Intel NUC med Plex samt Chromecasts

Permalänk
Medlem

Intel NUC med Plex samt Chromecasts

Hej!
Jag har funderat lite på hur jag skulle vilja ha min medielösning hemma. Det jag har kommit fram till är att jag vill ha en Chromecast i TV'n samt en Intel NUC med Plex på som castar till Chromecasten. Men jag får fram lite ytterligare funderingar angående hur bra detta kommer funka.

Klarar detta tunga 1080p filer ? Transcoding alltså.
Jag har en Asus RT-AC66U som är riktigt bra så Wifi är inga problem men tror fortfarande att jag kommer dra en Ethernet-kabel till NUC'en.
Ska jag köra Windows eller Linux ?

Andra tips ? Tack!

Permalänk
Medlem

Inte alla NUCar som har ethernet port. Så det måste du passa på.

Sen, varför inte bara koppla nucen med hdmi till tv, och köra direkt, varför streama till chromecast.
Jag har en htpc som jag byggde själv, mitx, i5 2500s, 8gb ram med en K400 tangentbord. Den kör allt.

Det ända jag kan tänka mig är att du inte har en smart tv och önskar chromecast för att streama från mobila devices

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Inte alla NUCar som har ethernet port. Så det måste du passa på.

Sen, varför inte bara koppla nucen med hdmi till tv, och köra direkt, varför streama till chromecast.
Jag har en htpc som jag byggde själv, mitx, i5 2500s, 8gb ram med en K400 tangentbord. Den kör allt.

Det ända jag kan tänka mig är att du inte har en smart tv och önskar chromecast för att streama från mobila devices

Jo för att jag har 3 stycken olika tv med var sin chromecast i

Permalänk
Medlem

Ahh, jag är en av de "oldies" som bara har en tv

Kan bara nämna att jag nyligen körde en 3217 NUC som HTPC, och den klarade allt, TOM transcoding med air video. Den har ingen eth port, men jag använde en usb gigabit kort.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Ahh, jag är en av de "oldies" som bara har en tv

Kan bara nämna att jag nyligen körde en 3217 NUC som HTPC, och den klarade allt, TOM transcoding med air video. Den har ingen eth port, men jag använde en usb gigabit kort.

Ah okej, tror du detta kommer fungera för mig ?
http://www.inet.se/produkt/v100480/intel-nuc-i5-4250u-paket-4...

Permalänk
Medlem

Tycker du borde titta på begagnade, fyfan 5000 spänn för en NUC.
Jag sålde min 3217BY med 4gb minnen och 120gb ssd för 1700kr. De brukar dyka upp i marknaden relativt ofta, eller bara sätt upp en köpes tråd.

Men om du skall plex streama, borde du inte ha en mer klassisk dator som plex server? Mer diskplats. Eller har du en NAS också?
Du kan bygga en begagnad mitx burk för par tusen kr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Tycker du borde titta på begagnade, fyfan 5000 spänn för en NUC.
Jag sålde min 3217BY med 4gb minnen och 120gb ssd för 1700kr. De brukar dyka upp i marknaden relativt ofta, eller bara sätt upp en köpes tråd.

Men om du skall plex streama, borde du inte ha en mer klassisk dator som plex server? Mer diskplats. Eller har du en NAS också?
Du kan bygga en begagnad mitx burk för par tusen kr.

Det jag tänkte göra var att ha den i skrubben, där min router står. Det är inte mycket plats så en dator får inte riktigt plats där. Sen vill jag ha den "always-on" så ju mindre ström den drar,desto bättre! Men tänker definitivt kolla på begagnade! Men räcker 4gb RAM ?

Sen lagrar jag allting med en NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Det jag tänkte göra var att ha den i skrubben, där min router står. Det är inte mycket plats så en dator får inte riktigt plats där. Sen vill jag ha den "always-on" så ju mindre ström den drar,desto bättre! Men tänker definitivt kolla på begagnade! Men räcker 4gb RAM ?

Sen lagrar jag allting med en NAS

Om du inte behöver transscoding så kan du använda en raspberry pi2 med lite mekk.
Om du inte har någon linux kunskap så är en begagnad nuc perfekt. Jag har inte upplevd något problem med 4gb ram.
Du kan fixa avskalade versioner av win7 t.ex, med jätte liten footprint, och köra så.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Förstår jag det rätt om du ska ha en Plex Media Server på NUC'en och Plex klienter på chromecasts? Ska du använda NUCen till något annat än PMS isåfall? För annars känns det som en dyr investering. Jag kör PMS på en gammal Athlon X2 250 med 4gb ram och den klarar utan problem att transcoda till t ex mobilen (Det är ju ändå ganska få gånger du faktiskt transcode'ar om du har bra internet på både klienten och servern, sen är ju dom flesta klienterna förmodligen i LAN hos dig, och då krävs mer eller mindre ingenting av datorn) samt diverse andra aktiviteter som det medför, framförallt torrents kanske.
Min poäng är att du kanske vill fokusera på iaf en billigare NUC, i3or ska fungera helt ok även om du transcode'ar 1080p@10mbps.

Linux är att rekommendera om datorn ändå ska sitta i skrubben, drar bara onödiga resurser med windows. Det tog mig ett par timmar att sätta upp ubuntu+webmin+pms+deluge (kan rekommendera rutorrent+rtorrent också men det är ju en annan historia) men efter några timmars pillande fungerar det utmärkt, helt ärligt var mitt största hinder att formatera hårddiskarna, och jag är ganska färsk på linux.

PS. Jag laddar bara ner gratis material via torrents.