Tv-apparater med 8K-upplösning släpps 2018

Permalänk
Medlem

Varför skulle 8K vara någon slutgiltig upplösning?

Ögat förmåga att se upplösning ligger mellan 0,4 till 1 bågminut (1 bågminut=1/60 grad). På 1,8 meters avstånd på en 65 tums TV så motsvarar det en upplösning på 50-120 PPI (=Pixel Per Inch = DPI = Dots Per Inch). På längre avstånd blir PPI ännu lägre. En 8K 65 tums TV har 135 PPI.

Så redan på 65 tums TV så är upplösningen otillräcklig för att vara optimal. Räkna med att TV-apparaterna kommer vara större än 65 tum när detta kommer.

ändrat typo
Permalänk
Medlem

Utbudet av 4K är kanske till slut pågång men många år har det gått sen de första tv apparaterna kom med priser som fick en och häpna speciellt när det inte fanns något 4K material över huvudtaget, något som fortfarande gäller spelfilmer - det finns inget media på 4K (ännu).

Då som nu fortfarande totalt ointresserad av formatet om nu inte skaffar en TV i typ 80" med media redo att använda, samma gäller datorskärmarna, man får spendera massa pengar för att driva runt spel i upplösningen och för vad... se Franklins porer i pannan när man spelar GTA V i 4K, alla de tusentals kronor man får betala extra... är det värt det?

8K och man får ha halva väggen som skärm för att utnyttja upplösningen, lär inte ske inom 10år åtminstånde och sen frågan... Är det något man behöver eller ens vill ha, skulle bli väldigt dominerande pryl i hemmet (som att bo i en biograf).

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

Det går snabbt att fixa 8k tv men inga filmer har den upplösning ännu om år 2018 så kanske det är bara 2 filmer som körs i 8k så det kommer ändå bara blir 1080p på tv det ända som skulle kunna vara i 8k är nyheter. Och snart så har alla iptv och då måste vi ha mycket snabbare internet för att kunna klara av 8k.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Test stadiet är nog passerat då många nya filmer spelas in i 4K.
Men 8K är väl i test stadiet, det finns visserligen en Red videokamera som filmar i 8K som kostar sisådär 70.000 USD.

Menar snarare drivers och liknande för 4k och displayer som är bra är inte billiga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kommer aldrig bli tv i ens 4K. Är det verkligen folk som tittar på traditionell tv fortfarande? Jag ser allt över nätet.
Det är isf där vi kommer få 4K i framtiden men det kommer dröja mycket mycket länge. 720p är standard i Europa.

Käften Ozo, jag tittar på marksänd och digital tv.
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Highfly:

Varför skulle 8K vara någon slutgiltig upplösning?

Ögat förmåga att se upplösning ligger mellan 0,4 till 1 bågminut (1 bågminut=1/60 grad). På 1,8 meters avstånd på en 65 tums TV så motsvarar det en upplösning på 50-100 PPI (=Pixel Per Inch = DPI = Dots Per Inch). På längre avstånd blir PPI ännu lägre. En 8K 65 tums TV har 135 PPI.

Så redan på 65 tums TV så är upplösningen otillräcklig för att vara optimal. Räkna med att TV-apparaterna kommer vara större än 65 tum när detta kommer.

Nu förstår jag inte. Du säger att på 1,8m avstånd bör en 65 tums TV ha pixeltäthet på minst 50-100 och på längre avstånd behöver pixeltätheten vara ännu lägre.

Sedan säger du att 8K och 135 PPI är för lågt.

?????

Vad har jag missat? För mig låter det som att 8K på 65 tum uppfyller kraven med råge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nu förstår jag inte. Du säger att på 1,8m avstånd bör en 65 tums TV ha pixeltäthet på minst 50-100 och på längre avstånd behöver pixeltätheten vara ännu lägre.

Sedan säger du att 8K och 135 PPI är för lågt.

?????

Vad har jag missat? För mig låter det som att 8K på 65 tum uppfyller kraven med råge.

Skickades från m.sweclockers.com

(Såg skrivfel av mig som nu är ändrat, ska vara 50-120 istället för 50-100)

Jo jag tänkte delvis fel, vände på förhållandet i huvudet. Så en 65 tum TV är bra för 8K på avstånd upp till ca 2,5 m. På längre avstånd eller med större TV än så så börjar upplösningen på TV:n bli lägre än vad ögat kan urskilja. Nu tror jag TV-apparaterna kommer vara större än 65 tum när 8K blir vanligt, så det kommer finnas behov för högre upplösning ändå.

Permalänk
Avstängd

Löjligt onödigt men givetvis förväntat. Dom måste ständigt komma med något nytt att locka konsumenterna trots att full hd sändningar är raritet, än mindre 4k. Hur mycket ni än tror att ögonen kan se skillnad, i verkligheten är det enorma skärmar som behövs redan vid 2.4 meter krävs det minst 58 tums skärm för att kunna se skillnad mellan 1080p och 4k. Gränsen är en 55 tums skärm i vardagsrummet, knappast troligt att många vill ha halva sitt vardagsrum fyllt med skärm.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll när det inte finns något värt att se på "TV" längre, det enda TV-program jag aktiv ser på är Antikrundan när det går och då på SVT-Play i datorn. Känns som att TV:n gjort sitt.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Србо:

Löjligt onödigt men givetvis förväntat. Dom måste ständigt komma med något nytt att locka konsumenterna trots att full hd sändningar är raritet, än mindre 4k. Hur mycket ni än tror att ögonen kan se skillnad, i verkligheten är det enorma skärmar som behövs redan vid 2.4 meter krävs det minst 58 tums skärm för att kunna se skillnad mellan 1080p och 4k. Gränsen är en 55 tums skärm i vardagsrummet, knappast troligt att många vill ha halva sitt vardagsrum fyllt med skärm. http://www.rtings.com/images/resolution-4k-ultra-hd-chart.png

Det här måste jag bara testa! Jag har en Samsung UE50HU6905 (http://www.samsung.com/se/search/?q=ue50hu6905u)
Så det innebär enligt din post att på min 50" så ser jag bara skillnad om jag är 2m eller mindre ifrån bilden?

Sitter jag däremot 3m bort från bilden så ser jag ingen skillnad på 1080 och 4k, har jag förstått det hela rätt? Eller tolkar jag din post fel? Rätta mig gärna.

Vilket 4k vs 1080 material är godtagbart som test tror du?

Edit: För att vara tydlig, min post är inte på något sätt för att jävlas utan att för egen del se om det faktiskt stämmer eller inte.
Har jag fel så erkänner jag omedelbums, men är tveksam till att jag inte skulle se någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Vad spelar det för roll när det inte finns något värt att se på "TV" längre, det enda TV-program jag aktiv ser på är Antikrundan när det går och då på SVT-Play i datorn. Känns som att TV:n gjort sitt.

Vad som är bra och inte, det är ju extremt subjektivt.

Finns en hel drös med serier som är sevärda.
Sedan kan problemet vara vart dom visas och inte visas.
Exempelvis: Daredevil (Netflix) och Mozart in the Jungle (Amazon), Powers (Playstation TV).

Verkar ju helt klart som trenden är fler online kanaler istället för vanlig TV.
Det bästa vore ju om Netflix eller något liknande hade det mesta samlat under ett tak istället.

Permalänk
Medlem

Alla klagar på att det är onödigt med 4k/8k för det finns ju inget material. Vad är hönan och vad är ägget?
Är det ingen som har utrustningen för att dra nytta av den höga upplösningen så kommer man antagligen inte satsa på att ta fram materialet. Finns det inte material är ingen sugen på att investera i den nya dyra utrustning.
Någon måste vara först

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Vad spelar det för roll när det inte finns något värt att se på "TV" längre, det enda TV-program jag aktiv ser på är Antikrundan när det går och då på SVT-Play i datorn. Känns som att TV:n gjort sitt.

Uppdrag Granskning har ibland bra program. Kan tipsa om två av deras bästa, hur kvinnosynen är i dom flesta svenska moskéer och det andra som nyligen visades om att massvis med flyktingar sitter fast i flera år i små rum i förläggningar i väntan på obestämd tid för lägenhet, ingen lägenhet inget jobb, arbetslösheten ökar under tiden etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Det här måste jag bara testa! Jag har en Samsung UE50HU6905 (http://www.samsung.com/se/search/?q=ue50hu6905u)
Så det innebär enligt din post att på min 50" så ser jag bara skillnad om jag är 2m eller mindre ifrån bilden?

Sitter jag däremot 3m bort från bilden så ser jag ingen skillnad på 1080 och 4k, har jag förstått det hela rätt? Eller tolkar jag din post fel? Rätta mig gärna.

Vilket 4k vs 1080 material är godtagbart som test tror du?

Edit: För att vara tydlig, min post är inte på något sätt för att jävlas utan att för egen del se om det faktiskt stämmer eller inte.
Har jag fel så erkänner jag omedelbums, men är tveksam till att jag inte skulle se någon skillnad.

Du kan kolla enligt tabellen som jag visade. Samt kan du läsa lite mer ingående om just 1080p vs 4k:

Citat:

Viewing Distance

Having a 4k TV and genuine 4k content isn’t enough. Because there are limits to what the eye can perceive, if you sit too far from your TV (the distance depending on the TV’s size), you won't be able to see all the detail in the image. That means that if you sit too far away from a 4k TV, the picture will look like what you’d get on a TV with a lower resolution screen.

This chart illustrates the dividing line for normal 20/20 vision. To use the chart, check your viewing distance on the vertical axis and the size of the TV on the horizontal one. If the resulting position is above the line, you probably won't see a major difference between a 1080p and a 4k TV.

That doesn’t mean you won’t see any difference at all – it just means it won’t be significant. You should also know that this chart assumes lossless media. Nowadays, retail stores only use such media on their 4k TVs, while their 1080p TVs display highly-compressed media. This makes in-person comparison hard, and is done to boost sales of pricier sets.

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Vad spelar det för roll när det inte finns något värt att se på "TV" längre, det enda TV-program jag aktiv ser på är Antikrundan när det går och då på SVT-Play i datorn. Känns som att TV:n gjort sitt.

Ja använda Tv för marksändningar är för mig ute (även om vissa använder det än). Min Tv ser jag till 95% film och serier på över nätet eller på skiva. Kan strö titta på vanlig Tv ibland, men har blivit så bortskämd att slippa reklam så klarar inte av marksändningar längre stunder:/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

4K kanske äntrade scenen för 6 år sedan som en koncept/prototyp tv, men 4K för gemene man på den lokala kedjan har inte alls funnits så där jättelänge. SVT's 720p sändningar är minst lika bra som ex TV4's 1080i sändningar, så att klaga på sådant är ganska lönlöst enligt mig. Det finns via SAT knappt med plats för de sändningar i HD som redan finns, så att 4K skulle bli utbrett via satellit är än så länge en dröm.

Mer troligt att det kommer bli snabbare tillgängligt via snabba bredbandsanslutningar, som finns mest i storstäderna, och runt omkring. Nämner någon att Youtube och Netflix kör 4K, så kan ju dom säga det. Att streama en okomprimerad vanlig BD skiva är fortfarande något av ett mysterium, men 4K går, eller? ;-D

Kul att utvecklingen går framåt, fast vad är poängen om det är såpass hårt komprimerat att det knappt kan kallas 4K? Kör man en BD skiva med House of Cards, och sedan kör samma ep fast i 4K via Netflix, är då den komprimerade Netflix streamen så bra, att alla bara säger WOW?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

"Att NHK experimenterar med sändningar i 8K UHD tillskrivs att upplösningen ses som "den slutgiltiga" i 2D-format, där fler pixlar inte ger några ytterligare fördelar. Det här blir dock inte sista anhalt, utan stereoskopisk 3D väntas bli nästa steg i utvecklingen på tv-marknaden."

Ja, jag tror 8K UHD är lagom för TV-sändningar. Perfekt att det går så fort fram, för jag vill kunna köpa en 65" 4K med OLED och Stereoskopisk3D utan att bli ruinerad, sist jag kollade fick man punga ut med 30K, vill inte lägga mera än 8K, så hoppas framtiden är här snart!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

1080p är inte ens standard på tv sändningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Perfekt att det går så fort fram, för jag vill kunna köpa en 65" 4K med OLED och Stereoskopisk3D utan att bli ruinerad, sist jag kollade fick man punga ut med 30K, vill inte lägga mera än 8K, så hoppas framtiden är här snart!

65" OLED för 30K? Om det vore så väl, än så länge kostar de mer än det dubbla.

Permalänk
Inaktiv

Hur kan dom ens fundera på nästa HD upplösning när vi är på 2015 och fortfarande inte kan köpa 4K BD när man köper en film. Eller ens se 1080p streaming alltför ofta. Visst är det häftigt och kul med utveckling, men nu handlar det bara om att flytta gränserna för vad som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kommer aldrig bli tv i ens 4K. Är det verkligen folk som tittar på traditionell tv fortfarande? Jag ser allt över nätet.

Har man höga tekniska krav är streaming än så länge ingen värdig ersättare till traditionella sändningar eftersom streaming är ur ett kvalitetsmässigt perspektiv en smula efterblivet.

Citat:

Det är isf där vi kommer få 4K i framtiden men det kommer dröja mycket mycket länge. 720p är standard i Europa.

EBU rekommenderar förvisso 720p före 1080i men en majoritet av HD-sändningarna är 1080i; om vi ska vara tekniska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

4K kanske äntrade scenen för 6 år sedan som en koncept/prototyp tv, men 4K för gemene man på den lokala kedjan har inte alls funnits så där jättelänge. SVT's 720p sändningar är minst lika bra som ex TV4's 1080i sändningar, så att klaga på sådant är ganska lönlöst enligt mig. Det finns via SAT knappt med plats för de sändningar i HD som redan finns, så att 4K skulle bli utbrett via satellit är än så länge en dröm.

Mer troligt att det kommer bli snabbare tillgängligt via snabba bredbandsanslutningar, som finns mest i storstäderna, och runt omkring. Nämner någon att Youtube och Netflix kör 4K, så kan ju dom säga det. Att streama en okomprimerad vanlig BD skiva är fortfarande något av ett mysterium, men 4K går, eller? ;-D

Kul att utvecklingen går framåt, fast vad är poängen om det är såpass hårt komprimerat att det knappt kan kallas 4K? Kör man en BD skiva med House of Cards, och sedan kör samma ep fast i 4K via Netflix, är då den komprimerade Netflix streamen så bra, att alla bara säger WOW?

Skrivet av Megacrash:

1080p är inte ens standard på tv sändningar...

Tja köper ni TV efter vad TV sändningar kör för pixlar?

Jag köper en bra TV, för att se film och serier, ja jag ser även mer högupplöst material (streaming duger inte än speciellt när det inte har 5,1 ljud och det har få tv sändningar också, SVT har lite som går i 5,1).

Jag tittar 5% på vanlig tv resten ser jag på andra håll.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

TV med denna upplösningen kommer ju behöva vara gigantiska samt så behöver man sitta väldigt nära för att få full glädje utav,
teknikutveckling är ju alltid trevligt även om nyttan ibland kan ifrågasättas.

dock väntar jag på en 8k projektor för en lagom peng så man kan blåsa upp 150tum på väggen där hemma och få lite riktig känsla av

Permalänk
Medlem

Sålänge 4K streams har sämre kvalitet och bitrate än FullHD Blu-ray, samt 2.1 ljud istället för 5.1 ljud, så ser jag inte någon anledning att ens ha en 4K TV.

Enda sättet få full nytta av en hembio anläggning i 4K är ju att vänta tills det finns Blu-ray 4k, eller ladda ned pirat ( finns det öht något utbud att tala om med filmer i 4K upplösning ännu? ).

Permalänk

SVT marksändningar i HD är i superb kvalitet iaf trots 720p. Trots att jag blir smått illamående över musiken i eurovison spektaklet kollar jag på det ibland och njuter av den grymma bilden. Sen måste man ju ha en bra tv. Panasonic plasma FTW.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja köper ni TV efter vad TV sändningar kör för pixlar?

Jag köper en bra TV, för att se film och serier, ja jag ser även mer högupplöst material (streaming duger inte än speciellt när det inte har 5,1 ljud och det har få tv sändningar också, SVT har lite som går i 5,1).

Jag tittar 5% på vanlig tv resten ser jag på andra håll.

Nej, jag köper TV efter vad jag använder den till och idag är 1080p allt som behövs, det är vad film och konsolspel kör i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nej, jag köper TV efter vad jag använder den till och idag är 1080p allt som behövs, det är vad film och konsolspel kör i.

Fast.....dagens 4k TVs har ruskigt bra uppscalning. Bilden blir inte bättre naturligtvis men eftersom det tillkommer 3 pixlar per pixel blir bilden liiite skarpare inbillar jag mig. I vilket fall som helst är det klar skillnad emot min gammla 1080P TV med samma Blue ray film. Färger osv påverkar såklart..men nä, det är skillnad.
De 4k sändningar jag kollat på (Netflix, Youtube,) är heeeeelt makalösa. Nu kommer det ju mer och mer med 4k material så ja, det är värt att uppgradera tycker jag

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Förundras alltid över inlägg av denna typ, har du testat själv?

Inga internetdiskussionsidagram nu utan av egen erfarenhet? Köpte det som är "helt onödigt" förra sommaren, och kör 4k material via Netflix och enskilda klipp på youtube. Skillnaden är helt klart där.

Likadant vid datorn, 4k Acer skärm, sitter ca 50cm ifrån, ibland närmare beroende på spel och stolens inställning, inte så att jag märker någon massiv skillnad på bilden om jag lutar mig framåt eller inte.. Hade tidigare Dells u2711 med en standardupplösning på 2560*1440 och hade under några dagar dessa jämte varandra. Skillnad? Självklart. Kör GTA V i 3840 x 2160, sänker jag till 2560*1440 ser jag även här hur bilden blir sämre och mindre skarp, speciellt på Franklins rakade huvud.

Allmän fråga/påstående:
Lägg av med myter om att du måste sitta si och så bit ifrån för att se skillnad, att allt över 1080p är skräp/inte finns. Upplever att den allmäna jargongen här på forat är att de tär 1080 som gäller, allt över är hittepå. Hur kommer det sig?

För när vi säker 4k så menar vi väl 3840*2160 och 1080 är 1920*1080, eller är det något helt annat som avses?
Som att jämföra VHS vs DVD eller DVD vs Blueray i mina ögon, men finns såklart folk som inte ser skillnaden där heller.

Siffrorna jag använde var överdrivna, men min poäng står jag kvar vid.

Ja, jag håller med om att vid datorskärmen är det skillnad, har själv en 1080p 22" och har inte alls svårt att föreställa mig högre upplösningar som användbara.

Tv däremot. för att märka skillnaden måste man ha en väldigt stor tv eller sitta väldigt nära. På 50" tvn här hemma på det avstånd vi sitter ser man knappt nån skillnad mellan 720 och 1080, 4k vore helt bortslösat. så absolut, man behöver inte 100" samt 30cm avstånd men det är ändå i väldigt många fall helt onödigt, om än inte alla.