Problem att flasha LSI SAS2008 kort [Löst]

Permalänk
Medlem

Problem att flasha LSI SAS2008 kort [Löst]

Har försökt med dem flesta guider och filer som jag kunde hitta men stöter på problem.

Ett av felen är "Failed to validate Mfg page 2"

Det andra felet är "Failed updating bios version in bios page 3"

Dem dyker dock upp vid olika tillfällen.
När man försöker köra med sas2flsh -list så säger den att den inte kan hämta firmware information.

Försöker alltså att flasha in IT-firmware. nyttjar mig av flera olika varianter. En av dem är:

megarec -writesbr 0 sbrempty.bin
megarec -cleanflash 0
BOOT

sas2flash -o -f 2118it.bin -b mptsas2.rom
och där failer den.

Även provat med sas2flsh -o -e 6 samt sas2flsh -o -e 7.

Kommer inte mycket längre än så här. Har även provat i 3 olika datorer.

Efter lite meck så fick jag in mptsas2.rom men efter det så kan jag inte flasha 2118it.bin
Då får jag följande fel:

"Failed to Upload Image!"
"Firmware Image Validation Failed!"

Permalänk
Medlem

vilken version försöker du flasha till? vilken har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

vilken version försöker du flasha till? vilken har du?

Många anger inte vilken version det är så jag har faktiskt ingen aning men jag vet att jag har provat med P11.

Ska man använda sig av någon speciell versions kombo av verktyg, bin, rom?

Edit: Tror jag får ge upp det kortet nu, Vad man än försöker så säger den "No LSI SAS adapters found".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Många anger inte vilken version det är så jag har faktiskt ingen aning men jag vet att jag har provat med P11.

Ska man använda sig av någon speciell versions kombo av verktyg, bin, rom?

Edit: Tror jag får ge upp det kortet nu, Vad man än försöker så säger den "No LSI SAS adapters found".

rätta mig om jag har fel men visst fasen funkar det sämre/bättre att flasha lsi korten beroende på vilket moderkort man använder?

Permalänk
Medlem

Japp.
Har läst en del om att vilket moderkort man använder kan ha stro betydlese när man flashar dessa lsi baserade kort (kommer ej ihåg vilka felmeddelanden det handlade om dock).
Men prova med annat moderkort om du kan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Precis som tidigare talare sagt så är valet av moderkort viktigt.
Nu har jag inte det kortet du försöker flasha men hade ungefär samma problem med ett LSI MegaRAID SAS 9240-4i där jag tillslut lyckades flasha på ett äldre s775 kort (Asus p5b-deluxe).
Iprincip så ska du hitta ett kort utan UEFI även om kortet som du försöker flasha stödjer det (samma problem även när jag flashade om min Intel 910 ssd (LSI 9211-8i)).

Permalänk
Medlem

Maskinerna jag provat i var helt olika. Troligtvis är det kortet jag försökte flasha inte möjligt att flasha på ett sådant sätt.

Ett M1015 är beställt och kommer att prova på samma maskiner för att ha något att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Jag flashade precis mitt IBM M1015 kort till IT-mode. Jag fick också ett fel vid flashning och lösningen var att flasha från efi shell istället.

Välj att starta efi shell vid startup (mitt supermicrokort har det som alternativ). Navigera sen till ditt usb minne med IT-rommen och flasha med sas2flash.

från http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=20761.0 som jag följde

Here is what I did: 1. Create a FAT32 bootable usb thumb drive. I use HP USB Disk Storage Format Tool. 2. Copy all the necessary files to it. Everything from the first post here and sas2flash.efi from here. 3. Write down the sas address from the sticker on the M1015 card. (500605xxxxxxxxxx) 4. Shutdown and install the M1015 card. 5. Boot from the USB drive. 6. Enter the following commands: megarec -writesbr 0 sbrempty.bin megarec -cleanflash 0 7. Reboot. Enter BIOS setup. Boot to buit-in EFI shell. (It's on the exit tab near the bottom.) 8. Enter the follwing commands: fs0: dir /p 9. Check the file listing to ensure that the thumb drive you created is fs0. If not, try fs1, fs2, etc. until you find it. 10. Enter the following commands: sas2flash -o -f 2118it.bin sas2flash -o -sasadd 500605xxxxxxxxxx 11. Reboot once more and you're done.

Tänk på att flasha version 16 om du ska köra FreeNAS 9.3 så driver och firmware stämmer överrens. Jag körde in version 15 och får en varning i webui:t varje gång jag loggar in.

Permalänk
Medlem

Liten update.

Fått hem mitt M1015 kort och det gick att flasha utan problem. Fungerar klockrent i "Synology OS" som jag tänke köra.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Liten update.

Fått hem mitt M1015 kort och det gick att flasha utan problem. Fungerar klockrent i "Synology OS" som jag tänke köra.

M1015 är ett LSI SAS2008-kort så något måste gått väldigt fel för dig med första kortet. Såg du någonsin att det bootade som det skulle?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

M1015 är ett LSI SAS2008-kort så något måste gått väldigt fel för dig med första kortet. Såg du någonsin att det bootade som det skulle?

Det förra kortet var INTE ett IBM M1015.
Det var ett Fujitsu.

Underlättar om man läser hela historien

Permalänk
Skrivet av Danne:

Det förra kortet var INTE ett IBM M1015.
Det var ett Fujitsu.

Underlättar om man läser hela historien

Och vart har du skrivit det? Det enda som ens nämner vilken kort du använder är rubriken som lyder "Problem att flasha LSI SAS2008 kort". Jag ville bara påpeka för dig att IBM M1015 ÄR ett LSI SAS2008-kort (vilket är kretsen som används, om det är IBM eller ett DELL spelar ingen roll).
Om det är http://www.fujitsu.com/fts/products/computing/servers/primerg... du använde första gången så är det samma som IBM M1015. Därav mitt påstående om att något måste gått väldigt fel första gången.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Och vart har du skrivit det? Det enda som ens nämner vilken kort du använder är rubriken som lyder "Problem att flasha LSI SAS2008 kort". Jag ville bara påpeka för dig att IBM M1015 ÄR ett LSI SAS2008-kort (vilket är kretsen som används, om det är IBM eller ett DELL spelar ingen roll).
Om det är http://www.fujitsu.com/fts/products/computing/servers/primerg... du använde första gången så är det samma som IBM M1015. Därav mitt påstående om att något måste gått väldigt fel första gången.

Det var det som var min poäng.

Det stämmer. Men det lät som du utgick ifrån att det var ett IBM.
Skulle gissa på att dem har ändrat något på sina kort och det hade inte varit första gången. Och om det hade varit som ett 1015 så hade det fungerade eftersom det gick direkt med IBM kortet vid första försöket.