar mindre ström och förmodligen låter mindre än vad en SLI-lösning hade gjort.

Angående SLI:
Om man ändå väljer SLI för lite extra fps, kommer även problemet med att vissa spel inte stödjer flera kort, vilket många spel tyvärr inte gör och i princip inga spel gör vid release.
Jag tror det tog Shadow of Mordor 3-6 månader att få fungerande multi-gpu stöd och Farcry 4 som du nämnde, har fortfarande problem med multi-gpu (förmodligen därför det känns som 30fps för dig när du har 75-85fps, om det inte är vram-problemet på dina 970n som du stöter på).
Ett annat stort spel jag vet fortfarande har problem med flimrande texturer är det nya Dragon Age, det har varit ute i ett halvår nu tror jag.
Sedan finns det självklart bra spelutvecklare som är snabba med att fixa klockrent multi-gpu stöd. Då är SLI eller CF fantastiskt, förutom den ökade strömförbrukningen, värmen och ljudet (om man inte kör vattenkylt).

Det finns alltså väldigt mycket problem när man använder mer än ett kort (utöver värme, ström, ljud): flimrande texturer, microstuttering (känns som 15fps) eller kraschande spel över lag.
Då är endast lösningen att stänga av SLI och hoppas på att utvecklarna fixar problemet.
Detta resulterar i prestanda från endast ett kort, och i det läget är ett Titan-X bäst då det är det snabbaste singel-gpu kortet i världen och kommer förmodligen vara det i alla fall resten av året som det ser ut nu.
(Om inte Nvidia släpper sin nya serie kort innan jul, något jag tror dem avvaktar med tills början av nästa år. Även om det är rena spekulationer från min sida.)

Skrivet av Mocka:

"Om jag hade köpt grafikkort nu framöver så hade jag definitivt kört på 980Ti då det både har kraften och mängden VRAM som krävs för att "totalmaxa" ett spel."

Eftersom att Shadow of Mordor drar 5.8GB Vram när kapaciteten finns och utvecklarna rekommenderar 6GB vram för ultra.
Förstår inte jag varför man skulle vilja köpa ett 980Ti med 6GB Vram för 7-8k (som det antagligen kommer kosta), när vram'en redan maxas i ett spel som kom för åtta månader sedan.
Enligt mig är det inte speciellt "framtidssäkert" om man vill kunna maxa spel på en högre upplösning.

8GB-10GB är min egna minimum-gräns då jag gillar att spela moddade spel och liknande.
12GB känns lite överdrivet, men då kommer det inte att ta slut det närmsta taget i alla fall.
Speciellt när DirectX12 gör att Vram stackar om du har flera kort känns det som vram-användning i spel kommer stiga rätt rejält.

Det är därför jag rekommenderar ett Titan-X över två 980Ti-SLI eller 980-SLI.
Sedan går det att i framtiden köpa ett begagnat Titan-X om man då vill uppgradera och skaffa två kort (trots alla problem).
Eller så kan man förmodligen sälja det rätt lätt till någon annan som vill skaffa två Titan-X och köpa ett nytt ensamt kort som vid det laget förmodligen presterar bättre eller lika bra som Titan-X SLI eller 980Ti-SLI.

Jag får be om ursäkt om jag "låter" lite dryg eller liknande.
Jag gillar bara inte när folk ger andra människor köpråd på felaktig eller osäker information samtidigt som det låter på dem som att "såhär är det".
Jag hoppas att mitt superlånga inlägg med alla ungefärliga uträkningar (som stämmer på ett ungefär, utom 980Ti då de fortfarande är osäker info) kan vara till hjälp för någon.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

980ti kommer förmodligen landa på ca 7-8k. Två av dem kostar alltså 14-16k, medans ett Titan-X kostar 12k, förmögenheten är 980Ti-SLI i detta fallet.

Förstår dock inte riktigt varför du jämför 980Ti SLI med ett ensamt Titan-X? 980Ti är ju ett Titan-X fast med 6GB minne.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20332-geforce-gtx-980-ti-red...

Citat:

Likt Geforce GTX Titan X väntas Geforce GTX 980 Ti bygga på den fullständiga versionen av grafikprocessorn GM200 med alla 3 072 CUDA-kärnor intakta. Däremot väljer Nvidia att halvera mängden minne från 12 till 6 GB GDDR5 för att pricka in en lägre prisklass.

Mao är 980Ti SLI ett billigare SLI alternativ än Titan-X SLI.

Skrivet av Vnox:

Det vet vi tyvärr inte, det kan dröja till augusti eller släppas i juni som många hoppas.
Sedan kommer det alltid släppas ny teknik runt hörnet så om man skall vänta på "nästa" kan man aldrig köpa något.
Sedan släpptes Titan-X för ca två månader sedan som "världens bästa singel-GPU grafikkort", tvivlar starkt på att Nvidia kommer släppa en billigare och bättre variant inom det närmsta, eller ens sänka priset på den då den säljer som smör och är slut i lager konstant typ överallt.

Se länken ovan, 980Ti är färdig och nVidia vill lansera den i samband med lanseringen av 390. Titan-X var knappast ett kort menat för den stora massan och därför passar 980Ti bra in som ett superkort som klår 390 men samtidigt inte kostar skjortan. Skulle förvåna mig om 980Ti kostar 8k men visst, man vet aldrig med nVidia. Tror dock de kommer köra en aggressiv prissättning som de gjorde med 970.

Skrivet av Vnox:

Ett 980Ti kommer inte kunna "totalmaxa" spel på 1440p, speciellt inte på 144hz.
Det förväntas enligt läckor (osäkert, jag vet) bygga på samma krets som 980 men vara överklockat och bättre med ca 15%, alltså ca 15-25% sämre än Titan-X (beroende på spel).
Titan-X lyckas hålla ca 60-80fps i de mest krävande spelen (75-115 i Dragon Age etc) på ultra 1440p.
Ett 980Ti (om den nu är 15% sämre) borde då landa på ca 51-68fps på 1440p och ultra, något jag inte skulle kalla för "totalmaxa" när du sitter på en 144hz-skärm.
Om du syftade på 980Ti-SLI som alltså är dyrare än ett Titan-X borde dessa vid 100% skalning (händer aldrig) ligga på 100-135fps.
Tyvärr är mer vanlig skalning ca 50-80%, dvs ca 85-115fps (högt räknat).

Sedan utgår jag ifrån att kylningen som behövs för att överklocka två kort som ensamt brukar ligga på 85grader i ett normalt chassi, inte finns tillgänglig. Samtidigt som ett ensamt Titan-X går att knuffa ca 15% på luftkylning, enligt Sweclockers egna tester.
Då kommer i teorin ett ensamt Titan-X landa på ca 70-95fps, samtidigt som det har samma prestanda i alla spel, drar mindre ström och förmodligen låter mindre än vad en SLI-lösning hade gjort.

Som sagt är 980Ti ett Titan-X så det borde prestera likadant men med hjälp av tredjepartskylning prestera bättre pga större svängrum för överklockning. Ren spekulation från min sida men teoretiskt sett borde det stämma.
Sen menade jag att 980Ti "totalmaxar" VRAM mässigt Var lite otydlig där.

Skrivet av Vnox:

Angående SLI:
Om man ändå väljer SLI för lite extra fps, kommer även problemet med att vissa spel inte stödjer flera kort, vilket många spel tyvärr inte gör och i princip inga spel gör vid release.
Jag tror det tog Shadow of Mordor 3-6 månader att få fungerande multi-gpu stöd och Farcry 4 som du nämnde, har fortfarande problem med multi-gpu (förmodligen därför det känns som 30fps för dig när du har 75-85fps, om det inte är vram-problemet på dina 970n som du stöter på).
Ett annat stort spel jag vet fortfarande har problem med flimrande texturer är det nya Dragon Age, det har varit ute i ett halvår nu tror jag.
Sedan finns det självklart bra spelutvecklare som är snabba med att fixa klockrent multi-gpu stöd. Då är SLI eller CF fantastiskt, förutom den ökade strömförbrukningen, värmen och ljudet (om man inte kör vattenkylt).

Det finns alltså väldigt mycket problem när man använder mer än ett kort (utöver värme, ström, ljud): flimrande texturer, microstuttering (känns som 15fps) eller kraschande spel över lag.
Då är endast lösningen att stänga av SLI och hoppas på att utvecklarna fixar problemet.
Detta resulterar i prestanda från endast ett kort, och i det läget är ett Titan-X bäst då det är det snabbaste singel-gpu kortet i världen och kommer förmodligen vara det i alla fall resten av året som det ser ut nu.
(Om inte Nvidia släpper sin nya serie kort innan jul, något jag tror dem avvaktar med tills början av nästa år. Även om det är rena spekulationer från min sida.)

Eftersom att Shadow of Mordor drar 5.8GB Vram när kapaciteten finns och utvecklarna rekommenderar 6GB vram för ultra.
Förstår inte jag varför man skulle vilja köpa ett 980Ti med 6GB Vram för 7-8k (som det antagligen kommer kosta), när vram'en redan maxas i ett spel som kom för åtta månader sedan.
Enligt mig är det inte speciellt "framtidssäkert" om man vill kunna maxa spel på en högre upplösning.

8GB-10GB är min egna minimum-gräns då jag gillar att spela moddade spel och liknande.
12GB känns lite överdrivet, men då kommer det inte att ta slut det närmsta taget i alla fall.
Speciellt när DirectX12 gör att Vram stackar om du har flera kort känns det som vram-användning i spel kommer stiga rätt rejält.

Det är därför jag rekommenderar ett Titan-X över två 980Ti-SLI eller 980-SLI.
Sedan går det att i framtiden köpa ett begagnat Titan-X om man då vill uppgradera och skaffa två kort (trots alla problem).
Eller så kan man förmodligen sälja det rätt lätt till någon annan som vill skaffa två Titan-X och köpa ett nytt ensamt kort som vid det laget förmodligen presterar bättre eller lika bra som Titan-X SLI eller 980Ti-SLI.

Håller med att SLI inte är problemfritt men på dig låter det som att SLI aldrig fungerar och det är inte sant. Se Witcher 3 t ex, perfekt SLI vid launch. Finns fler exempel men sant att Shadows of Mordor inte funkade vid launch, dock tur att man kunde köra AFR2 tillsvidare. FC4 är bara skräp och det känns mest som utvecklarnas fel. ACU fungerade väl rätt bra vad jag minns men var alldeles för CPU hungrigt (för mig iaf).

Sen ang VRAM, att rekommendera 8-10GB bara för att ett spel eller moddat Skyrim kräver det känns rätt överdrivet. Jag har personligen klarat mig bra hittills med 3.5GB men förstår att det inte håller om två år. Dock tycker jag 6GB är nästa naturliga steg och det vore skumt om kommande spel som Division eller Batman kräver 8-10GB, inte alla som har råd med Titan-X :s
Det där med DX12 däremot har jag ingen kunskap om så jag låter bli att kommentera det

Skrivet av Vnox:

Jag får be om ursäkt om jag "låter" lite dryg eller liknande.
Jag gillar bara inte när folk ger andra människor köpråd på felaktig eller osäker information samtidigt som det låter på dem som att "såhär är det".
Jag hoppas att mitt superlånga inlägg med alla ungefärliga uträkningar (som stämmer på ett ungefär, utom 980Ti då de fortfarande är osäker info) kan vara till hjälp för någon.

Ingen fara men tänk på att du också har felaktig information Alla kan inte kunna allt (utom vissa galna gurus här på SweC) och man skriver så gott man kan tycker jag Sen finns alltid utrymme för rättningar och jag har inga problem med att ta kritik bara den är konstruktiv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Maul99: Vet inte om det här kommer hjälpa dig i ditt val men...
Första kvartalet 2013 stog jag i ungefär samma situation som du är i nu, mina 560 ti (2gb versionen) hängde inte med min krav längre. Första versionen av titan hade precis kommit men ingen rekommenderade då att köpa ett grafikkort för 9-10k. Alternativet då var gtx 980 eller 7970GHz som båda var långt efter titan i prestanda.
Jag köpte Titan, strax efter släpptes 780 med likvärdig prestanda, inte långt efter det kom 290x och 780ti. Här började jag ångra mitt titanköp och gick i tankar som så många andra titanägare att sälja sitt kort och skaffa 780 ti SLI istället. Istället köpte jag ett bagangnat titan för halva nypriset och kör SLI.
Nästan två år senare sitter jag på samma kort, "maxar" fortfarande allt jag spelar (förutom the witcher 3) i 2560x1440 och behöver aldrig oroa mig för vram som många som gick 780ti vägen antagligen gör idag. Har inga planer på att byta ut mina kort på ett tag de kllarar sig bra i minst ett år till.

Jag säger inte att du ska köpa titan x för jag vet inte hur det kommer se ut om två år eller hur länge du planerar att ha kvar din setup, men jag är som sagt nöjd med mitt val idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

@Maul99:

Det finns inget grafikkort som klarar 144hz 1440p. Det får du inte ens med 980 SLI.

Nästan alla grafikkort för spel klarar väl 144hz i 1440p?

Det har väl att göra med vad för övriga prioriteringar du gör när det kommer till grafikinställningar??? Många kanske tycker 144hz och 1440p är viktigare än att ha max AA/Drawdistance/blur osv osv osv?

Tror nog att ett flera år gammalt singelkort klarar 144hz i 1440p finfint om du kör ett inte speciellt krävande spel på low grafikinställningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nästan alla grafikkort för spel klarar väl 144hz i 1440p?

Det har väl att göra med vad för övriga prioriteringar du gör när det kommer till grafikinställningar??? Många kanske tycker 144hz och 1440p är viktigare än att ha max AA/Drawdistance/blur osv osv osv?

Tror nog att ett flera år gammalt singelkort klarar 144hz i 1440p finfint om du kör ett inte speciellt krävande spel på low grafikinställningar...

Nu får du också läsa högre upp i tråden då TS sa att han ville köra allt på ultra och inte sänka grafiken.
Något jag tyvärr missade att skriva i just denna mening, något som jag skrivit på flera andra ställen i tråden också.
Så jag får helt enkelt rätta mig, jag menade alltså: "1440p 144hz ULTRA".

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |