CD spelaren läser så jävla långsmat?

Permalänk
Medlem

CD spelaren läser så jävla långsmat?

Hej alla hårdvaru masturberare.

Jag skulle installera COD;WAW men något blev fel så jag valde att kopiera över filerna från skivan till HDDn för att sedan installera där ifrån. Problemet är att den läser över filerna i 5-10KB/s. Hur fan kan den vara så långsam?

Vet någon vad felet är?

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem

Är läsaren ny? Läsare åldras och det kan mycket väl vara så att den har problem att läsa

Permalänk
Medlem

@jocke92: Har haft datorn i ungefär 2 år men har använt läsarn max 2 gånger under dessa år.

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakoby:

@jocke92: Har haft datorn i ungefär 2 år men har använt läsarn max 2 gånger under dessa år.

Hur gammal är skivan du försöker läsa? Har den förvarats rätt? (Svalt och mörkt)
Har du testat med en annan skiva om den kan läsa det?
Kolla även så att skivan är fri från fett (fingrar mm), då dessa är mer blockerande än tex små repor.

Har du dammat av DVD enheten nån gång på 2 år?
Ofta sugs damm o skit in med tiden, om man har undertryck fläkt konfigurering i chassit.
Testa öppna släden, och stäng av datorn (så släden är öppen men allt avstängt)
Ta en flaska med tryckluft på burk (finns på många elektronik affärer, kjell.com, clas ohlson mfl) och blås rent inne i den, blås försiktigt bara, då delarna är känsliga. Var noga med att inte vidröra något inne, så du inte skadar något.

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta optiska enheter ska vara anslutna till en port i ideläge för att fungera bra och de flesta moderkort brukar kunna ställa om nån port till ide oberoende av om du kör ahci eller raid på de du använder till hdd/ssd.

Det kan ju även vara så att den stått och samlat damm bokstavligt talat och då behöver du rengöra den, eller så är den kanske helt enkelt trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Porten kan ha låst sig i PIO läge.
Ta bort spelaren i enhetshanteraren och starta om datorn.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

DMA kan vara inaktiverat, kolla det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd

kan var som tidigare sagt eller så enkelt som skivorna börjar bli kass repiga då kan dom göra så där att det går svinsakta för dom inte kan läsa riktigt ... är det samma med andra skivor ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Stekoset från kök tar ut optiska läsare, rökning borde också göra det. Kan vara ett måndags ex. Eller dina skivor. Tvekar på att det är någon inställning. Det här med pio gäller väl bara ide-anslutna produkter?

Är det stor skillnad på s-ata och ide med optiska läsare? Jag har alltid kört ahci där det går, är dock sällan jag använder läsare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Stekoset från kök tar ut optiska läsare, rökning borde också göra det. Kan vara ett måndags ex. Eller dina skivor. Tvekar på att det är någon inställning. Det här med pio gäller väl bara ide-anslutna produkter?

Är det stor skillnad på s-ata och ide med optiska läsare? Jag har alltid kört ahci där det går, är dock sällan jag använder läsare.

Många optiska enheter ger konstiga problem om de körs på portar som inte är i ideläge och det är därför man brukar kunna ställa om 1-2 portar till ide oberoende av de andra för full kompatibilitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.