Biostar visar Gaming-Z170X – moderkort för Intel Skylake

Permalänk
Melding Plague

Biostar visar Gaming-Z170X – moderkort för Intel Skylake

Under Computex 2015 väntas moderkort för kommande Intel Skylake se dagens ljus, men nu går Biostar händelserna i förväg genom att visa upp prototypen Gaming-Z170X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Får dock vänta och se vad de andra tillverkarna visar upp Hoppas på något revolutionerade!!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nice! Får dock vänta och se vad de andra tillverkarna visar upp Hoppas på något revolutionerade!!

jag hoppas att tillverkarna börjar sälja fler svarta moderkort. börjar bli väldigt tröttsamt att hälften av alla moderkort som säljs ska vara svarta och röda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag hoppas att tillverkarna börjar sälja fler svarta moderkort. börjar bli väldigt tröttsamt att hälften av alla moderkort som säljs ska vara svarta och röda.

Skulle gärna vilja se mer vita, rosa och lila inslag. Bara svart passar väl in med de flesta färgscheman dock, så det är ett säkert val.

Rött och blått är verkligen överanvända färger, och Asus gula fungerade inte riktigt (i min mening).

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag hoppas att tillverkarna börjar sälja fler svarta moderkort. börjar bli väldigt tröttsamt att hälften av alla moderkort som säljs ska vara svarta och röda.

Håller med, som t.ex. MSI X99 SLI Plus! Men hoppas även att det kommer ut fler mITX-kort där de kanske lyckas klämma in t.ex. en extra PCIe x4 slot för ljudkort eller liknande!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Skulle gärna vilja se mer vita, rosa och lila inslag. Bara svart passar väl in med de flesta färgscheman dock, så det är ett säkert val.

Rött och blått är verkligen överanvända färger, och Asus gula fungerade inte riktigt (i min mening).

precis, så tänker jag också. jag förstår inte varför de envisas med att göra så oerhört många svarta och röda moderkort. det hade varit kul med fler speciella färger också men något så enkelt som helsvart tycker jag ändå att de borde kunna lyckas trycka ut då det passar till nästan allt och därmed borde sälja bra.

Permalänk
Medlem

"...med inbyggd påkostad ljuddel..."
Nån som vet mer om ljuddelen? Vill inte ha ett externt ljudkort i nästa bygge då jag ändå bara sitter med lurar o lyssnar lite slött på spotify. Men känner ändå att jag vill ha nivån över standard vio krets som kommer med varenda dussinkort.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

nätverkskretsen Killer E2200

Blir inget av med detta moderkort då!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Kylningen ser ju helt usel ut. Värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

"Det är också värt att trycka på att bilden visar en prototyp, vilket innebär att kylflänsar ska tillkomma och att färgsättningen på kretskortet kan komma att ändras."

Är du rolig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datornörden:

"Det är också värt att trycka på att bilden visar en prototyp, vilket innebär att kylflänsar ska tillkomma och att färgsättningen på kretskortet kan komma att ändras."

Är du rolig?

Han kanske inte läste hela texten, sånt som sker. No need to get hostile!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av datornörden:

"Det är också värt att trycka på att bilden visar en prototyp, vilket innebär att kylflänsar ska tillkomma och att färgsättningen på kretskortet kan komma att ändras."

Är du rolig?

Då var det ordnat! /Rolig kille ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Då var det ordnat! /Rolig kille ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Inte meningen att låta sur, kunde inte låta bli när det stod så i texten.

Permalänk
Medlem

Har inte hört något särskilt positivt över Killers nätverkskretsar. Finns det någon fördel eller blir det bara drivrutinstrassel?

Känns som man som seriös moderkortstillverkare ska tänka på kundens slutupplevelse hellre än att integrera "killer" bara för att PR:en fungerat.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har inte hört något särskilt positivt över Killers nätverkskretsar. Finns det någon fördel eller blir det bara drivrutinstrassel?

Känns som man som seriös moderkortstillverkare ska tänka på kundens slutupplevelse hellre än att integrera "killer" bara för att PR:en fungerat.

Det finns en Atheros dirvrutin du kan installera efter du installerat Killer drivisarna, så du kör på den istället.
Då fungerar kortet bra, men som sagt, det är lite trassel ...
Minnesläcka är väl det vanligaste problemen annars vad jag hört, även det som drabbade mig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
99:e percentilen

Nu får det vara nog med ATX som ständigt standardformat för mainstreamsegmentet. mATX är den perfekta balansen mellan expansionsmöjligheter och liten dator för så gott som alla vanliga datoranvändare: Folk kör i allmänhet inte tre eller ens två grafikkort, och de som gör det kan enkelt välja ett större moderkort utan problem.

ATX som standard hade sin poäng förr i tiden när man behövde grafikkort, ljudkort, nätverkskort, USB-kort och det ena med det andra, men nu för tiden borde det vara en nischprodukt. Våga satsa på mATX, tillverkare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av datornörden:

Inte meningen att låta sur, kunde inte låta bli när det stod så i texten.

Haha det är lugnt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Alling
helt bakom det du säger! Men jag tycker personligen att de lika gärna kan göra mItx till standard. De enda som kommer att behöva större är ju personer som kör flera grafikkort eller dedikerade ljudkort eller pci-e SSDs, någon som verkligen inte de vanliga användaren gör. Om man kan göra datorer såsom NUC räcker mItx gått och väl i de flesta fall. Större är bättre komplex? Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick för mig att biostar hade konkat för några år sen? Eller åtminstone slutat tillverka moderkort?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Har inte hört något särskilt positivt över Killers nätverkskretsar. Finns det någon fördel eller blir det bara drivrutinstrassel?

Känns som man som seriös moderkortstillverkare ska tänka på kundens slutupplevelse hellre än att integrera "killer" bara för att PR:en fungerat.

Kör med Killer E2200 i min laptop. Inga som helst problem här med drivrutiner. Hade det på mitt förra moderkort också och även där hade jag inga problem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Nu får det vara nog med ATX som ständigt standardformat för mainstreamsegmentet. mATX är den perfekta balansen mellan expansionsmöjligheter och liten dator för så gott som alla vanliga datoranvändare: Folk kör i allmänhet inte tre eller ens två grafikkort, och de som gör det kan enkelt välja ett större moderkort utan problem.

ATX som standard hade sin poäng förr i tiden när man behövde grafikkort, ljudkort, nätverkskort, USB-kort och det ena med det andra, men nu för tiden borde det vara en nischprodukt. Våga satsa på mATX, tillverkare!

Skickades från m.sweclockers.com

Plattor är ännu mer passande för de flesta. Ska allt vara jävla plattor?

ATX är i princip GPU, ljudkort och kanske ett kontroller kort för att kunna ansluta vettig mängd diskar om man ska ha bra kylning. mATX är ok för folk med låga till inga krav på hårdvara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fick för mig att biostar hade konkat för några år sen? Eller åtminstone slutat tillverka moderkort?

Nejdå de är fortfarande stora men har inte funnits i Sverige på många år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu får det vara nog med ATX som ständigt standardformat för mainstreamsegmentet. mATX är den perfekta balansen mellan expansionsmöjligheter och liten dator för så gott som alla vanliga datoranvändare: Folk kör i allmänhet inte tre eller ens två grafikkort, och de som gör det kan enkelt välja ett större moderkort utan problem.

ATX som standard hade sin poäng förr i tiden när man behövde grafikkort, ljudkort, nätverkskort, USB-kort och det ena med det andra, men nu för tiden borde det vara en nischprodukt. Våga satsa på mATX, tillverkare!

Med tanke på storleken på kylblocken och alla PCI-E diskar man vill ha så behövs det nog.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

vet inte men biostar ger fortfarande lite dåliga vibbar men kortet ser bra ut och gillar färgen och skulle ha lite postapo madmax inspirerade flänsar som den är men skulle jag köpa ett ..nja vill se ett test eller 3 som visar riktigt goda resultat innan jag skulle överväga det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig någonsin haft problem med Killer nätverket, känns som en överdriven problematik.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu får det vara nog med ATX som ständigt standardformat för mainstreamsegmentet. mATX är den perfekta balansen mellan expansionsmöjligheter och liten dator för så gott som alla vanliga datoranvändare: Folk kör i allmänhet inte tre eller ens två grafikkort, och de som gör det kan enkelt välja ett större moderkort utan problem.

ATX som standard hade sin poäng förr i tiden när man behövde grafikkort, ljudkort, nätverkskort, USB-kort och det ena med det andra, men nu för tiden borde det vara en nischprodukt. Våga satsa på mATX, tillverkare!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med helt och håller. Jag har kört matx i några år och får plats med allt jag vill ha.

Det enda negativa jag kan komma på är att stora luftkylare(dh-15) kan snudda vid grafikkortet.
Men jag kör vattenkylt i mitt mercury s5, inga problem alls, får plats med mina 6 lagringsenheter och två grafikkort. Använder en nad d3020 som ljudkort då dom flesta instickskorten ändå är sämre.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon127948:

Plattor är ännu mer passande för de flesta. Ska allt vara jävla plattor?

ATX är i princip GPU, ljudkort och kanske ett kontroller kort för att kunna ansluta vettig mängd diskar om man ska ha bra kylning. mATX är ok för folk med låga till inga krav på hårdvara.

Det framgår med all önskvärd tydlighet att du absolut inte tillhör den genomsnittlige gamern. Dessa har inte mer än ett eller max två grafikkort (mycket ovanligt bland icke-intresserade personer), de har verkligen inget ljudkort och de klarar sig med åtta eller sex lagringsenheter ("vettig mängd diskar", WTF – de flesta har max tre).

För dem som har krav lika dina ska det självklart finnas stora moderkort, men du representerar en mycket liten andel av personer som köper stationära towerdatorer. En vanlig speldator har ett (1) grafikkort, en till fyra lagringsenheter, två till fyra DIMM och en stock- eller 120 mm-kylare. Då finns ingen anledning att ha något större än mATX.

Skrivet av OldComputer:

Med tanke på storleken på kylblocken och alla PCI-E diskar man vill ha så behövs det nog.

Otroligt få har något som helst intresse för PCIe-diskar. SATA utgör den massiva majoriteten och framtiden (för vanliga användare) stavas M.2. Och de flesta vanliga användare har inte större kylare än 120 mm.

Skrivet av ustzeust:

Håller med helt och håller. Jag har kört matx i några år och får plats med allt jag vill ha.

Det enda negativa jag kan komma på är att stora luftkylare(dh-15) kan snudda vid grafikkortet.
Men jag kör vattenkylt i mitt mercury s5, inga problem alls, får plats med mina 6 lagringsenheter och två grafikkort. Använder en nad d3020 som ljudkort då dom flesta instickskorten ändå är sämre.

Den nackdelen är inte inherent till mATX, utan går att undvika genom att lägga sockeln tillräckligt långt ifrån PCIe-slottarna. Sedan behöver de flesta inte större kylare än 120 mm och de som behöver det ska naturligtvis kunna välja ett moderkort som klarar det. (Jag tycker verkligen inte att stora moderkort ska försvinna.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kör med Killer E2200 i min laptop. Inga som helst problem här med drivrutiner. Hade det på mitt förra moderkort också och även där hade jag inga problem.

Skrivet av Aeig:

Jag har aldrig någonsin haft problem med Killer nätverket, känns som en överdriven problematik.

MVH

Kör ni Windows 7?
Undrar även om ni har datorn igång längre stunder? För mig var det specifikt att all download som cachades i RAM-minnena aldrig frigjordes. Detta leder till att man använder enormt mycket ram.
Körde med ett program från Akamai som gör så att man alltid utnyttjar 100% ram, det som man inte använder till program och sånt används som cache för webbtrafik.
Dessa två i kombination gjorde att jag kunde få slut på RAM på typ 1 timme.

Utan det programmet kunde man dock i bästa fall klara sig en dag, jag stängde aldrig av datorn så då blev det extra tydligt.
Tror även att problemen är mest på W8/8.1, då de enda drivisar som finns är till W7. Samma grund, men tydligen en del olikheter.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Alling: Med andra ord är jag en ovanlig användare då...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

varför har man en funktion att kunna klicka på bilden om den rutan som kommer upp är lika stor?

denna nya plattform kommer väl vara lika dyr som Haswell-E var när det släpptes?, = moderkort/processor kommer då äta upp mycket av budgeten och fixa ihop en för runt 10k lär ju inte funka.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Kör ni Windows 7?
Undrar även om ni har datorn igång längre stunder? För mig var det specifikt att all download som cachades i RAM-minnena aldrig frigjordes. Detta leder till att man använder enormt mycket ram.
Körde med ett program från Akamai som gör så att man alltid utnyttjar 100% ram, det som man inte använder till program och sånt används som cache för webbtrafik.
Dessa två i kombination gjorde att jag kunde få slut på RAM på typ 1 timme.

Utan det programmet kunde man dock i bästa fall klara sig en dag, jag stängde aldrig av datorn så då blev det extra tydligt.
Tror även att problemen är mest på W8/8.1, då de enda drivisar som finns är till W7. Samma grund, men tydligen en del olikheter.

Kör Win 7 på denna och körde Win 8.1 på min stationära innan jag bytte moderkort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds