Snabbtitt: Benq XL2730Z med rättad overdrive i AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Benq XL2730Z med rättad overdrive i AMD Freesync

Förbättrade versioner av firmware ska ge lägre responstider och mindre eftersläpningar i Freesync-läge. SweClockers undersöker om den nya mjukvaran ger avsedd effekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så svårt att göra en bra skärm!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Tja viste hela tiden att tekniken skulle mogna, så löses problemen.

Alla som sa att det är omöjligt att fixa overdrive , måste vara så inbitna att dom inte ens kan se att saker går att fixa bara man ger dom tid.

Våga vägra låsta standarder!!!!

Är oftast så att dom släpper produkter där kunden är försökskanin, synd men tyvärr oftast är så fallet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varför inte USB uppdaterings stöd bara Hade varit så smidigt och hade gärna betalt dem 20kr extra det hade kostat att implementera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Bra att höra det går lösa via Firmware. Bara synd man måste skicka in den. Undrar om de står för eventuell frakt i sådant fall?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kan väl bara hoppas att MG279Q är fixad helt då den kommer ut i butik igen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Broken-arrow:

Tja viste hela tiden att tekniken skulle mogna, så löses problemen.

Alla som sa att det är omöjligt att fixa overdrive , måste vara så inbitna att dom inte ens kan se att saker går att fixa bara man ger dom tid.

Våga vägra låsta standarder!!!!

Är oftast så att dom släpper produkter där kunden är försökskanin, synd men tyvärr oftast är så fallet.

Problemet kvarstår ju, vill man ha Nvidia har man inget val, vill man ha AMD har man inget val
Bara det att Nvidia valet är lite dyrare.

Förstår vad du menar men tror inte Nvidia kommer ändra på sig ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Problemet kvarstår ju, vill man ha Nvidia har man inget val, vill man ha AMD har man inget val
Bara det att Nvidia valet är lite dyrare.

Förstår vad du menar men tror inte Nvidia kommer ändra på sig ^^

Dom har ju fixat overdrive, även om det är kantskuggor kvar. Så är ju halva problmet löst och verkar ju möjligt att lösa resten.

Jo, men tids nog hoppas jag g-sync försvinner.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Varför inte USB uppdaterings stöd bara Hade varit så smidigt och hade gärna betalt dem 20kr extra det hade kostat att implementera.

20 kr för dom betyder att du behöver betala 300 kr extra.

Permalänk
Avstängd

Hoppas dom fixar mg279q också.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av hölmiz:

Att det ska vara så svårt att göra en bra skärm!

Pressa priserna, dålig kvalitetskontroll > Bra skärm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Eftersläpningar eller kantskuggor = Pest eller Kolera. Ett fel är utbytt mot ett annat. Det här duger inte på långa vägar. Förutsätter att G-synk skärmarna inte har dessa problem?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av elajt_1:

Eftersläpningar eller kantskuggor = Pest eller Kolera. Ett fel är utbytt mot ett annat. Det här duger inte på långa vägar. Förutsätter att G-synk skärmarna inte har dessa problem?

Pesten är botad och koleran hänger kvar.
Ett fel av två fel är fixat, kantskuggor fanns förut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Plötslig kände jag att det hade känts premium på nått sätt ifall tillverkarna slängt på någon möjlighet att uppgradera firmware på egen hand...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av elajt_1:

Eftersläpningar eller kantskuggor = Pest eller Kolera. Ett fel är utbytt mot ett annat. Det här duger inte på långa vägar. Förutsätter att G-synk skärmarna inte har dessa problem?

Kantskuggor inget jag märker av iallafall eller ens tänkt på.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Så FreeSync är fortfarande i beta?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så FreeSync är fortfarande i beta?

Tja ingen nytt under solen. Vad jag vet är inte drivrutinen lanserad skarpt än (med free-sync inbakat).

Men att vissa hävdade att overdrive inte gick att fixa med free-sync påslaget visade sig vara rätt falskt.
Är ju som dom säger, tomma burkar skramlar mest:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

För någon som inte är direkt inne på skärmar så undrar jag hur detta jämförs med 24020t och lightboost? :/ Kanske inte jämförbart?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Plötslig kände jag att det hade känts premium på nått sätt ifall tillverkarna slängt på någon möjlighet att uppgradera firmware på egen hand...

Jag tycker snarare att det är skandal att det inte är standard. Att skicka in till tillverkaren för uppdatering är krångligt och dyrt både för kund och tillverkare, och inte minst så är det dåligt för milkön. Så då känns det lite larvigt när vissa företag säger att de har ett miljötänk men de gör inget för att se till att uppdateringar är så miljövänliga som möjligt.

Men vi kanske kommer dit. Jag minns när jag var tvungen att åka till Nokia service center bara för att uppdatera firmware på min Nokia-telefon. Något som folk skrattar högt åt idag när det är så självklart att man uppdaterar firmware själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@kevve1:

Lightboost handlar om att släcka bakgrundsbelysningen mellan varje ny bild för att öka skärpan i rörelse, vilket vare sig G-sync eller Free-sync hjälper till att förhindra. Det kräver dock en fast uppdateringsfrekvens på skärmen och går i dagsläget inte att använda med vare sig G-sync eller Free-sync av minst ett skäl (finns garanterat fler). Ett av skälen är iallafall att det med en flexibel uppdateringsfrekvens blir inkonsekvent blinkande när skärmen tänder och släcker bakgrundsbelysningen för att matcha den nuvarande frekvensen. Detta ger i låga frekvenser upphov till att skärmen upplevs som att den blinkar (stroboskåpliknande). I högre frekvenser märkts det naturligtvis inte på samma sätt, men jag tror ändå att det hade gett en klar försämrad upplevelse i jämförelse med att ha en fast uppdateringsfrekvens som det är i dagsläget.

http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja ingen nytt under solen. Vad jag vet är inte drivrutinen lanserad skarpt än (med free-sync inbakat).

Men att vissa hävdade att overdrive inte gick att fixa med free-sync påslaget visade sig vara rätt falskt.
Är ju som dom säger, tomma burkar skramlar mest:)

Varför kan inte AMD lansera saker i tid? Det hade varit så mycket bättre för alla om drivrutinen var klar, samtidigt som skärmarna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför kan inte AMD lansera saker i tid? Det hade varit så mycket bättre för alla om drivrutinen var klar, samtidigt som skärmarna.

Jo, men kan du donera dom miljonerna dom behöver då?

Dom sitter på tajt budget och vill ju inte släppa något halvfärdigt. Folk klagar ju om det tar tid och om det är buggigt.

Så ska dom lyckas släppa något bra, så är det till att vänta. Är alltid så saker tar tid, dom har ju fixat overdrive (delvis, nu bara kantskuggor kvar). Så saker händer faktiskt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men kan du donera dom miljonerna dom behöver då?

Dom sitter på tajt budget och vill ju inte släppa något halvfärdigt. Folk klagar ju om det tar tid och om det är buggigt.

Så ska dom lyckas släppa något bra, så är det till att vänta. Är alltid så saker tar tid, dom har ju fixat overdrive (delvis, nu bara kantskuggor kvar). Så saker händer faktiskt.

Eller så lanserar dom inte innan det är helt klart?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Eller så lanserar dom inte innan det är helt klart?

Jo, men skärmarna är ju släppa och troligt skärmtillverkarnas eget beslut. Sen vem som bär ansvaret är ju svårt att svara på

Som någon nämnde så måste CF fungera innan free-sync släpps ur beta troligen. Men borde vara klart till lanseringen av nästa gen grafikkort (annars blir det något pinsamt för amd). Men det lär garanterat tiden utvisa

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

@kevve1:

Lightboost handlar om att släcka bakgrundsbelysningen mellan varje ny bild för att öka skärpan i rörelse, vilket vare sig G-sync eller Free-sync hjälper till att förhindra. Det kräver dock en fast uppdateringsfrekvens på skärmen och går i dagsläget inte att använda med vare sig G-sync eller Free-sync av minst ett skäl (finns garanterat fler). Ett av skälen är iallafall att det med en flexibel uppdateringsfrekvens blir inkonsekvent blinkande när skärmen tänder och släcker bakgrundsbelysningen för att matcha den nuvarande fps'n. Detta ger i låga frekvenser upphov till att skärmen upplevs som att den blinkar (stroboskåpliknande). I högre frekvenser märkts det naturligtvis inte på samma sätt, men jag tror ändå att det hade gett en klar försämrad upplevelse i jämförelse med att ha en fast uppdateringsfrekvens som det är i dagsläget.

http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Tack för svar. Jag menade inte g-sync eller free-sync som så utan det där "blur reduction" som visas på bilden. Det kanske var det du svarade på? Är som sagt helt lost när det gäller skärmar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men kan du donera dom miljonerna dom behöver då?

Dom sitter på tajt budget och vill ju inte släppa något halvfärdigt. Folk klagar ju om det tar tid och om det är buggigt.

Så ska dom lyckas släppa något bra, så är det till att vänta. Är alltid så saker tar tid, dom har ju fixat overdrive (delvis, nu bara kantskuggor kvar). Så saker händer faktiskt.

Om dom inte har pengar till detta, lansera inte det då. AMD måste sluta slänga ut halvfärdiga produkter som inte fungerar som utlovat.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om dom inte har pengar till detta, lansera inte det då. AMD måste sluta slänga ut halvfärdiga produkter som inte fungerar som utlovat.

Grejen är att många gnäller på AMd tar för lång tid på sig att lansera tekniken. Sen är det skärmtillverkarna som släppt skärmar, sen om det var inrådan från AMD vet jag inte.

Är flera som gjort så som corsair med RGB tangentbord, spel som assassin's creed, BF 4 som exempel. Även bilar har släppts med en bugg som gör att bilen inte går att bromsa.

Så är inte bara skrämtillverkare/AMD som släpper halvfärdiga produkter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om dom inte har pengar till detta, lansera inte det då. AMD måste sluta slänga ut halvfärdiga produkter som inte fungerar som utlovat.

För en gångs skull så håller jag faktiskt med dig Orici, visst många gånger är inte heller nVidia felfria vid release, men jag tror att vi alla minns släppet av hd6990.
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Tror att Freesync kommer bli utmärkt när det har fått mogna lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kevve1:

Tack för svar. Jag menade inte g-sync eller free-sync som så utan det där "blur reduction" som visas på bilden. Det kanske var det du svarade på? Är som sagt helt lost när det gäller skärmar.

”Blur reduction” som bilden från menyerna visar är som gissat en light boost-motsvarighet. Jag skrev i detalj om hur den fungerar i testet av XL2730Z

http://www.sweclockers.com/recension/20257-benq-xl2730z-med-a...