Permalänk
Medlem

Gnällande ljud från processorområdet

Hej har ett litet problem som jag inte tycks kunna lösa. Har ett konstant irriterande gnällande ljud från moderkortet runt processorn. Ibland låter det högre ibland mindre men försvinner aldrig riktigt helt.

(Asus Sabertooth Z77
Intel I7-3770K 3.50GHz (med en H80 Hydro kylare))

Har testat en hel del saker med BIOS, uppdaterat inaktiverat Asus Speedstep och CE1 då jag hört att det kan vara någon strömspararfunktion som får det att gnälla så in i.

I CPU-Z så hoppar dock fortfarande min core clock speed från olika värden upp och ned efter att jag inaktiverat speedstep och CE1.

Någon som har en aning om vad felet är?

Permalänk
Medlem

Pumpen i kylaren?

Permalänk
Medlem

Kan vara 2 saker,
1. Coilwhine från moderkortet / grafikkortet, sök upp vart ljudet kommer ifrån med hjälp av ett a4 papper du rullar ihop till en liten tunnel och sätt mot örat. rikta det mot grafikkort / cpu / fläktar etc tills du kan hitta exakt vart det kommer från.

Eller 2. Det är din pump som sitter på CPUn som strular.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

kommer inte från processorn helt precis heller. ett område under lite över grafikkortet. Sitter en liten fläkt där som hör till moderkortet ska testa att ta bort den och se vad som händer.

Hittade denna videon låter exakt såhär och det är samma moderkort som jag har

https://www.youtube.com/watch?v=6Cwr8KgwyLQ

Permalänk
Medlem

Stängt av moderkortfläkten och hör delvis fortfarande ett litet ljud från samma ställe men tror det låter mindre, kanske inbillar mig. För grafikkortet är det till 100% inte har ett helt nytt gtx 980 och ljudet var där innan jag bytte. Skulle ljudet på något sätt kunna komma från moderkortet i sig?

Permalänk
Medlem

I den där videon låter det som om en liten fläkt maxar upp. Annars så är det med största sannolikhet coilwhine från moderkortet, ganska vanligt. Stäng av alla strömsparfunktioner i bios (C-State) och se om ljudet finns kvar.

Permalänk
Skrivet av A.d.m:

Stängt av moderkortfläkten och hör delvis fortfarande ett litet ljud från samma ställe men tror det låter mindre, kanske inbillar mig. För grafikkortet är det till 100% inte har ett helt nytt gtx 980 och ljudet var där innan jag bytte. Skulle ljudet på något sätt kunna komma från moderkortet i sig?

Coilwhine är när en spole med koppartråd vibrerar, är det då 440hz så blir det tonen A på ett piano.
komponenter som kan vibrera finns lite överallt inne i en dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av A.d.m:

Fläktarna på Sabertooth Z77 låter förjävligt, mitt tips är att ta bort båda två helt och hållet. Jag hade samma problem med mitt moderkort, dom låter gnälligt som satan, så små fläktar i 4k+ RPM är inte bra.

Det är två fläktar, och det hjälper inte att sänka i BIOS.

Permalänk
Medlem

Det var de två små fläktarna som sitter på och i moderkortet. Stängde av dem helt och hållet i BIOS och nu låter det ingenting! Nu är mina öron skonade

Permalänk
Skrivet av A.d.m:

Det var de två små fläktarna som sitter på och i moderkortet. Stängde av dem helt och hållet i BIOS och nu låter det ingenting! Nu är mina öron skonade

fläktarna har väl funktionen att dom kyler ner komponenter som blir varma stänger du av dom så kan det väl bli fel nånstans? ta bort fläktarna helt så kommer ju den varma luften bort enklare. har du bra luftgenomströmning i chassit ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644