[Löst] Felsökning: EVGA SuperNova G2 750: DOA*? Hemläxa om sladdjävlar...

Permalänk
Medlem

[Löst] Felsökning: EVGA SuperNova G2 750: DOA*? Hemläxa om sladdjävlar...

Det började med att säkringen gick i garaget (där jag har min server). Efter att ha kopplat ur huvudkontakten som går till server och liknande satte jag i en ny säkring, allt går på samma 10A. Det visade sig efter det att nätaggregatet inte ville starta. Inga indikatorlampor på moderkortet, ingenting.

Testade PSU'n med "kortslutningsmetoden", den gick inte igång. Testade sedan en annan PSU (som egentligen är för svag) och den klarade kortis testet och startade servern när jag kopplade på 24 pins kontakten och tryckte på start knappen. Dock pep den och hade sig, vilket var väntat. Slutsats, serveraggregatet kass.

Så jag beställde ett nytt. Det fick bli ett EVGA, många verkar tycka att de är bra. Satte i det direkt, testade inget, har aldrig haft en DOA (* Dead On Arrival) på sån utrustning förr, byggt datorer i 20 år. Lite klydd med sladdar och anslutningar, hittade rätt för CPU och kopplade in. Nu hör det till saken att det är ett SuperMicro H8DCL-6F så det är knappast kattskit, om man säger så. Men det har också funktioner för "Heartbeat" och sånt jag inte är särskilt insatt i. Den dioden blinkar. Det går fram ström. LAN indikatorerna blinkar, den ena. Gult blink. Förmodligen betyder det något, men jag kan för närvarande inte läsa mig till vad. Men resten startar inte. Inte fläktar, inte CPU, inte diskar, inte grafik.

Det första jag gjort, och nu väntar på svar, är att skicka en supportförfrågan till EVGA för att kolla att det inte finns någon typ av kompatibilitetsproblem med mitt moderkort. Beroende på svar skall jag rycka sladdar, testa igen med det andra aggregatet och se om jag kommer på något som kanske är felkopplat eller glappar. Ganska många sladdar att hålla reda på, 10 diskar i två diskchassi och två cpu samt två stora fläktar.

Tips?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förutsatt att EVGA agget funkar (blir ju lite spec med dubbla esp12v kontakter då det inte är vanligt på konsument agg) så hade jag plockat ut MK och testat det löst utan extraprylar påkopplade.

Vilket EVGA agg är det du har?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

EVGA SuperNova G2 750 (trådens titel)

Drar mig för att rycka kortet, vi får se vad som krävs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Suck. Svar från EVGA

"Skicka kvitto så får du en annan".

Alltså, jag frågade bara om det fanns några kända problem med just den kombinationen av PSU och Moderkort. Får jag ut en ny och har samma problem förlorar jag bara tid.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Homdax:

Suck. Svar från EVGA

"Skicka kvitto så får du en annan".

Alltså, jag frågade bara om det fanns några kända problem med just den kombinationen av PSU och Moderkort. Får jag ut en ny och har samma problem förlorar jag bara tid.

De skickar alltså ut ett nytt nätagg utan att du behöver skicka tillbaka det gamla, och deras enda krav är att du skickar kopia på ditt kvitto?

Vilken sjukt bra service i så fall.

Permalänk
Medlem

Det kan jag knappast tro. De skall nog ha det andra i retur. Men jag har skickat följdfråga, verkligen bett dem kolla kompatibilitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fått svar från EVGA igen, de utgår från DOA (skall inte finnas några problem associerade till moderkortet) så det blir retur och ersättning, om jag inte får igång det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så, nu tog jag och plockade på Kragget en sladd i taget.

  • MB 24pin > Check

  • CPU1 > Check

  • CPU2 > Check

  • SATA 1 > Fail

  • SATA 2 > Fail

Detta enligt markeringarna på Kragget, respektive sladd in i respektive uttag. Så varför gick det med de två nedersta ovan? Jo. Jag hade inte bytt ut alla sladdar. De är ju likadana? Samma anslutningar. Men icke. Det var inte förrän jag satte dit de sladdarna som medföljde EVGA Kragget som grejorna började fungera. Jaha. Inte för att jag är en elektriker, men något måste det ha varit. Någon som vet vad?

I varje fall så fungerar det nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag hade inte bytt ut alla sladdar. De är ju likadana?

Du menar dom modulära sladdarna antar jag? Och att du från början med EVGA nätagget körde med modulära kablarna ifrån det gammla nätagget?
Om JA så har du haft en jävla tur att du inte stekt nånting (du kan troligen tacka EVGA nätagget för att det bryter strömmen så pass fort att allt har klarat sig) för modulära kablar mellan olika nätaggs märken och till och med mellan olika modeller inom samma märke kan skilja sig i hur dom är kopplade ÄVEN om det är exakt samma kontakt i nätaggsänden (vilket väldigt ofta är).

Vad var det för gammalt nätagg som dog?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Svar JA.
Ok, så sladdarna skall bytas på modulära till den man köpt oavsett vad...? Kunde ju stå nånstans. Ibland är ju de modulära inte tillräckligt så man får skaffa en adapter eller så. Hur skall man hålla reda på det? Fast du kanske menar bara de som går in i kragget.

Det som gick var ett billighetskragg från Kjell, Plexgear 700. Dock vet jag inte varför det slutade fungera, luktade inte bränt eller så. Får väl dissekera och kika närmare.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homdax:

Svar JA.
Ok, så sladdarna skall bytas på modulära till den man köpt oavsett vad...? Kunde ju stå nånstans.

Det är väl en självklarhet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Nej. Det är samma sladd, samma anslutningar, samma antal sladdar i anslutningen, som sitter i samma "uttag" i själva kontakten, samma anslutningar för jord och signal som går till samma stift i samma kontakt. Dessutom har ju kontakterna inbyggd spärr i profilen så man inte skall kunna ansluta dem fel.

Knappast självklart. Det skulle vara ungefär som att du köper en grenkontakt för vanlig ström på Kjell och att de bara passar till andra helt vanliga strömkontakter som också är köpta på Kjell, men inte med dem som är köpta på Clas Ohlson. En något löjlig jämförelse, men relevant.

Dock, givetvis är det så att det någonstans finns en skillnad för annars skulle det fungera, men var den skillnaden är och, snarare, varför den finns kan jag inte avgöra. Känns bara fel.

Visa signatur