Acer 27" IPS Predator G-Sync 144 Hz XB270HU- vs ASUS PB278Q 27''

Permalänk
Medlem

Acer 27" IPS Predator G-Sync 144 Hz XB270HU- vs ASUS PB278Q 27''

Asus har jag använt i ca 1 år. Den har Saturation och Sharpness inställningar. Sharpness- inställningen är guddomlig. Allt blir ännu mer kristallklart . Acer som jag fick hem idag och pungat ut 8.000 för har inte dessa två inställningar. Jag får alltså en mer kristallklar bild med min 4500kr ASUS än en 8.000 kr Acer pga denna inställningen?

Jag har pillat på allt i menyn men det blir inte lika skarpt. Ta typ en bild på regn. Asus med 100% sharpness kan du urskilja enkillda droppar men inte på Acern. Är inte detta lite pinsamt? Tjänst som om detta är så det är, så är denna skärmen på retur imorgon eftermiddag.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att du jämför en produktions/arbetsinriktad skärm från Asus med en spel/underhållningsinriktad skärm från Acer?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KlyfftPotatis:

Asus har jag använt i ca 1 år. Den har Saturation och Sharpness inställningar. Sharpness- inställningen är guddomlig. Allt blir ännu mer kristallklart . Acer som jag fick hem idag och pungat ut 8.000 för har inte dessa två inställningar. Jag får alltså en mer kristallklar bild med min 4500kr ASUS än en 8.000 kr Acer pga denna inställningen?

Jag har pillat på allt i menyn men det blir inte lika skarpt. Ta typ en bild på regn. Asus med 100% sharpness kan du urskilja enkillda droppar men inte på Acern. Är inte detta lite pinsamt? Tjänst som om detta är så det är, så är denna skärmen på retur imorgon eftermiddag.

Det blir faktiskt inte mer kristallklart utan tvärtom. Skärpefilter riskerar snarare att minska den faktiska upplösningen och detaljnivån i bilden eftersom alla konturförstärkningar måste ta plats någonstans. Det vill säga att ju mer av de 2560x1440 pixlar du använder för skapa "mer skärpa" desto färre pixlar blir över till att återge faktisk bildinformation. Desto fler pixlar går åt till att skapa den förvrängning som ser ut som "kristallklar".

I grunden gäller samma sak för saturation-reglagen. Det enda dessa åstadkommer är att förskjuta mättnads- och intensitetsnivåer på ett sätt som tar bort information från bilden. Det som ska vara olika nyanser och gradienter av exempelvis rött kommer förskjutas mot en och samma nivå av rött.

Digital bild har förtjänsten att innehållsskaparen kan välja hur skarpa regndropparna ska vara och inom rimlig gräns kommer alla normala skärmar att återge dem ungefär lika skarpt. När du sedan väljer att överstyra bilden med här reglagen för att det "ser bäst ut" hamnar snabbt du i situationen att du vänjer dig vid en felaktig och förvrängd bild. Nästa gång du väljer skärm utgår du inte från den nya skärmens faktiska bildkvalitet utan på dess förmåga, eller oförmåga, att förvränga bilden på samma sätt som den gamla skärmen.

Problemet? Skärmtillverkarna är inte särskilt konsekventa i hur deras övertstyrningsreglaget fungerar. Det kan bli riktigt svårt, kanske omöjligt, att hitta en skärm som tillför samma typ av fel, förvrängningar och överstyrning till bilden som du nu har vant dig vid.