Display driver stopped and has recovered.

Permalänk

Display driver stopped and has recovered.

Hej! Jag har precis byggt min nya rigg.
Jag har problem med vad jag antar beror på GPU:n!
Jag har ett Gigabyte GTX 970 Windforce som, när jag kör tyngre applikationer, exempelvis ARMA 3 och GTA V kraschar till desktop med felmeddelandet "Nvidia display driver has stopped and recovered successfully".

Fick även ett meddelande igår som löd: "d3d error - dxgi_error_device_removed" efter ARMA 3 hade kraschat.

Tar tacksamt emot tips om vad det kan bero på!

Specs:

ASUS Z97-A
i7 4790K - ingen överklockning.
16GB RAM @ 1333mhz
8GB RAM @ 1600mhz
Gigabyte Geforce GTX 970 Windforce
Corsair 750W nätagg

Permalänk
Medlem

Testa klocka ner grafikkortet via t.ex. MSI Afterburner. Det kan vara defekt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

@Rydisen: Om jag kan spela stabilt på en lägre klocka, betyder det då att det är defekt? Eller iallafall att jag bör lämna in RMA?

Permalänk
Medlem

Om du måste ställa in kortet på lägre klockhastigheter än dess fabriksinställningar för att det ska vara stabilt borde du skicka in det på garantin

Permalänk
Medlem

Och du kör så klart med senaste drivers och inte de du fick med på skivan?

Permalänk

x

Skrivet av Billy Joe Bob:

Och du kör så klart med senaste drivers och inte de du fick med på skivan?

Senaste drivrutinen, version 352.86, är installerad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

@Rydisen: Om jag kan spela stabilt på en lägre klocka, betyder det då att det är defekt? Eller iallafall att jag bör lämna in RMA?

Precis, då är det defekt och du kan skicka in det och få ett nytt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Om det är relevant så ligger GPUn på följande:

Coreclock: 1354mhz
Memoryclock: 3506mhz
Shader: 2708mhz

Coretemp: 50~ när jag spelar ARMA 3.

Permalänk

Jag fick samma idag. För första gången.
Tydligen har fler folk problem med 352.86 drivers. Jag fick min crash i Chrome när jag kolla på youtube.
Så kolla lite på forumet.
https://forums.geforce.com/default/topic/832749/geforce-drive...

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Avstängd

Senaste drivrutinen som är kass, mängder men folk som kör 970 rapporterar samma problem.

Ps bästa swec medlemar var snälla och sök på ot's problem via tex google innan ni skriver, tänk om ot hade följt tipset på defekt kort vilken jäkla röra det hade kunnat sluta med.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Senaste drivrutinen som är kass, mängder men folk som kör 970 rapporterar samma problem.

Ps bästa swec medlemar var snälla och sök på ot's problem via tex google innan ni skriver, tänk om ot hade följt tipset på defekt kort vilken jäkla röra det hade kunnat sluta med.

Samma här. Senaste drivrutinen gör att BF4 krashar EN GÅNG i början. Sen inge mer..
Då med ett TITAN X

Permalänk
Medlem

Liksom andra i denna tråd så har även jag haft stora problem med 352.86. Många spel kraschar även om grafikkorten kör långt under sina specifikationer. Det kan vara värt att gå tillbaka till 350.12.

Permalänk
Medlem

Jag har själv liknande problem med att drivrutinen krashar, du är inte ensam får hoppas det blir löst i en uppdatering.

Permalänk

Tack för alla svar, jag känner fortfarande att det är något allvarligt skumt med det här kortet. Ligger på sjyssta 130-140 fps på BF4, men hitching/stuttering är helt galen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan inte köra senaste drivrutin med min gtx 970 alls. Kör en koreansk skärm och den går i standby direkt efter windows login, tidigare drivrutiner fungerar relativt bra.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

@zeleni: Ja, jag ska köra en clean install av windows idag.
Lasta in någon tidigare drivrutin, kanske t.om innan GTAV Game Ready drivern (348.xx tror jag)
Har dessutom lyckats läsa mig till att det tydligen är många som får problem när de spelar och har en webbläsare igång samtidigt.
Det kan vara detta som orsakar att drivrutinen stoppar - tips till er som har problem.

Permalänk
Medlem

Har märkt av samma med mitt gamla 690, inga problem innan den här drivern men nu kraschar både The Witcher 3 och Cities Skylines sporadiskt. Dock inte Smite av någon anledning, det kan jag spela i flera timmar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

@zeleni: Ja, jag ska köra en clean install av windows idag.
Lasta in någon tidigare drivrutin, kanske t.om innan GTAV Game Ready drivern (348.xx tror jag)
Har dessutom lyckats läsa mig till att det tydligen är många som får problem när de spelar och har en webbläsare igång samtidigt.
Det kan vara detta som orsakar att drivrutinen stoppar - tips till er som har problem.

Det var visst hardware acceleration i Chrome som skapade crashar. Om man deaktiverar det så går det bra.

Här är mitt problem med senaste nvidia drivrutinen.
Startar burken, login screen fungerar ok, jag loggar på, skärmen flimmrar och går i standby.
Drar ut strömkontakt, pluggar i, sen kan jag köra ctrl-alt-del och få fram lock screen. Sen clickar jag task manager som skickar mig till desktop, och skärmen dör igen. Jätte irriterande.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

@zeleni: Ja fyfan, det där ser ju fruktansvärt irriterande ut.
Men, det är skärmen som slocknar, själva datorn går fortfarande?
Jag har inte läst tillräckligt för att kunna ge dig tips, men stöter jag på något i mitt sökande så meddelar jag naturligtvis!

Permalänk
Medlem

senaste drivisarna e kass, byt gta5 drivers 350.12

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kan också bekräfta att senaste är skumma. Fått det en gång sen jag installerade dem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Man tycker Nvidia borde jobba stenhårt att fixa detta problem men det har gått ganska länge nu utan någon "fix driver" .

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

@zeleni: Ja fyfan, det där ser ju fruktansvärt irriterande ut.
Men, det är skärmen som slocknar, själva datorn går fortfarande?
Jag har inte läst tillräckligt för att kunna ge dig tips, men stöter jag på något i mitt sökande så meddelar jag naturligtvis!

Datorn rullar på som vanligt, bara att jag får ingen bild på skärmen. Jag kan streama från den, tom köra team viewer mot burken, men det hjälper lite. Jag tror det är någonting med maxwell kort. Många som klagar på det. Hade 770 SLI, då fungerade allt som det skulle.

Skrivet av robalm:

Man tycker Nvidia borde jobba stenhårt att fixa detta problem men det har gått ganska länge nu utan någon "fix driver" .

De skiter i det, jag har haft 970 kortet sedan september i fjor, och har haft problemet sedan dess. Har uppdaterat drivrutiner relativt ofta, uppdaterade bios på kortet förra vecka, samt köpte ny dual link DVI kabel, utan att det blev något bättre.

Med gamla drivrutiner som sagt så händer det relativt random, kan slockna 2 gånger per dag, eller 2 gånger i löpet av en månad.
Just nu kör jag 344.70 tror jag.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Samma fel för mig. Min bror har exakt likadan dator och använder nyaste drivrutin utan problem men inte jag.

Har gått tillbaka till: 350.12

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segafreaks:

Samma fel för mig. Min bror har exakt likadan dator och använder nyaste drivrutin utan problem men inte jag.

Har gått tillbaka till: 350.12

Nvidia borde skämmas, man ser folk på olika forum som tror att deras grafikkort är trasiga, finns säkert folk som lämnat in deras grafikkort på service.
8 dagar har gått sedan 352.86 släpptes, men inte ett piss från Nvidia..

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med mitt 970 kort

Det jag märkt är att jag får meddelanden när jag kombinerar GTA V med Firefox och Flash

Nu har jag bytt över till chrome och inte fått felmeddelande eller tvingas stänga av GTA V på ett par dagar

Hade jag kört Firefox då hade jag säkert fått fel med GTA V

Verkar som det finns koppling där

Permalänk
Medlem

Har en gammal skitdator med ett GT710 och den senaste drivaren krashar fan stup i kvarten, tror mer att det är drivarens fel än att ditt kort är defekt, testa med en äldre drivare.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Såg på guru3d att GeForce iCafe 352.94 Driver WHQL är ute. Dock rapporterar folk samma problem med driver crash.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Min drivare kraschar i samband med att jag använder Chrome. Ser ut som att att fler har det problemet:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/36hrd4/35286_driver_...

Edit: Såg nu inlägget om tipset att stänga av maskinvaruaccelerering så nu har jag gjort det. Får se om det hjälper.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.