AMD 7970 crashar - GTX 555 fungerar - r9 280x crashar

Permalänk
Medlem

AMD 7970 crashar - GTX 555 fungerar - r9 280x crashar

Hej, tänker gå rakt på sak. Hade tidigare ett amd 7970 installerat i datorn men började uppleva problem med det, krascher som resulterade i vertikala linjer över hela skärmen. Testade då att sätta i mitta gamla gtx 555 och datorn fungerade utan problem. Då reklamerade jag mitt grafikkprt till komplett och fick ett nytt r9 280x. Nu har jag hunnit använda det i 1 dag och datorn har redan börjat uppleva samma problem som med mitt förra. Har ni någrs idéer om vad problemet kan vara. Uppskattar all hjälp!

Specs:
Cpu - i7 3820
Ram - 8 gig
Gpu - r9 280x
Moderkort - Alienware's egna
Nätaggregat - 875 watt (märke dell/alienware)

Edit: Startade ett furmart stabilitetstest igår vilket resulterade i att datorn stängdes av direkt efter att testet startades, tänkte om problemen jag har nu kan bero på en dålig psu då detta hände, samt att mitt mindre energikrävande 555 fungerar?

Permalänk
Inaktiv

Ta en titt på ditt nätaggregat och leta efter specifikationer. Vi vill få reda på hur många Ampere den klarar av på +12v linorna. Färdigbygda datorer brukar oftast snåla in på nätaggregatet för att spara pengar. Klarar den av 32A på +12v linan som används för bildkortet så är det förmodligen inga problem. Om du har mer än en+12v lina så får du posta värderna för vardera. Lägg inte ihop dem.

Permalänk
Medlem

@anon185723: tack för svar.

Enligt dell så ska nätaggregatet klara av vilket grafikkort som helst, förutsatt att övriga orginalkomponenter används.

Permalänk
Inaktiv

Om det inte är något fel på nätaggregatet så det nog rester av de gammla drivrutinerna för GTX 555 som får kortet att krasha. Jag rekommenderar att du tar bort de gammla drivrutinerna för GTX 555 med t.ex drivesweeper eller dylik mjukvara.

Permalänk
Medlem

@anon185723:

Rensade gamla drivrutiner innan jag installerade det nya kortet. Jag tippar på att det är nätaggregatet som det är fel på. Helt nytt grafikkort som skapar exakt likadana crasher som mitt gamla 7970, samt att datorn inte klarar av furmarktest utan att stägas av direkt när testet startas.

Ska lämna in datorn på felsökning och se vart problemet ligger, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Nätagg till företagsbyggda datorer är oftas valda med omsorg för tillverkarens plånbok!
Dvs dom köper det billigaste skiten dom kan hitta den veckan och sen klarar av att driva datorn ibland kan det finnas några få watt över till annat (oftas av slumpen då ett kraftigare watt nätagg var billigare) men oftas så ligger dom på smärtgransen av vad dom klarar av.

Detta gör att dom har köppt billigt skit med billiga komponenter som körs på smärtgränsen och båda dessa parametrar gör att nätagget ej blir långlivat.
Visst tillverkaren hoppas ju att det ska överleva garantitiden men helst dör dagen eefter så dom får sälja en ny dator men det blir billigare i längden för dom att byta ut dom nätagg/plus allt annat som dör när nätagget dör än att handla bättre kvalitet från början.

Tar vi tex corsairs CX/CS/GS serier som är rena skiten så är det ingen ovanlighet att dom dör efter 1-2år och då i datorer som enbart drar 50-75% (ibland ännu mindre) av vad nätagget spec säger.
Och märkes datorers nätagg kan i många fall vara ännu sämre än dessa bättre är extremt ovanligt dock.

Så ja det är nog nätagget som börjar att dö så sluta använda det innan det dödar nåt annat i datorn!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Det brukar sitta en lapp på sidan av nätaggregat . Där finns oftast informationen som jag vill ta del av. Om du hittar den så rekommenderar jag att du tar en bild och lägger upp.

Exempel:

Permalänk
Medlem

låter som dit agg inte orkar med kortet
Men håller med dom andra att märkes datorer har sina begränsningar
Dell bruka vara duktiga på det vet av egen erfarenhet
dom är byggd för en sak sen uppgradering då vill dom att du köper av dom helst en ny datorn av dom .
Dell dator är inge dålig dator men den är lite känslig för saker som drar mer ström.

Googla lite Radeon Radeon R9 280X, 250W HD 7970 250W, GeForce GTX 555 150W,

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz