[Android] Har du en anti-virus/malware app installerad?

Permalänk
Medlem

[Android] Har du en anti-virus/malware app installerad?

Hej!

Funderade på om jag skulle installera en anti-virus/malware app och tänkte därför höra med folket här om ni har en eller flera sådana installerade i era Android-telefoner. Vill gärna även veta varför/varför inte ni har dessa installerade!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Google har sagt själva att det "absolut inte" är nödvändigt med anti-virus appar i Android, så nej.

Permalänk
Medlem

Vilken räknas Avasts app som? Finns väl både anti-malware och antivirus i den.

Permalänk
Medlem

Nej, har valt att inte installera detta då jag känner att det ändå inte skulle ge något. Surfar inte på skumma sidor och laddar inte ned appar utanför google play (förutom adblock som nu fungerar till lollipop). Och som sagt så har ju google själva sagt att det inte behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem

Hade ett tag men insåg sedan att behovet inte var där för mig personligen. Använde lookout vilket var det som fanns. Kan varit 5 år sedan eller något sådant?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Funderade på om jag skulle installera en anti-virus/malware app och tänkte därför höra med folket här om ni har en eller flera sådana installerade i era Android-telefoner. Vill gärna även veta varför/varför inte ni har dessa installerade!

Har inget anti-virus program installerat av precis samma orsak som jag inte har det på datorn. På tok för lat för att bry mig och känner inte att jag har någon känslig data som jag riskerar att bli av med.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilken räknas Avasts app som? Finns väl både anti-malware och antivirus i den.

Har nu ändrat omröstningen (dock verkar jag ha även nollställt den..)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Klorixx:

Har inget anti-virus program installerat av precis samma orsak som jag inte har det på datorn. På tok för lat för att bry mig och känner inte att jag har någon känslig data som jag riskerar att bli av med.

Ditt mailkonto är väldigt känsligt, likaså hela din kontaktbok. Sen är det ju en sak om du inte räknar dina (andra) personliga saker som känsliga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag hade det när jag höll på och root:ade och trixade och fixade, men nu när jag i princip inte använder telefonen för annat än twitter, flickr, lite reddit (/r/mechanicalkeyboards samt lite fotosubreddits), facebook messenger samt twitch känns det lite överflödigt, med tanke på att mina antivirus aldrig hittat något och googles egna system verkar göra jobbet.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Aldrig någonsin hört eller läst om en endaste som har fått virus på sin mobil så nej jag lever "farligt" med gjädje. Appar som börjar skicka reklam är en sak men virus en annan. Har aldrig anti-virus på datorn ens även fast jag vet att risken är myyyyyycket större med virus där.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Aldrig någonsin hört eller läst om en endaste som har fått virus på sin mobil så nej jag lever "farligt" med gjädje. Appar som börjar skicka reklam är en sak men virus en annan. Har aldrig anti-virus på datorn ens även fast jag vet att risken är myyyyyycket större med virus där.

http://www.informationweek.com/mobile/8-notorious-android-mal...

Vet inte hur vanligt det är men finns ju några kända fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Google har sagt själva att det "absolut inte" är nödvändigt med anti-virus appar i Android, så nej.

OM, du bara installerar appar ifrån market..
Börjar du hämta "crackade" appar på random sidor "2share" mm så är det nog att rekommendera

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Funderade på om jag skulle installera en anti-virus/malware app och tänkte därför höra med folket här om ni har en eller flera sådana installerade i era Android-telefoner. Vill gärna även veta varför/varför inte ni har dessa installerade!

Jag har:
Bitdefender - Mobile Security & Antivirus
Malwarebytes Anti-Malware

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag har Kaspersky. Tveksamt om det behövs men den är inte så dyr och jag har en massa jobbmail med ibland känslig info. En billig peng för att känna sig säkrare även om det bara skulle vara placebo.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Har AVG, vilket gör sig påmint varje gång jag installerar en ny app genom sin skanning. Annars har det helt fallit i glömska, aldrig haft problem med virus/skräp.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Ditt mailkonto är väldigt känsligt, likaså hela din kontaktbok. Sen är det ju en sak om du inte räknar dina (andra) personliga saker som känsliga.

Poäng. Inte tänkt på mail och sånt tidigare riktigt.. å andra sidan känner jag lite i att så länge jag inte "blir av" med informationen (alltså någonting raderar mina mail eller dyl.) så är det rätt lungt.

Men primärt är som sagt lathet. Inte orkat leta upp vad som är "bäst" för vare sig mobil eller dator (som dessutom ska vara kompatibelt med alla olika os och enheter jag kör).

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Klorixx:

Poäng. Inte tänkt på mail och sånt tidigare riktigt.. å andra sidan känner jag lite i att så länge jag inte "blir av" med informationen (alltså någonting raderar mina mail eller dyl.) så är det rätt lungt.

Men primärt är som sagt lathet. Inte orkat leta upp vad som är "bäst" för vare sig mobil eller dator (som dessutom ska vara kompatibelt med alla olika os och enheter jag kör).

Grejen är att man kan komma in i de flesta andra konton om man kommer åt någons mail. De flesta sidor kräver inte mer än maiiladressen för att skicka ut lösenordet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Inte haft AV på datorn på väldigt länge, orkar inte bry mig.
Inget har hänt på 20 år heller.

Kommer inte ha det på mobilen heller.

Om det mot förmodan skulle hända i framtiden 1 gång så tar jag väl det, dom kan få logga in på mitt swec,reddit,facebook osv om dom känner för det Gör mig inte något.

Permalänk
Medlem

Virus är jag inte rädd för eftersom i princip kan de inte komma in på egen hand, det kräver i regel att du själv gör något oförsiktigt eller öppnar filer. Bästa skyddet där är alltid sunt förnuft!
På datorn har jag dock ändå AVG antivirus som extra säkerhet men den har inte larmat om en endaste grej på alla år. På mobilen vill jag däremot inte ha något extra inlagt som ständigt måste ligga aktivt i minnet och förbruka batteri.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Finns det några fungerande virus??

Privacy guard samt kritiskt granskande av behörigheter räcker för mig.
Sen håller jag mig till kända utvecklare och open source så långt det går. Så malware är inget jag går o oroar mig över.

Permalänk
Medlem

Nej, google gör ju någon sorts kontroll av apparna i Google Play som jag förstått det, installerar aldrig appar från annan källa så känns onödigt.

Permalänk
Medlem

Google gör ingen manuell kontroll, men någon slags automatisk
Googla Symantecs Internet Security Threat Report 2015.
Där finns massa roligt att läsa om hur läget ser ut.
Andriod har mest skadlig kod. IOS mest osäkra OS. Windows Phone i princip odrabbat.

Permalänk
Medlem

Kör 360 Security https://play.google.com/store/apps/details?id=com.qihoo.secur...

Känns finns massor av skadlig kod på Google Play, så det känns idiotiskt att vara oskyddad. Finns även en del säkerhetshål som Google vägrar fixa, så då är ett aktivt skydd enda lösningen.