4 GB Ram installerat men bara 1.99 tillgängligt

Permalänk
Medlem

4 GB Ram installerat men bara 1.99 tillgängligt

Tjena !

Igår från ingenstans började datorn att kännas väldigt seg och hackig, kollade närmre in i problemet och det visar sig att Windows har gjort så att jag bara har 1.99 GB tillgängligt. Har kollat minnena och allt ser bra ut. Även testat MSCONFIG och ladda bios i default. Windows har 2 GB RAM i maskinvarureserverat minne men har aldrig varit så pass stort innan i mitt vetande. Har 64 bit Windows 7, 2 st 2048 MB RAM minne. Det är verkligen störande och suttit i 3 raka timmar nu och försökt lösa detta problemet, så jag vänder nu mig till er och er expertis i vädjan om hjälp.. Hoppas det resulterar i något bra, Mvh jesper

Bild

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ett antal trådar om detta här på forumet redan, så jag rekommenderar dig att söka runt lite.

Den korta förklaringen är att Windows tycker att ditt minne inte funkar som det ska och slutar därför använda det. Jag tror att det är samma sak du ser i de båda vyerna, dvs Maskinvarureserverat är det minne som Windows har blockerat ut, vilket är samma anledning som att det står 1.99GB tillgängligt.

Hur har du kollat minnena? Om du inte gjort det rekommenderar jag dig att ladda ner en skiva med memtest86+ och köra det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet:

Körde testet memtest86, 0 errors, minnena är kollade förutom i en annan burk. Vet ej vad jag ska ta mig till

Permalänk
Hedersmedlem

Gjorde du något särskilt med dator strax innan detta började? Monterade något nytt eller liknande?

Skrivet av ddunder:

Körde testet memtest86, 0 errors, minnena är kollade förutom i en annan burk. Vet ej vad jag ska ta mig till

Men du körde memtest86 i den burken där du har problemet och utöver det har du monterat dem i en annan burk där de funkade?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet:

Nej, varit på semester i Prag, efter det betedde datorn sig konstigt, frös en gång eller två. Hade rätt många program då som jag brukar ha igång, men som förmodligen blev för mycket för RAM minnena att hantera, utöver det har jag inte fingrat på något.

Permalänk
Medlem

Ta ur ett minne, starta datorn, hur mycket minne ser du då? Flytta sedan minnet till nästa minnesbank och titta hur mycket minne du ser, behöver inte vara fel på ditt minne, kan vara ditt moderkort som fått sig en smäll av något, ett defekt nät-agg eller liknande.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.