Permalänk
Medlem

Installationsråd fiber

Har precis fått Telia öppen fiber installerad i villan och känner mig helt rådvill kring hur jag ska koppla ihop de olika enheterna. Jag är helt värdelös på teknik!

Jag har idag Telia fast bredband till en stationär dator och ett kombinerat modem/router som jag fått från Telia (använde tidigare en ASUS-router som nu ligger och skräpar i ett skåp). TV är via antenn (Boxer) och jag vill fortsätta med Boxer som leverantör.

Mitt problem nu är hur jag ska koppla fibernnätverket dels till den stationära datorn som är i ett helt annat rum i andra änden av huset, dels till andra-TV:n som är i ytterligare ett annat rum (jag vill absolut inte dra några kablar dit)?

Till datorn har jag funderat på att använda homeplugs, skulle det funka? Eller kan jag sätta den ena routern vid omvandlaren och den andra vid datorn och köra via WiFi (datorn har inte WiFi, så därför antar jag att jag måste koppla till en router där...).

Vad gäller andra-TV:n så är det idag ett Boxer tvillingkort i den. Går det att köra via homeplug där också på något sätt?

Permalänk
Rekordmedlem

Att koppla Boxer via lan är mycket krångligt och dyrt men om du absolut vill så går det men eftersom du behöver fråga om hur man gör så lär det inte vara nån bra lösning för dig och framförallt lär det kosta mer än att ta hem en installationsfirma och dra antennkabel till rätt ställe, det kräver dessutom nätverkskabel om det ska bli bra så kabelfritt blir det inte hur du än gör om det ska bli en bra lösnnig på det.

Att konfigurera en router som brygga brukar gå utmärkt bra om routern har stöd för det och det brukar de flesta som inte är budgetmodeller, så vilken modell har du ? har du kollat i manualen efter info om hur man sätter upp den som brygga ?

Homeplug kan fungera jättebra om du har ett fräscht elnät och ändarna hamnar på samma fas.
Eller inte alls om du har dåliga förutsättningar, det är snarlikt wifi på det sättet, de lokala förutsättningarna påverkar enormt mycket och man måste mäta/prova på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tso:

Har precis fått Telia öppen fiber installerad i villan och känner mig helt rådvill kring hur jag ska koppla ihop de olika enheterna. Jag är helt värdelös på teknik!

Jag har idag Telia fast bredband till en stationär dator och ett kombinerat modem/router som jag fått från Telia (använde tidigare en ASUS-router som nu ligger och skräpar i ett skåp). TV är via antenn (Boxer) och jag vill fortsätta med Boxer som leverantör.

Mitt problem nu är hur jag ska koppla fibernnätverket dels till den stationära datorn som är i ett helt annat rum i andra änden av huset, dels till andra-TV:n som är i ytterligare ett annat rum (jag vill absolut inte dra några kablar dit)?

Till datorn har jag funderat på att använda homeplugs, skulle det funka? Eller kan jag sätta den ena routern vid omvandlaren och den andra vid datorn och köra via WiFi (datorn har inte WiFi, så därför antar jag att jag måste koppla till en router där...).

Vad gäller andra-TV:n så är det idag ett Boxer tvillingkort i den. Går det att köra via homeplug där också på något sätt?

Datorn behöver ett trådlöst nätverkskort, antingen via USB eller PCI instickskort. Vad är det för router som ligger och skräpar? Asus gör bra grejer så du borde börja använda den!

Angående TV förstår jag inte vad du menar, skall du få IPTV eller kommer de börja leverera "vanlig" TV via fiber, eller skall du fortsätta använda boxer via antenn?

Homeplugs är en chansning, vissa får det att fungera jättebra, vissa får det att fungera skit. Det beror helt på hur din el ser ut i huset och är typ omöjligt att säga innan hur det kommer bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att koppla Boxer via lan är mycket krångligt och dyrt men om du absolut vill så går det men eftersom du behöver fråga om hur man gör så lär det inte vara nån bra lösning för dig och framförallt lär det kosta mer än att ta hem en installationsfirma och dra antennkabel till rätt ställe, det kräver dessutom nätverkskabel om det ska bli bra så kabelfritt blir det inte hur du än gör om det ska bli en bra lösnnig på det.

Att konfigurera en router som brygga brukar gå utmärkt bra om routern har stöd för det och det brukar de flesta som inte är budgetmodeller, så vilken modell har du ? har du kollat i manualen efter info om hur man sätter upp den som brygga ?

Homeplug kan fungera jättebra om du har ett fräscht elnät och ändarna hamnar på samma fas.
Eller inte alls om du har dåliga förutsättningar, det är snarlikt wifi på det sättet, de lokala förutsättningarna påverkar enormt mycket och man måste mäta/prova på plats.

Vad är en "brygga"? Routern som ligger och skräpar är en ASUS RT-N56U.

Vad gäller elnätet så är det fräscht, elen drogs om här om året och nytt proppskåp installerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Datorn behöver ett trådlöst nätverkskort, antingen via USB eller PCI instickskort. Vad är det för router som ligger och skräpar? Asus gör bra grejer så du borde börja använda den!

Angående TV förstår jag inte vad du menar, skall du få IPTV eller kommer de börja leverera "vanlig" TV via fiber, eller skall du fortsätta använda boxer via antenn?

Homeplugs är en chansning, vissa får det att fungera jättebra, vissa får det att fungera skit. Det beror helt på hur din el ser ut i huset och är typ omöjligt att säga innan hur det kommer bli.

Behöver jag trådlöst nätverkskort även om jag kopplar in en router?

Ang. TV:n så vill jag ha den via fiber och inte via antenn. Jag har ju en TV i vardagsrummet bredvid omvandlaren och där kopplar jag väl bara en nätverkssladd till boxen jag har vid den TV:n. Men andra-TV:n vill jag ju kunna använda på samma sätt som idag, men via fiber.

Edit: eller är tanken att jag kopplar ASUS-routern till fiberomvandlaren och sätter in ett trådlöst USB-nätverskort i datorn?

Permalänk
Rekordmedlem

Brygga är när man kör en accesspunkt "baklänges" du ansluter den alltså med ethernetkabel till datorn och den fungerar som ett externt wifikort med lite mer funktioner, tex en hemmarouter som brygga ger ju ofta även en switch och kanske även usb.
56an verkar gå att köra som wifibrygga med originalmjukvaran >
http://event.asus.com/2009/networks/dummy_ui/en/Advanced_WMod...

Det går att köra video över nätverket ( läs >Boxer med mottagaren placerad där du har antennen idag ) om du absolut vill, men det kommer att bli dyrt och kräva kabel om det ska bli bra, låt därför bli och dra i stället fram antenn dit du vill placera mottagarna, men om du kan tänka dig att satsa kanske > 10 000 kr eller nått liknade för att gissa en realistiskt kostnad så går det att köra via nätet, ett 10Gbit lan och hdmi över ethernet enheter så går det tekniskt att lösa det.

Det kan bli lite billigare att lösa det utan lan men via nätverkskabel, helst cat6 eller möjligtvis genom att strömma det via en videoserver, men hursomhelst är det dyrt och troligen dyrare än att installera antenn på rätt ställe.

Ett alternativ är väl annars att skippa Boxer och köra vanlig iptv eller via playtjänster på internet och lan, det kommer till och med troligen att fungera med wifi och inte kosta mer än några hundralappar eller nån tusing om du skaffar en htpc vid tvn i stället för att låsa dig till Boxer via lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@tso: Ja det var det jag menade med lösning för trådlösa, men en nätverksbrygga som mrgaffe pratade om kanske är ett bättre alternativ för dig, beroende på vad du vill ha.

Ang TV så är du säker att du måste ha boxer? När farsan fick fiber hemma så kunde han koppla in husets befintliga antennkablar på en port på fiberkonverten, och fick på så sätt alla kanaler han ville ha, utan någon sorts box emellan. Man navigerar kanalerna med TVn vanliga fjärr, precis som marksänt innan de släckte analoga nätet. Jag är inte expert på teminologin, men det är kanske det som menas med IP-TV?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cheben:

@tso: Ja det var det jag menade med lösning för trådlösa, men en nätverksbrygga som mrgaffe pratade om kanske är ett bättre alternativ för dig, beroende på vad du vill ha.

Ang TV så är du säker att du måste ha boxer? När farsan fick fiber hemma så kunde han koppla in husets befintliga antennkablar på en port på fiberkonverten, och fick på så sätt alla kanaler han ville ha, utan någon sorts box emellan. Man navigerar kanalerna med TVn vanliga fjärr, precis som marksänt innan de släckte analoga nätet. Jag är inte expert på teminologin, men det är kanske det som menas med IP-TV?

Det kan vara iptv men det kan även vara kabeltv över fiber, det finns många varianter på det som är snarlika men inte riktigt likadana tekniskt sett, det vanligaste är ju varianter på iptv men då brukar det krävas en box vid tvn, man kan ju även köra iptv i app, det har Telia börjat med, eller så finns det diverse playtjänster som kör i egen app eller i en webbläsare eller så kabelvt över fiber, det blandar inte in nätverk alls utan kör bara via fibern parallellt med datatrafiken tex genom en fiberkonverter med "tvmodul" som matar ut tvsignalen via en f kontakt, längst till vänster på den här bilden.

http://inteno.se/Produkter/CategoryDetail/tabid/159/categoryi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Brygga är när man kör en accesspunkt "baklänges" du ansluter den alltså med ethernetkabel till datorn och den fungerar som ett externt wifikort med lite mer funktioner, tex en hemmarouter som brygga ger ju ofta även en switch och kanske även usb.

Vad är fördelen med denna variant jämfört med varianten att koppla routern till omvandlaren och sätta in ett trådlöst USB nätverkskort i datorn? (Jag använder datorn i huvudsak till att betala räkningar.)

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill fortsätt med Boxer är dels att jag "sitter fast" i avtal fram till en bra bit in på nästa år, dels att jag är helnöjd med deras inspelningsbara box som kan spela in två kanaler samtidigt. Så min tanke är att välja Boxer både som kanal- och bredbandsleverantör.

Jag börjar nu förstå att det kan vara svårt (dyrt) att trådlöst koppla andra-TV:n till fibernätet så länge jag vill ha Boxerutbudet också på den. Å andra sidan används den TV:n mest av dottern för att se DVD-filmer och spela PlayStation. Hon brukar också koppla in sin bärbara PC och titta på NetFlix på den TV:n (fast det hackar rätt mycket eftersom vi nu bara har 6-8 Mbit/s bredband).

Kanske bättre att helt slopa idén om Boxer på den TV:n...har läst lite om Apple-TV, det skulle ju kunna vara ett alternativ antar jag (den går väl via WiFi...?)...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tso:

Vad är fördelen med denna variant jämfört med varianten att koppla routern till omvandlaren och sätta in ett trådlöst USB nätverkskort i datorn? (Jag använder datorn i huvudsak till att betala räkningar.)

Det är säkert olika prestanda eftersom det är olika wifidelar, bryggor brukar ge absolut bäst prestanda, de går att placera friare eftersom de inte är bundna till datorn, de har ofta plats för antenner som inte är förkortade, de går ofta lätt att byta antenner på osv ..
Men det brukar även vara en dyrare lösning.
Usbdonglar är generellt det som ger absolut sämst egenskaper och interna kort ligger nånstans mittemellan prestandamässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är säkert olika prestanda eftersom det är olika wifidelar, bryggor brukar ge absolut bäst prestanda, de går att placera friare eftersom de inte är bundna till datorn, de har ofta plats för antenner som inte är förkortade, de går ofta lätt att byta antenner på osv ..
Men det brukar även vara en dyrare lösning.
Usbdonglar är generellt det som ger absolut sämst egenskaper och interna kort ligger nånstans mittemellan prestandamässigt.

OK. Men om jag nu kopplar ASUS:en som brygga till datorn, hur kopplar jag ihop detta trådlöst med fiberomvandlaren - måste jag ha en till router där då...?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tso:

OK. Men om jag nu kopplar ASUS:en som brygga till datorn, hur kopplar jag ihop detta trådlöst med fiberomvandlaren - måste jag ha en till router där då...?

Direkt efter fiberkonvertern sitter det oftast en switch, eller så är omvandlaren integrerad i den, switchen används för att separera vlanen som brukar användas för olika tjänster som data tele och tv, på dataporten kopplar du in en hemmarouter och till den ansluter du allt annat i lanet.
Har du Telia så har du fått en smart av dem, med fiber borde det vara en Thomson 799 och den agerar då normalt sett router och accesspunkt för ditt wifinät, till den ansluter du Asusen trådlöst om du ska köra Asusen som brygga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.