Permalänk
Avstängd

Ta bort popnitar?!

Finns det någon enkel väg för att få bort popnitar? tänkte ta bort 3.5" och 5.25" platserna i chassit, har gjort så förr och ökningen på luftflödet är ju enormt, speciellt då jag inte har några mekaniska hårddiskar eller DVD så känns det ju helt onödigt att ha dessa burar kvar.

Senast använde jag en borrmaskin för att ta bort, blev något fult märke när man borrade för mycket och pilligt som bara den när man ska komma åt.
Just nu har jag ett Bitfenix Neos och det är inte stabilt för 5 öre! så att bara slita bort kommer kröka hela chassit, vill kunna sälja vidare datorn så vill försöka få det smooth.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det fungerar utmärkt att borra så länge man har ett tillräckligt stort borr (ungefär lika stort som huvudet på popniten).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Använder man rätt verktyg bör det gå att borra väldigt snyggt, en punktsvetsborr kan vara det verktyg du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Finns det någon enkel väg för att få bort popnitar? tänkte ta bort 3.5" och 5.25" platserna i chassit, har gjort så förr och ökningen på luftflödet är ju enormt, speciellt då jag inte har några mekaniska hårddiskar eller DVD så känns det ju helt onödigt att ha dessa burar kvar.

Senast använde jag en borrmaskin för att ta bort, blev något fult märke när man borrade för mycket och pilligt som bara den när man ska komma åt.
Just nu har jag ett Bitfenix Neos och det är inte stabilt för 5 öre! så att bara slita bort kommer kröka hela chassit, vill kunna sälja vidare datorn så vill försöka få det smooth.

Bästa är väl borr eller en dremmel. Jag kan inte komma på något bättre alternativ för att ta bort popnits iallafall.

Mvh
Mattias

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Tycker det fungerar utmärkt att borra så länge man har ett tillräckligt stort borr (ungefär lika stort som huvudet på popniten).

Jo det går skit bra, men när man ska in inunder saker så kan det bli tight med en vanlig borr

Skrivet av mrqaffe:

Använder man rätt verktyg bör det gå att borra väldigt snyggt, en punktsvetsborr kan vara det verktyg du behöver.
http://wer.se/wp-content/uploads/2013/06/TH-902-510x340.png

Skulle man haft en sån så xD haha

Skrivet av Mayth:

Bästa är väl borr eller en dremmel. Jag kan inte komma på något bättre alternativ för att ta bort popnits iallafall.

Mvh
Mattias

Kanske åka och köpa sig en dremmel dom brukar ju iallafall vara lite enklare att komma åt med, bra tips tack!

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Bara borra SAKTA med en borr som är lite mindre än hålet. Inga konstigheter. Trång kan det bli, får du inte plats med borr så är det specialverktyg som gäller!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Ett hjälpmedel som kan förenkla.
http://www.harald-nyborg.se/bojlig-axel.html

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Popnitsborr, 3,3 mm.
Nog lättast, bäst och billigast.

Permalänk
Medlem

Borra.

Snabbt tips:
Ta en tång och håll i "baksidan" på niten. Annars kan borren fastna och då börjar själva niten snurra med. Brukar lämna fula repor.

Edit:

Såg nu vad du hade för chassi.

Har byggt i ett liknande (annorlunda exteriör men identisk insida) http://www.sweclockers.com/forum/trad/1283249-bygglogg-bitfen...

Borrar du bort burarna så kommer hela chassit att vika sig direkt. Gör det inte. Dem håller typ ihop hela konstruktionen.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM