Fractal design 600W räcker det?

Permalänk
Medlem

Fractal design 600W räcker det?

Hej!
Jag har nyss beställt ett asus 290x directCU II och undrar om mitt Fractal design 600W nätaggregat kommer att klara av det.
Övriga komponenter är:
Gigabyte X99 UD4
Intel i7 5820K
3x4GB Crucial 2133MHz
2x128GB A-Data 510 och en MX100 256GB SSD
Asus Xonar DGX.

Jag har även lagt märke till att fläkten i nätaggregatet och fläkten till någon annan komponent slumpmässigt(verkar det som) varvar upp som bara den. Precis som att datorn var under hög belastning fastän att den inte är det.

När jag ändå har er här så tänkte jag passa på att fråga om jag kommer märka någon prestanda skillnad om jag installerar ett fjärde RAM minne, jag har bara 3 stickor i för tillfället. Eftersom x99 har quad channel

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Hej!
Jag har nyss beställt ett asus 290x directCU II och undrar om mitt Fractal design 600W nätaggregat kommer att klara av det.
Övriga komponenter är:
Gigabyte X99 UD4
Intel i7 5820K
3x4GB Crucial 2133MHz
2x128GB A-Data 510 och en MX100 256GB SSD
Asus Xonar DGX.

Jag har även lagt märke till att fläkten i nätaggregatet och fläkten till någon annan komponent slumpmässigt(verkar det som) varvar upp som bara den. Precis som att datorn var under hög belastning fastän att den inte är det.

När jag ändå har er här så tänkte jag passa på att fråga om jag kommer märka någon prestanda skillnad om jag installerar ett fjärde RAM minne, jag har bara 3 stickor i för tillfället. Eftersom x99 har quad channel

Tack på förhand!

Nu vet jag inte exakt vilken modell av FD 600w du har. Men det kommer att räcka utan problem, din dator kommer sannolikt dra mellan 400-450w mätt vid väggen.

Gällande fläkten så hade jag tidigare ett FD Newton 600 watt som betedde sig som du beskriver, dock inte någon annan komponent. Jag fick mitt nätaggregat utbytt.

I syntetiska benchmarks kommer du säkert se skillnad om du går över till quad channel. I verkliga livet så märker du inte något överhuvudtaget.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Nu vet jag inte exakt vilken modell av FD 600w du har. Men det kommer att räcka utan problem, din dator kommer sannolikt dra mellan 400-450w mätt vid väggen.

Gällande fläkten så hade jag tidigare ett FD Newton 600 watt som betedde sig som du beskriver, dock inte någon annan komponent. Jag fick mitt nätaggregat utbytt.

I syntetiska benchmarks kommer du säkert se skillnad om du går över till quad channel. I verkliga livet så märker du inte något överhuvudtaget.

/Erik

Ah ja, det är ett FD Newton!
Okey, men det verkar som att jag är good to go?
Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Ah ja, det är ett FD Newton!
Okey, men det verkar som att jag är good to go?
Tack för snabbt svar!

Du är good to go

Mitt Newton F3 varvade upp i ett par sekunder för att sedan varva ner. Sen var det tyst i kanske 10 minuter, sen varvade den upp under ett par sekunder och sedan ner. Så höll det på.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Du är good to go

Mitt Newton F3 varvade upp i ett par sekunder för att sedan varva ner. Sen var det tyst i kanske 10 minuter, sen varvade den upp under ett par sekunder och sedan ner. Så höll det på.

/Erik

Det är precis så mitt gör. Synd man inte har kvar kvittot! Är det något jag bör byta ut inom en snar framtid? Eller kommer jag märka om det skulle vara på väg att ge upp?

Permalänk
Medlem

@Langudn

Jag vet faktiskt inte var felet låg och det är inte säkert att det påverkar funktionen. Men det var riktigt irriterande.

I början hände det då och då. När jag fick det utbytt var det konstant (enligt tidigare beskrivning).

Erik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av langudN:

Det är precis så mitt gör. Synd man inte har kvar kvittot! Är det något jag bör byta ut inom en snar framtid? Eller kommer jag märka om det skulle vara på väg att ge upp?

Kontakta butiken i fråga kanske har de en kvittokopia i systemet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag har också ett 600W Newton och mitt varvar aldrig någonsin upp så något är definitivt fel med ditt. Givetvis ska det varva upp om det blir pressat men inte helt random.

Permalänk
Medlem

Även jag har ett Newton R3 600W, men fläkt går konstant på det. Rätt nytt är det också.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Även jag har ett Newton R3 600W, men fläkt går konstant på det. Rätt nytt är det också.

Förhoppningsvis är det någon inställning som spökar för oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Förhoppningsvis är det någon inställning som spökar för oss!

Nja, finns ju ingen inställning att göra? Fläkten är inställd på att börja gå vid en viss temp helt enkelt, och antagligen är den satt väldigt lågt eller så är det sensorn som är paj.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless