Permalänk
Medlem

BenQ XL2411T flimrar vid uppstart

Hej!

Jag har ett litet problem med min XL2411T 144hz skärm, jo det är så här att efter att skärmen har varit avstängd ett tag så vid uppstart av den så flimrar den ett bra tag innan den får normal bild, efter flimret har slutat så funkar den utan problem. Har kollat runt och kommit fram till att det nog kan vara så att någon av kondensatorerna i skärmen har gått sönder. eftersom garantin har gått ut och många säger att det är ett lätt problem att fixa, fast att man aldrig gjort det förut, så tänkte försöka fixa det själv. Men då undrar jag om någon vet vad för kondensatorer som sitter i en BenQ XL2411T 144hz skärm? Och om det verkligen är de som är felet och inget annat? och har någon annan gjort en sådan reparation för som kan ge några tips att tänka på när man gör det?

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk
Medlem

36 månaders garanti på Benq XL2411T, är den äldre än så?
Skärmen släpptes 2012 om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

36 månaders garanti på Benq XL2411T, är den äldre än så?
Skärmen släpptes 2012 om jag inte missminner mig.

Det står inte på mediamarkt hur lång garanti som gäller på den, så jag antar att det är de vanliga 2 års garantin som det oftast brukar vara, men jag kan ju ha fel om det ska kolla in lite mer noga om deras garanti policy.

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hime:

Det står inte på mediamarkt hur lång garanti som gäller på den, så jag antar att det är de vanliga 2 års garantin som det oftast brukar vara, men jag kan ju ha fel om det ska kolla in lite mer noga om deras garanti policy.

Komplett samt Inet lämnar 3 års garanti på denna skärmen. Hör med MediaMarkt,
Annars kan du höra av dig till Benq och höra vad de säger här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

Komplett samt Inet lämnar 3 års garanti på denna skärmen. Hör med MediaMarkt,
Annars kan du höra av dig till Benq och höra vad de säger här!

De jag hittade på mediamarkt var de här: Media Markt erbjuder alltid minst 12 månaders garanti och 36månaders reklamationsrätt till privatpersoner.
Ska hör med dom om hur deras garanti ligger till på den här produkten, och om inget annat sägs än det där så ska jag testa höra av mig till benq själv.

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk

@Hime

Sitter med en identisk skärm som fick flimmer när man startade skärmen kall https://www.youtube.com/watch?v=uaK1wISxcnI
Skickade in den till benq och en vecka senare fick jag hem den igen. Benq lämnar 3 års garanti på skärmen så ska nog inte vara några problem att få det fixat.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag återuppväcker en sån här gammal tråd. Det kanske finns någon som har användning av mitt inlägg i framtiden.

Hade samma problem med min XL2411T. Fick för mig att laga skärmen själv då garantin gått ut och jag redan skaffat en ny skärm om det skulle skita sig. Öppnade upp skärmen och skruvade loss kretskortet vid strömingången. Där fanns det två kondensatorer som bucklat till sig, de var av typen 680uF 16V.

Beställde hem en lödstation, lite lödtenn och en lödfläta tillsammans med nya kondensatorer av typen 680uF 25V. Har aldrig rört en lödstation tidigare men lyckades med hjälp av Google och Youtube ta reda på hur allt skulle användas. Lödde bort de gamla kondensatorerna vilket säkert tog en timme då jag hade svårt att hitta tekniken med lödflätan men så fort jag fick in den tog det bara ett par minuter. Lödde fast de nya komponenterna och satte ihop skärmen.

Nu funkar skärmen bra igen trots att det var första gången jag lödde. Vet inte hur länge skärmen kommer att hålla, den kanske smäller när som helst. Betalade strax över 300 för kalaset men kondensatorerna kostade runt tian styck, så har man redan alla verktyg så det ett billigt pris att betala för att laga själv.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk

Jag har också en ZL2411T, och min har börjat flimra. Men skönt att det är skärmen, då den är gammal och jag tänkte ändå köpa en ny.. Och förlåt att jag skriver i en så gammal tråd.

PEACE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjoqahontaz:

Jag har också en ZL2411T, och min har börjat flimra. Men skönt att det är skärmen, då den är gammal och jag tänkte ändå köpa en ny.. Och förlåt att jag skriver i en så gammal tråd.

PEACE!

Prova på att laga den om det visar sig vara samma problem som för mig! Den funkar fortfarande kalas så här ett par månader senare och vilken känsla att laga saker själv

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Jag lagade min skärm själv för bra länge sedan och den funkar perfekt fortfarande. På den tiden fanns det inte så mycket widescreen, så ni kanske fattar hur gammal den är då 1600x1200 i upplösning har skärmen. Panasonic Caps är riktigt bra saker om man jämför med kinesiskt skit

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Gammal tråd, men har börjat få flimmer mer som blivit värre och värre. Skall iaf testa byta kondensatorer tänkte jag 🙂. Tyvärr gick garantin ut för 2 månader sedan, men sjukt dåligt att en sådan skärm håller så dåligt 😞

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tänkte bara för info meddela att jag upplevde samma problem med min XL2411T för ett tag sedan. Att byta ut de två 680µF kondensatorerna gjorde tricket för mig! Använde mig också av de på 25V. Tyvärr så brände jag tummen rätt rejält av klumpighet..

Något att tänka på är att clipsen som håller fast skärmens framkant går sönder rätt så enkelt, så ta det lugnt med dom.