Ny lagringsserver för Windows+Mac-nätverk, 10 klienter

Permalänk
Medlem

Ny lagringsserver för Windows+Mac-nätverk, 10 klienter

Hej,

Jag ska fixa en ny lagringsserverlösning till en släktings företag.

Lite info:

  • De är ca 10 anställda.

  • Nästan alla har bärbara datorer (1 stationär PC).

  • 4 st kör Mac.

  • 6 st kör Windows.

  • De kör Office-paketet på både Windows och Mac-datorerna.

  • Filerna som de arbetar tillsammans med är nästan bara Word, Excel och e-mails.

  • De arbetar på distans ibland

I dagsläget har de en Synology DS212 som är mer än två år gammal. Den börjar bli långsam och det är segt att köra CloudStation för alla.
Backup i dagsläget sker med Synologys egna backup till en annan Synology som står på annan plats.
Det som är riktigt smidigt för dem är att de kan arbeta hemifrån och synka sina filer med hjälp av Synologys CloudStation.

Min fråga är ifall vi ska uppgradera till en vassare Synology och fortsätta på CloudStation-spåret eller om man ska välja t.ex. en HP MicroServer Gen8 Entry (eller något vassare eller något från Dell).

Om man kör på t.ex. en enklare ”riktig server”, vad kör man för OS eftersom det är en blandad miljö med Mac och Windows?
Vilka programvaror finns det för att lösa synkroniseringen/delning av filer och dokument mellan alla kollegorna?
Hur löser man backuplösningen i en ny miljö?

Det finns en budget, men detta får inte kosta hur mycket som helst…

Har säkert glömt något, men är tacksam för alla tips.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av steele:

Hej,

Jag ska fixa en ny lagringsserverlösning till en släktings företag.

Lite info:

  • De är ca 10 anställda.

  • Nästan alla har bärbara datorer (1 stationär PC).

  • 4 st kör Mac.

  • 6 st kör Windows.

  • De kör Office-paketet på både Windows och Mac-datorerna.

  • Filerna som de arbetar tillsammans med är nästan bara Word, Excel och e-mails.

  • De arbetar på distans ibland

I dagsläget har de en Synology DS212 som är mer än två år gammal. Den börjar bli långsam och det är segt att köra CloudStation för alla.
Backup i dagsläget sker med Synologys egna backup till en annan Synology som står på annan plats.
Det som är riktigt smidigt för dem är att de kan arbeta hemifrån och synka sina filer med hjälp av Synologys CloudStation.

Min fråga är ifall vi ska uppgradera till en vassare Synology och fortsätta på CloudStation-spåret eller om man ska välja t.ex. en HP MicroServer Gen8 Entry (eller något vassare eller något från Dell).

Om man kör på t.ex. en enklare ”riktig server”, vad kör man för OS eftersom det är en blandad miljö med Mac och Windows?
Vilka programvaror finns det för att lösa synkroniseringen/delning av filer och dokument mellan alla kollegorna?
Hur löser man backuplösningen i en ny miljö?

Det finns en budget, men detta får inte kosta hur mycket som helst…

Har säkert glömt något, men är tacksam för alla tips.

Lite input:

På vår avdelning kör vi Rackstation RS2414+ med 9 diskar varav någon är hot-spare.
Backup sker precis som hos er till annan Synology-nas. (konsumentpryl)

Vår RS2414+ hanterar extremt många filer, men kanske inte så tung datatrafik. Det är mer att hämta en fil eller checka in/out kod/dokument.
Fungerar bra i dagsläget för oss med 10-17 användare.

Vi använder versionhanterings system som subversion eller git för alla typer av filer som lagras lokalt.

Alla använder Office365 med OneDrive for Business för att lagra filer i "molnet", om de vill...

Vi har inga Mac alls.

/Magnus

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

@Docker: OK, intressant. Tack för input.
Kör ni alla dokument/filer i subversion/GIT? Alltså jag förstår att man vill göra det när man programmerar eller utvecklar, men även på arbetsdokument som t.ex. Word och Excel?

Just det där med Mac och Windows tillsammans.... Suck...

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Medlem

@steele: japp, på det mesta. Iofs missar man lite funktioner som t ex diff på ett Word dokument om du använder de vanliga klienterna(TortoiseSVN,TortoiseGit). Med köpe varianter går det att få diffar.
Vår moderorganisation kör sharepoint och där finns en form av inbyggd versionshantering. Men den använder jag bara för att exponera dokument mot andra avdelningar. Internt på vår avdelning finns allt i subversion. Sharepoint har nämligen lite egenheter som gör att den inte är optimal som enda lagringsutrymme för oss som blandar källkod och dokument.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

Sitter de på ett redan inarbetat system som gör det de vill funktionsmässigt så hade jag kört på det.

Permalänk
Medlem

Intressant med ditt upplägg Docker, tack för infon.

Jo, det blir nog att köpa en nyare och framförallt vassare Synology NAS.
Tittar dock samtidigt på en produkt som heter SharePlan från Code42. Intressant den med. Den löser många problem med Windows + Mac...

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk

Jag hade nog valt ett Linux/unix system i grunden, just för stabilitet samt kompatibilitet med både Windows samt osx, sen kanske köra det virtuellt på något.. För att enkelt kunna ta backup/återställa/byta/bygga ut hårdvaran. Sen just vilken plattform för backup/sync och molntjänst vet jag inte riktigt Hemma kör jag så att jag synkar min telefon via Owncloud som i sin tur skickar filer till en smb-utdelning så jag kommer åt det snabbt och enkelt hemma på min stationära! (Nu menar jag absolut inte att ni skall köra Owncloud, bara ett exempel! ;P)

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Jag kanske missar något här, men i och med Mac OS X Maverick så är Mac's default nätverksdelningslösning baserat på SMB exakt som Windows och därför bör du kunna köra vilken server du vill, antingen FreeBSD, Linux eller Windows Server som server och använda dig av SMB protokollet för nätverksdelning.

Hemma kör jag FreeBSD och har både Mac, Windows och linux burkar som alla kör SMB för att hämta och lagra filer på BSD-servern.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av Quim:

Jag kanske missar något här, men i och med Mac OS X Maverick så är Mac's default nätverksdelningslösning baserat på SMB exakt som Windows och därför bör du kunna köra vilken server du vill, antingen FreeBSD, Linux eller Windows Server som server och använda dig av SMB protokollet för nätverksdelning.

Hemma kör jag FreeBSD och har både Mac, Windows och linux burkar som alla kör SMB för att hämta och lagra filer på BSD-servern.

Precis vad jag med tänkte, väldigt smidigt. Dock ville dom ju (som jag förstår) kunna synka typ hemifrån.. Kanske ha en statisk VPN-anslutning? Eller någon FTP? Är väl just där man måste ha något sorts backup/sync-program typ

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppdaterat till en nyare Synology. Som någon skrev ovan, är det ett inarbetat sätt att arbeta så fortsätt med det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för input ang. hur nyare versioner av Mac OSX hanterar SMB. Detta måste jag labba på. Framförallt om man har AD, tänker med rättigheter på filer m.m.
Men, sjukt smidigt om man har en mindre och blandad miljö med Windows- och Mac-datorer och "struntar" i rättigheter på filerna.

Det är ju den här frågan med "Share and Sync" som är ett krav hos dessa anställda och det finns ju många sätt att lösa det på.
Som sagt, blir nog att uppgradera till en nyare och vassare Synology NAS.

Tack för all input!

Fritt fram att fylla på tråden om man hittar något eller har ngt mer tips

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av steele:

Tack för input ang. hur nyare versioner av Mac OSX hanterar SMB. Detta måste jag labba på. Framförallt om man har AD, tänker med rättigheter på filer m.m.
Men, sjukt smidigt om man har en mindre och blandad miljö med Windows- och Mac-datorer och "struntar" i rättigheter på filerna.

Det är ju den här frågan med "Share and Sync" som är ett krav hos dessa anställda och det finns ju många sätt att lösa det på.
Som sagt, blir nog att uppgradera till en nyare och vassare Synology NAS.

Tack för all input!

Fritt fram att fylla på tråden om man hittar något eller har ngt mer tips

När du skriver AD, menar du då att du redan har en domänkontrollant i nätverket som sköter detta, eller avser du bara hur du matchar användare mot utdelade mappar?

Om det finns en Windows domänkontrollant ansluter sig Samba-servern till den. Ansluten underkastar den sig AD för användare, grupper och lösenord.

Om du endast avser matchning mellan användare och utdelade mappar får du manuellt se till att alla tillhör samma arbetsgrupp, och sedan för smidighetens skull se till att användarnamnet med samma lösenord är upplagt på Samba-servern.

Det finns bra guider på nätet för båda scenariorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

När du skriver AD, menar du då att du redan har en domänkontrollant i nätverket som sköter detta, eller avser du bara hur du matchar användare mot utdelade mappar?

Om det finns en Windows domänkontrollant ansluter sig Samba-servern till den. Ansluten underkastar den sig AD för användare, grupper och lösenord.

Om du endast avser matchning mellan användare och utdelade mappar får du manuellt se till att alla tillhör samma arbetsgrupp, och sedan för smidighetens skull se till att användarnamnet med samma lösenord är upplagt på Samba-servern.

Det finns bra guider på nätet för båda scenariorna.

Tack för riktigt bra svar! Uppskattas!

I dagsläget i miljön jag pratade om så finns inget AD utan jag måste lägga upp användare+lösenord och sätta behörighet på rätt mappar inne i Synology NAS'en.

Dock, så måste jag ju som sagt labba på Mac OSX + SMB tillsammans med AD (Windows domänkontrollant). Din input gav mersmak för hur enkelt det verkar vara. Jag är som sagt ganska ny på djupare hantering av Mac OSX, Windowsnätverk har jag hyfsat bra koll på.

Om det finns en DC och AD, hur "ansluter" sig användaren på Mac OSX? Lägger man till Mac-datorn på domänen och sedan så kan användaren logga in med Windows-kontot på Mac'en? Eller hur hanteras rättigheterna för att rätt användare ska komma åt rätt kataloger?

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av steele:

Om det finns en DC och AD, hur "ansluter" sig användaren på Mac OSX? Lägger man till Mac-datorn på domänen och sedan så kan användaren logga in med Windows-kontot på Mac'en? Eller hur hanteras rättigheterna för att rätt användare ska komma åt rätt kataloger?

Jag har ingen erfarenhet av hur Mac-datorer ansluts. Däremot har Mac inställningar som gör det möjligt att anslutna till ett Windows AD.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det som är så långsamt med NAS:en ni har idag? Om det är mest office-filer som delas borde vilken cloudtjänst som helst räcka alternativt bittorrent sync med en central hub? (Nästan samma sak som cloud)

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Jag tror det är en kombination av följande:

  1. Internetlina: 10/2 Mbit/s

  2. Antal användare som ska synka nästan allas filer: ca 10 st

  3. Antal totala filer ("små office-filer"): ca 300 000 st

  4. Synology'n är en DS212 och CPU'n ligger konstant på ca 99%, av diverse olika anledningar

Jag har uppgraderat internet och ska koppla in det ikväll. Det blev ComHem (fanns inget annat att välja på, ComHem-hus), 500/100 Mbit/s. Borde räcka tycker jag.
Hjälper inte det så blir det att byta ut Nas'en mot en nyare och vassare Synology.
Hjälper inte det så får jag titta på annan lösning och har fått en hel del tips här i denna tråden och på andra håll också.

Ska man fixa själv så är antingen en OwnCloud eller BitTorrentSync nog det billigaste (om man har kunskapen).
Annars är det att välja ut valfri cloudtjänst (om man litar på deras sekretessavtal m.m.). T.ex Code42's SharePlan, Box . com eller betala för en OwnCloud (finns flera som har det som tjänst).

Sista alternativet är ju att köpa en "riktig" server (HP/DELL/SuperMicro) och snickra ihop Windows- och Mac-datorerna och sedan hitta en bra "sync"-lösning. Verkar ju inte helt omöjligt i dagsläget

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte, hostar du NAS:en hemmifrån med en 10/2 lina åt ett företag?
Om alla filer måste synca hela tiden måste det vara något fel i mjukvaran. Att synca office filer till 10 clienter ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Ja små filer lägger mer last på nasen per GB. Men ofta jobbar man bara med några få dokument var och det ska inte vara några problem för en enkel NAS. Men det kan vara cloudstation som inte fungerar optimalt med att indexera så många filer, typ dåligt programerat

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Nej, varför skulle jag hosta en NAS hemifrån åt ett företag? SÅ illa är det inte
De hade en gammal internetuppkoppling som uppgraderades igår. Kontoret ligger på bottenplan i ett bostadshus inne i Göteborg. Byggnaden har bara Telia (VDSL) eller ComHem (fiber i gatan och sista biten in i byggnaden är kopparnät eller Kabel-TV eller vad de nu är för teknik ComHem kör).

Sen ang. synen så synacs ju inte alla filer i realtid till alla datorer. Det syncas ju bara nya, ändrade och borttagna filer.
Av någon anledning så vill de anställda ha allas filer på allas datorer. Ska se om jag kan ändra på detta i framtiden.

@jocke92: Jo många små filer kan vara jobbigt att hantera.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...