Permalänk
Medlem

Datorn låste sig nu helt död

Byggde ihop sonens dator för ett halvår sedan och den har funkat bra. Mjukvaruuppdaterade den förra veckan och den funkade bra efter det. När jag skulle slå på datorn låste den sig efter 3-4 sekunder när windowsflaggan dök upp. provade några gånger men icke. Prövade sedan att ominstallera windows men den starta att ladda skivan men låser sig sen efter ca 3-4 sekunder. jag har tagit loss och satt fast alla hårdvarudelar, men ingen skillnad. Provat byta hd ingen skillnad. Nu helt plötsligt är den stendöd.

Vad har ni för tips? Moderkortet?

Grejerna är inte de modernaste men.

Amd phenom 955
Saphire moderkort
Geforce gts 450
8mb Ballistik minne
Intel SSD 40 gb
500 gb hd

Tänkte beställa nytt moderkort och ny processor, men vill höra era funderingar först.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk

Skulle gissa på CPU eller minne.
Prova att köra på 1 minnes modul åt gången och se om det fungerar.

Med "stendöd", menar du att den inte startar alls? Eller går fläktar m.m igång?

Isf tyder det på PSUn

Permalänk
Medlem

Jag har testat med 1 minnesmodul.

Stendöd inget liv.

Kan nätagget orsaka att den låser sig?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk

Jepp. En trasig PSU kan få systemet att betee sig konstigt.
Så det låter som att den varit påväg att dö ergo datorn har låst sig m.m
Nu har det dött helt ergo datorn är stendöd.

Det är min gissning iaf.

Det kan vara moderkortet också, om den fått dåliga kontakter eller något.

Men PSU är nog mer troligt.

Permalänk
Medlem

ok då blir det nätagg, moderkort och processor så får vi hoppas att den fungerar

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Avstängd

Min gissning är nätagget då den är stendöd och kan vara moderkort men stendöd brukar 9 av 10 gånger vara nätagg som gett upp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ok tack börjar med ett nytt nätagg.
funkar inte det blir det nytt Mk och cpu.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nammatj:

Ok tack börjar med ett nytt nätagg.
funkar inte det blir det nytt Mk och cpu.

låter som en bra ide för kondingarna i aggen blir ofta dåliga och är första som går och moderkort är inte odödliga men pajjar mer sällan och cpu brukar dö av böjda pinnar eller misshandel av något slag eller åska som tar dom annars är det väldigt ovanligt att cpu går sönder

jag har nog byggt 200 datorer under åren sen fixat massor med trasiga burkar och endast 2st cpu har jag råkat på som varit stendöda och ena hade krossad core andra var stekt av åska sen nån med krokiga pinnar som jag räddat så den har med stor säkerhet överlevt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Uppdaterad.

Nytt nätagg starta men låser sig efter några sekunder.
Nytt moderkort och Cpu ?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4