Nvidia "clock-blockar" Geforce GTX 900M-serien – på nytt

Permalänk
Melding Plague

Nvidia "clock-blockar" Geforce GTX 900M-serien – på nytt

Den hårt kritiserade överklockningsspärren är tillbaka i Nvidias senaste drivrutiner och förhindrar överklockning av bärbara datorer med grafikdelar i Geforce 900M-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Varför...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Storhetsvansinnet växer, dags för Samsungs finansiella muskler att ta upp kampen på GPU-sidan.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Är detta Nvidias sätt att boosta desktopförsäljningen?

Permalänk
Medlem

Åh, Nvidia! Varför ska ni alltid envisas med artificiella spärrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Varför...

För att datortillverkarna ber om det? Det står ju princip i artikeln...
För tillverkarna ställer ju överklocking bara till med support-bekymmer.

Permalänk
Medlem

Tror snarare det är tillverkna som vill ha det så här. Mindre risk att folk sabbar sina datorer som i slutändan drabbar tillverkarens support...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Valet ligger ju hos tillverkaren.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Avstängd

Hahahaha vilken rubrik.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Nvidia och kommunikation. Det här hade kunnat lösas bättre. Men jag kan förstå det från tillverkarnas synvinkel. Asus kanske låser klockning på t.ex. G501JW men låter möjligheten finnas på sina betydligt bastantare datorer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ser uppriktigt sagt inget som helst problem med detta då det är tillverkarna av datorerna som vet vad kylningen av systemet klarar av.

Onekligen en fyndig rubrik.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

För att datortillverkarna ber om det? Det står ju princip i artikeln...
För tillverkarna ställer ju överklocking bara till med support-bekymmer.

En del orkar inte läsa mer än rubriken för att sedan svara i tråden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

I sak ser jag inget problem med detta. Tillverkarna får själva bestäma om datorn klarar av överklockning eller inte. Mindre datorer dör p.g.a korkade användare etc. Mindre bra av Nvidia att inte ge ett klart budskap av vad som faktiskt gäller.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Visst, det är kanske lite tråkigt men jag förstår absolut de tillverkare som väljer att lägga in denna blockering i firmware. Jag menar, hur många laptops har inte dött under årets lopp pga värmerelaterade problem? I en gammal HP-laptop jag hade för många år sedan behövde man byta ut hela moderkortet för att kylningen till slut inte riktigt klarade av att hantera all värme (dock var den oklockad!).

Förhoppningsvis låser inte tillverkarna firmware på de modeller som faktiskt har bra dimensionerad kylning.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

När ska Nvidia sluta upp med sånt här och faktiskt lyssna på konsumenterna och vad de tycker?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tycker det är en ganska rimlig åtgärd för att slippa majbrasor året runt.

Permalänk
Keeper of Traditions

Rubriken...

Only on Sweclockers.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Går RAM och CPU att överklocka i samma dator ser jag definitivt problem med att GPU inte kan överklockas. Är även de låsta så ser jag inget större problem med det men produkten bör tydligt märkas och marknadsföras som en låst produkt.

Usel hantering av Nvidia även denna gång. Hanteringen av 970 bluffen är på alla sätt större och värre fortfarande. Sedan måste nog Nvidia kommentera Witcher 3-kritiken, speciellt från alla arga kunder med kort i 700-serien och bakåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cardeci:

För att datortillverkarna ber om det? Det står ju princip i artikeln...
För tillverkarna ställer ju överklocking bara till med support-bekymmer.

Skrivet av AMD-FX:

En del orkar inte läsa mer än rubriken för att sedan svara i tråden

Trodde detta var ett "överklockar"-forum, sen när blev det okej att låsa överklockarmöjligheter? Spelar det roll om det är Nvidia elller om det är tillverkarna själva?

Jag kanske gillar att överklocka laptops? Varför får jag inte göra det? Om det blir problem med supporten så sätt dit ett stort klistermärke på laptopen med texten "Varning: Vid överklockning gäller ej garantin längre". Svårare än så är det väl inte?

Låt folk överklocka för helvete, tar de sönder laptopen så får de väl skylla sig själva.

Peace.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Valet ligger ju hos tillverkaren.

Precis. Detta är inget problem, det är bra med valbarhet för tillverkaren.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört uttrycket "clockblocking" tidigare, men jag måste säga att det är clockrent. Jag skrattade ganska gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Precis. Detta är inget problem, det är bra med valbarhet för tillverkaren.

Bra med valbarhet för "tillverkaren" men inga valbarheter för användaren. Fuck that.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Kan förstå detta för laptopar i viss mån, kan bli en support- och garantimardröm med alla n00bs som ska lattja med sin gaminglaptop.

Där man har feta stationära datorer där man kan påverka kylningen betydligt bättre så är det en annan femma.

IMNHO.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Trodde detta var ett "överklockar"-forum, sen när blev det okej att låsa överklockarmöjligheter? Spelar det roll om det är Nvidia elller om det är tillverkarna själva?

Jag kanske gillar att överklocka laptops? Varför får jag inte göra det? Om det blir problem med supporten så sätt dit ett stort klistermärke på laptopen med texten "Varning: Vid överklockning gäller ej garantin längre". Svårare än så är det väl inte?

Låt folk överklocka för helvete, tar de sönder laptopen så får de väl skylla sig själva.

Peace.

Väldigt svårt att avgöra om datorn har varit överklockad när den lämnas in trasig för support.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Trodde detta var ett "överklockar"-forum, sen när blev det okej att låsa överklockarmöjligheter? Spelar det roll om det är Nvidia elller om det är tillverkarna själva?

Jag kanske gillar att överklocka laptops? Varför får jag inte göra det? Om det blir problem med supporten så sätt dit ett stort klistermärke på laptopen med texten "Varning: Vid överklockning gäller ej garantin längre". Svårare än så är det väl inte?

Låt folk överklocka för helvete, tar de sönder laptopen så får de väl skylla sig själva.

Peace.

Överklockarforum? Bara för att det heter "SweClockers" betyder det inte att det bara är tänkt för överklockare, är inte det uppenbart?

Som jag fattar det så kan det handla om att man inte kan veta om det är överklockat eller ej om nu drabbad kund skulle klocka ner gpu'n igen. Förstår dock inte poängen med att överklocka en laptop, ofta har man bara tillräckligt bra kylning för hur den är från fabrik, ibland knappt det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Bra med valbarhet för "tillverkaren" men inga valbarheter för användaren. Fuck that.

Tillverkaren har sin rätt att utforma produkten så som denne vill, liksom användaren har rätt att välja en annan produkt som passar dennes behov bättre.

Permalänk
Medlem

Tycker det inte är något problem detta, sen så i dom flesta laptops med bättre GTX kort så finns det väldigt liten klockmån iom tempraturer normalt är ca 90-95c på GPU.
Så förstår dom tillverkare som begränsar detta för att slippa support av användare som inte vet vad dom håller på med.

Tycker att den CPU strypning som vissa tillverkare lägger in på några populära modeller i så fall borde vara ett större problem...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Master of Overkill

Hade aldrig köpt Laptop om det inte gick och klocka.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tillverkaren har sin rätt att utforma produkten så som denne vill, liksom användaren har rätt att välja en annan produkt som passar dennes behov bättre.

Men här har kunderna köpt en laptop som går att överklocka, men efter denna drivrutinsuppdatering så är möjligheten än en gång borttagen.
Trots att Nvidia pudlade förra gången de låste denna möjlighet med en drivrutinsuppgradering, och mer eller mindre lovade att inte göra så igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Bra med valbarhet för "tillverkaren" men inga valbarheter för användaren. Fuck that.

Användarens valbarhet ligger ju i att köpa en laptop från en tillverkare som inte låser överklockning.