Corsair nätagg med fläkt som tickar - Retur via Inet

Permalänk
Medlem

Corsair nätagg med fläkt som tickar - Retur via Inet

Jag har ett fyra år gammalt nätagg från Corsair (HX750) som har börjat låta lite illa från fläkten. Det är ett tickande ljud som kommer igång några minuter efter datorn slagits på och sedan tickar det på mest hela tiden. Så det har med värme och varvtal på fläkten i agget. Har uteslutit att ljudet kommer från någon annan komponent.

Nu har jag fått ett OK på att skicka in det till Inet som jag köpte det ifrån men jag har inte bestämt mig om det är värt besväret/risken/väntan eller om jag ska ge mig på att försöka åtgärda det själv på något vis.

Har läst Inet's alla "disclaimers" för inskick av komponenter där det står bl.a. 10 dagars felsökning, kan komma att skickas vidare till tillverkare på obestämd tid, hittas inget fel debiteras 250Kr, etc. Har även pratat med deras kundtjänst för att försöka få nåt grepp om vad som den troliga utkomsten skulle bli. Frågor som typ "Om ni kan konstatera att det tickar från fläkten, kommer ni att skicka det vidare till Corsair för reparation eller brukar dom ge ett utbytes?". "Täcks missljud i fläkten av Corsairs garanti eller faller det under normalt slitage?".

Jag ville alltså på nåt vis få grepp om hur länge jag troligen skulle behöva vara utan agg = utan dator. Men kontentan blev: Går inte att säga nånting. Inets kundtjänst kunde inte ge någon indikation hur det brukar vara med garantiärenden med nätagg mot Corsair. - Skicka in agget och samtliga kablar och vänta och se. Så jag måste riva ur alla kablar också + vänta på obestämd tid. Jo, allt kablage skulle med.

Så jag undrar, vad skulle ni ha gjort?
Nån som har erfarenhet av liknande ärende och utkomst?
Nån som har tips på hur jag ev. kan åtgärda tickandet själv? Smörja, byta fläkt, etc (Har gjort rent från damm och blåst ur med tryckluft)

Gillar inte tanken på att vara utan datorn på okänd tid och har inget extra-agg liggandes...

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Scepticer:

Jag har ett fyra år gammalt nätagg från Corsair (HX750) som har börjat låta lite illa från fläkten. Det är ett tickande ljud som kommer igång några minuter efter datorn slagits på och sedan tickar det på mest hela tiden. Så det har med värme och varvtal på fläkten i agget. Har uteslutit att ljudet kommer från någon annan komponent.

Nu har jag fått ett OK på att skicka in det till Inet som jag köpte det ifrån men jag har inte bestämt mig om det är värt besväret/risken/väntan eller om jag ska ge mig på att försöka åtgärda det själv på något vis.

Har läst Inet's alla "disclaimers" för inskick av komponenter där det står bl.a. 10 dagars felsökning, kan komma att skickas vidare till tillverkare på obestämd tid, hittas inget fel debiteras 250Kr, etc. Har även pratat med deras kundtjänst för att försöka få nåt grepp om vad som den troliga utkomsten skulle bli. Frågor som typ "Om ni kan konstatera att det tickar från fläkten, kommer ni att skicka det vidare till Corsair för reparation eller brukar dom ge ett utbytes?". "Täcks missljud i fläkten av Corsairs garanti eller faller det under normalt slitage?".

Jag ville alltså på nåt vis få grepp om hur länge jag troligen skulle behöva vara utan agg = utan dator. Men kontentan blev: Går inte att säga nånting. Inets kundtjänst kunde inte ge någon indikation hur det brukar vara med garantiärenden med nätagg mot Corsair. - Skicka in agget och samtliga kablar och vänta och se. Så jag måste riva ur alla kablar också + vänta på obestämd tid. Jo, allt kablage skulle med.

Så jag undrar, vad skulle ni ha gjort?
Nån som har erfarenhet av liknande ärende och utkomst?
Nån som har tips på hur jag ev. kan åtgärda tickandet själv? Smörja, byta fläkt, etc (Har gjort rent från damm och blåst ur med tryckluft)

Gillar inte tanken på att vara utan datorn på okänd tid och har inget extra-agg liggandes...

Hej Scepticer,

När man har något problem med någon av våra produkter så rekommenderar jag alltid att man börjar med att vända sig till butiken man köpt produkten ifrån, som du gjort.

Detta är för att om man vänder sig direkt till oss för RMA så får man betala returfrakten själv. Eftersom du inte vill vara utan nätaggregat så har vi ett alternativ som heter Express RMA. Då får du uppge dina kontouppgifter, vi skickar ut ett nytt nätaggregat innan du skickar in ditt defekta, en summa reserveras på ditt konto som pant tills du skickat in ditt gamla.

Så det är ju ett alternativ du har.

Att byta fläkt rekommenderar jag inte då fläkten är gjord för just de nätaggregatet, olika fläktar har olika startström så de kanske inte fungerar överhuvudtaget, garantin går ju även om du börjar öppna nätaggregatet.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Scepticer,

När man har något problem med någon av våra produkter så rekommenderar jag alltid att man börjar med att vända sig till butiken man köpt produkten ifrån, som du gjort.

Detta är för att om man vänder sig direkt till oss för RMA så får man betala returfrakten själv. Eftersom du inte vill vara utan nätaggregat så har vi ett alternativ som heter Express RMA. Då får du uppge dina kontouppgifter, vi skickar ut ett nytt nätaggregat innan du skickar in ditt defekta, en summa reserveras på ditt konto som pant tills du skickat in ditt gamla.

Så det är ju ett alternativ du har.

Att byta fläkt rekommenderar jag inte då fläkten är gjord för just de nätaggregatet, olika fläktar har olika startström så de kanske inte fungerar överhuvudtaget, garantin går ju även om du börjar öppna nätaggregatet.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej Johan,

tack för svaret, jag uppskattar det. Det som hänt sedan mitt inlägg ovan är att jag ytterligare en gång tagit ur agget och blåst ur damm och denna gång varit jättenoga med att få fläktbladen kliniskt rena från damm. Det har resulterat i att det tickandet ljudet nästan är borta. Lite störande fortfarande men nu bara ibland och inte lika högt. Jag kör på såhär ett tag nu och ser vad det tar vägen. Skickar jag in det nu så känns risken överhängande att det kommer tillbaka till mig som "no fault found". Det är varvtalsrelaterat (ännu mer så nu efter "storrengöringen") och jag tror inte Inet kommer lägga ner den mödan som krävs för att återskapa det.

Om jag nåt tag bestämmer mig för "Express RMA" så förstår jag att jag står för frakten själv för mitt inskickade. Betalar jag även då frakten för utbytesagget? Är det frakt inom Sverige eller till USA?

Mvh//Lars

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Scepticer:

Hej Johan,

tack för svaret, jag uppskattar det. Det som hänt sedan mitt inlägg ovan är att jag ytterligare en gång tagit ur agget och blåst ur damm och denna gång varit jättenoga med att få fläktbladen kliniskt rena från damm. Det har resulterat i att det tickandet ljudet nästan är borta. Lite störande fortfarande men nu bara ibland och inte lika högt. Jag kör på såhär ett tag nu och ser vad det tar vägen. Skickar jag in det nu så känns risken överhängande att det kommer tillbaka till mig som "no fault found". Det är varvtalsrelaterat (ännu mer så nu efter "storrengöringen") och jag tror inte Inet kommer lägga ner den mödan som krävs för att återskapa det.

Om jag nåt tag bestämmer mig för "Express RMA" så förstår jag att jag står för frakten själv för mitt inskickade. Betalar jag även då frakten för utbytesagget? Är det frakt inom Sverige eller till USA?

Mvh//Lars

Hej Lars,

Har du möjlighet att spela in ljudet?

Du får stå för frakten själv till Holland, vi står för frakten för ditt nya.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Lars,

Har du möjlighet att spela in ljudet?

Du får stå för frakten själv till Holland, vi står för frakten för ditt nya.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Johan detta borde du omformulera lite, frakten får han stå för själv men han kan även få tillbaka den senare (Om man har läst era RMA papper korrekt) och glöm inte att tipsa om Express RMA så han kan få sitt nätagg direkt !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Lars,

Har du möjlighet att spela in ljudet?

Du får stå för frakten själv till Holland, vi står för frakten för ditt nya.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej igen Johan,

jag spelade in ljudet nyss, micken är placerad vid aggets utblås i detta klipp. Länk nedan. Det tickande ljudet som hörs är från nätaggets fläkt (eller mot förmodan någonting annat i själva nätagget, har uteslutit övriga komponenter). Ljudnivån när jag lyssnar från utsidan chassit (1 meters avstånd) är ungefär i nivå med en mekanisk hårddisk som arbetar, kanske aningen lägre. Innan min "storrengöring" så var ljudet mer konstant förekommande och lite högre, men precis likadant i sin karaktär. Idag har det tickat på såhär i en timme hittills, igår var det tyst de två-tre timmar jag körde datorn. Jag tror du förstår mitt dilemma med att skicka in det via Inet eller RMA, men har du någon rekommendation så tar jag gärna emot den. Själv har jag ingen aning om hur noga och mycket returärenden av denna karaktär utreds.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/17561849/HX750%20fan%20no...

EDIT: ...och nu har den varit tyst i en kvart.
EDIT 2: ...och nu är den igång igen.

Mvh//Lars

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av andra94:

Johan detta borde du omformulera lite, frakten får han stå för själv men han kan även få tillbaka den senare (Om man har läst era RMA papper korrekt) och glöm inte att tipsa om Express RMA så han kan få sitt nätagg direkt !

TS får stå för returfrakten av hans PSU han har nu.
Vi står för frakten av hans nya nätaggregat till han.

Angående Express RMA så har jag redan skrivit om detta.

Skrivet av Scepticer:

Hej igen Johan,

jag spelade in ljudet nyss, micken är placerad vid aggets utblås i detta klipp. Länk nedan. Det tickande ljudet som hörs är från nätaggets fläkt (eller mot förmodan någonting annat i själva nätagget, har uteslutit övriga komponenter). Ljudnivån när jag lyssnar från utsidan chassit (1 meters avstånd) är ungefär i nivå med en mekanisk hårddisk som arbetar, kanske aningen lägre. Innan min "storrengöring" så var ljudet mer konstant förekommande och lite högre, men precis likadant i sin karaktär. Idag har det tickat på såhär i en timme hittills, igår var det tyst de två-tre timmar jag körde datorn. Jag tror du förstår mitt dilemma med att skicka in det via Inet eller RMA, men har du någon rekommendation så tar jag gärna emot den. Själv har jag ingen aning om hur noga och mycket returärenden av denna karaktär utreds.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/17561849/HX750%20fan%20no...

EDIT: ...och nu har den varit tyst i en kvart.
EDIT 2: ...och nu är den igång igen.

Mvh//Lars

Hej Lars,

Jag har lyssnat på videon och så ska förstås fläkten inte låta. När du rengjorde ditt nätaggregat, blåste du ur det med till exempel tryckluft på burk eller liknande?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Lars,

Jag har lyssnat på videon och så ska förstås fläkten inte låta. När du rengjorde ditt nätaggregat, blåste du ur det med till exempel tryckluft på burk eller liknande?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Ja precis, tryckluft på burk och lite dammsugning, inte pekat in något i det eller så. Det var väl ingen överdriven mängd damm i agget heller, chassit har ett dammfilter för insuget som jag hållit efter löpande. Det satt dock lite damm på fläktbladen och ljudet lindrades något när jag blåst/sugit tills det såg helt rent ut. Under några timmar i lördags var det helt borta. Nu senaste dagarna så har jag haft ljudet mer eller mindre konstant igen, det kommer igång när datorn varit på 10-15min och håller i sig.

Kopplar man bara upp det här agget och kör det utan belastning/värme så kommer man inte hitta något fel, fläkten måste upp i varvtal lite grann innan missljudet startar. Vet du hur felsökning brukar gå till innan man godkänner en RMA, ser man till att köra fläkten på olika varvtal tror du?

MVh//Lars

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Scepticer:

Ja precis, tryckluft på burk och lite dammsugning, inte pekat in något i det eller så. Det var väl ingen överdriven mängd damm i agget heller, chassit har ett dammfilter för insuget som jag hållit efter löpande. Det satt dock lite damm på fläktbladen och ljudet lindrades något när jag blåst/sugit tills det såg helt rent ut. Under några timmar i lördags var det helt borta. Nu senaste dagarna så har jag haft ljudet mer eller mindre konstant igen, det kommer igång när datorn varit på 10-15min och håller i sig.

Kopplar man bara upp det här agget och kör det utan belastning/värme så kommer man inte hitta något fel, fläkten måste upp i varvtal lite grann innan missljudet startar. Vet du hur felsökning brukar gå till innan man godkänner en RMA, ser man till att köra fläkten på olika varvtal tror du?

MVh//Lars

Hej Lars,

Jag hjälper dig byta ut det. Skapa en ticket på våran support-sida och återkom med ditt ticketnummer så hjälper jag dig med resten.

http://corsair.force.com

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Lars,

Jag hjälper dig byta ut det. Skapa en ticket på våran support-sida och återkom med ditt ticketnummer så hjälper jag dig med resten.

http://corsair.force.com

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tackar!
Jag är rätt konfident med att skicka in det nu, har låtit hela veckan.
Jag har skapat en ticket och PM:at dig numret.
Mvh//Lars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Lars,

Jag hjälper dig byta ut det. Skapa en ticket på våran support-sida och återkom med ditt ticketnummer så hjälper jag dig med resten.

http://corsair.force.com

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Läser du PM/Meddelanden Johan? Mvh//Lars

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Scepticer:

Läser du PM/Meddelanden Johan? Mvh//Lars

Får ursäkta mig för sent svar, löser allt med din ticket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Får ursäkta mig för sent svar, löser allt med din ticket.

Hej Johan,

jag vill bara tacka för hjälpen här. Allt löste sig med en express-RMA så jag slapp vara utan dator vilket var viktigast för mig & det tickande ljudet är som bortblåst!

Mvh//Lars

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Scepticer:

Hej Johan,

jag vill bara tacka för hjälpen här. Allt löste sig med en express-RMA så jag slapp vara utan dator vilket var viktigast för mig & det tickande ljudet är som bortblåst!

Mvh//Lars

Hejsan Lars,

Ursäkta för sent svar, jag har varit ledig ett tag. Men skönt att allting löste sig med allt.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan