Gigabyte Ga X99 UD3 - Problem att boota & SSD syns ej

Permalänk
Medlem

Gigabyte Ga X99 UD3 - Problem att boota & SSD syns ej

Hej!

Tänkte se om det finns någon som har tips vad jag kan göra åt mina problem med nya moderkortet. Har läst många trådar på forum om folk som har nästan exakt samma problem med sina Gigabyte X99 kort (olika modeller), men det verkar vara lite olika från fall till fall vad som orsakar det. En del verkar kunna lösa det, andra lämnar tillbaka kortet och köper helt enkelt nytt kort av annat brand. Vill såklart helst undvika det.

Tar det från början: Köpte i februari ett uppgraderingspaket från NetOnNet som innehöll moderkort, cpu och minne: Gigabyte GA-X99-UD3, i7 5820k och 16Gb DDR4 Micron Minne. Har utöver det 2 Intel SSD diskar och 3 mekaniska diskar plus en optisk enhet. Har Windows 8.1 installerat på en av SSD diskarna.

Plockade ihop delarna och körde systemet i princip felfritt från och med att jag byggde datorn tills nyligen då det började bli svårt att få datorn att boota in i Windows. Det fryser vid moderkortsloggan och det krävs att jag manuellt slår på och av datorn, upp till 10 gånger ibland innan jag kom in i Windows. Till slut gick det inte att komma in alls.

Det första jag provade var att försöka isolera problemet, ta ur så mycket delar som möjligt så det bara var grafikkort, primär SSD och moderkort. Har även bytt Sata port på moderkortet och provat olika till SSD disken för att se om det är porten i sig som är felet. Sitter i nuläget i port 0 men verkar inte göra nån skillnad. Köpte även nytt starkare nätagg (Corsair 750w) för jag ändå tänkt göra det, provade, men problemen höll i sig. Så installerade då om Windows helt från scratch igen, fast på min andra SSD ifall att. Kommer in i Windows då och då, men oftast krävs det 5-6 försök med manuell power off/on på chassit. Slutligen har jag nu också problem med att den ena SSD disken inte längre syns i varken BIOS eller Windows.

Har varit i kontakt med Gigabytesupporten hela veckan, de har bett mig uppdatera BIOS till senaste vilket jag gjort, samt kört memtest86 som jag gjorde igår utan fel.

Nån som har något tips? Känns som jag provat det mesta. Tack på förhand!

Visa signatur

Corsair tx650W || Gigabyte EX58-UD4D || 2x Gainward GTX 260 || 6x Crucial DDR3 1333MHz 2GB || Core i7 920 2.67 ghz || Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tycker att du kanske har problem med någon av diskarna inte moderkortet., behöver inte vara nån av boot SSD diskarna utan kan vara vilken som helst.

Dra ur ALLA SSD, HDD, fixa en Linux live USB minne, tex Ubuntu eller Mint, boota med denna några gånger och se hur datorn uppför sig.

Funkar det bra, så koppla in en disk i taget, men fortsätt boota med Linux/USB och om problemet kommer med någon disk, så backa upp det du vill behålla på, och sen förpassar du disken till runda arkivet, eller nåja reklamerar den om garanti.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Ioförsej, har ju inte provat helt utan precis allt. Ska testa det du säger efter jobbet Mina kort ligger dock på att det är moderkortet/bios, men det är mest en stark gut-feeling, speciellt eftersom det är så många andra som har liknande symptom med detta kort.

Visa signatur

Corsair tx650W || Gigabyte EX58-UD4D || 2x Gainward GTX 260 || 6x Crucial DDR3 1333MHz 2GB || Core i7 920 2.67 ghz || Win 7 Pro x64

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Sjöman:

@ggustavsson: Ioförsej, har ju inte provat helt utan precis allt. Ska testa det du säger efter jobbet Mina kort ligger dock på att det är moderkortet/bios, men det är mest en stark gut-feeling, speciellt eftersom det är så många andra som har liknande symptom med detta kort.

Garanterat diskarna som krånglar är det någon raid uppsättning du kör? Testa lira 1 ssd och inga andra diskar funkar det i ca 2-3 dagar utan bekymmer så har du en felande disk. Testa även att byta SATA kontakter bara för att kontakten är ny betyder inte att den funkar 100%

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94: Hur kan du vara så säker? Nix, jag kör inte raid. Har redan testat med 1 SSD med samma problem. Sen som jag sa, blir det samma problem på bägge diskarna, när de isolerat används som primär boot-disk.

Redan provat olika Sata portar, menar du byta själva sladden så visst, skadar ju inte att prova. Känns dock lite off att det blir samma problem med två olika diskar.

Visa signatur

Corsair tx650W || Gigabyte EX58-UD4D || 2x Gainward GTX 260 || 6x Crucial DDR3 1333MHz 2GB || Core i7 920 2.67 ghz || Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Har i princip samma problem med mitt nyinköpta Gigabyte GA-X99-UD3 (Bios ver F2).
Har stora problem att boota, har jag ett USB minne i med nån linuxdist/esxi så kommer jag förbi loggan sen startar den om och så håller den på så tills jag tar ut USB minnet. Ibland behöver det inte sitta något USB minne i den för att den ska få fnatt och boota om 6-7 ggr innan jag lessnar och drar strömmen och då bootar den oftast igång ordentligt igen.
Ända sättet är att traggla på tills det går typ...

Version F3 av bios ska ha stability improvements, så ska prova det först men verkar vara rätt lönnlöst baserat på denna tråd och andra google resultat... Gigabyte kanske skulle hårdtestat detta moderkort lite mer innan release (och man borde ha googlat efter "barnsjukdommar" innan köp...)

Så blir väll att bråka med Netonnet idag om ett byte till annat märke.

Permalänk
Medlem

@Jamz: Hej! Enda råd jag skulle kunna ge till dig är nog att försöka med de senaste Bios (F7a) och sen verkligen ta bort alla usb enheter som är inkopplade. Jag måste erkänna och ta på mig dumstruten här, jag hade klantat mig och missat en liten dongel som satt i på baksidan av chassit hela tiden när jag trott att allt varit urkopplat. Tar jag ut den kan jag boota systemet och komma in i Windows!

Visa signatur

Corsair tx650W || Gigabyte EX58-UD4D || 2x Gainward GTX 260 || 6x Crucial DDR3 1333MHz 2GB || Core i7 920 2.67 ghz || Win 7 Pro x64