Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Byta CPU kylare.

Nu är det så att jag har en "gammal" dator som jag använder som lan dator och som jag behöver byta CPU kylare på för att den som sitter i har börjat att göra sitt. Men nu är det så att datorns moderkort har socket 1156 och så råkar jag ha en INTEL standard kylare till 1150 jag jag sätta i den i socket 1156 för jag skulle helst slippa köpa en ny.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av 07093:

Nu är det så att jag har en "gammal" dator som jag använder som lan dator och som jag behöver byta CPU kylare på för att den som sitter i har börjat att göra sitt. Men nu är det så att datorns moderkort har socket 1156 och så råkar jag ha en INTEL standard kylare till 1150 jag jag sätta i den i socket 1156 för jag skulle helst slippa köpa en ny.

Du kan ju alltid testa men var försiktig så att du inte förstör nånting Lycka till!
/Dennis55

Stationär: Asus Maximus vII Gene, Intel G3258 @4.4Ghz, Nvidia Geforce 9800GTX+ (mitt 550 ti e de nåt fel på), Corsair Pro Series Gold AX650, Corsair vengance LPX @2400Mhz OC total 8Gb, Windows 7 Ultimate Edition

Laptop: Dell Precision M65 4Gb ram, Intel core duo T2300E, Nvidia Quadro FX350M, Windows Vista Ultimate Edition SP2 (ja, jag e ett Windows Vista diehard) Windows Vista funkar jättebra :) Jag har nt hafft ett enda problem med det :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av 07093:

Tror att den rent fysiskt kan passa, däremot kan det kanske inte hantera att kyla din äldre 1156 CPU, har för mig 1150 kylaren är en del mindre än 1156 stock kylaren.

Testa om den passar och i så fall kolla temperaturer på CPU.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av ggustavsson:

Tror att den rent fysiskt kan passa, däremot kan det kanske inte hantera att kyla din äldre 1156 CPU, har för mig 1150 kylaren är en del mindre än 1156 stock kylaren.

Testa om den passar och i så fall kolla temperaturer på CPU.

Tror också den nya 1150 kylaren är lite mindre än 1156 stock. Gör som ggustavsson säger

Skickades från m.sweclockers.com

Stationär: Asus Maximus vII Gene, Intel G3258 @4.4Ghz, Nvidia Geforce 9800GTX+ (mitt 550 ti e de nåt fel på), Corsair Pro Series Gold AX650, Corsair vengance LPX @2400Mhz OC total 8Gb, Windows 7 Ultimate Edition

Laptop: Dell Precision M65 4Gb ram, Intel core duo T2300E, Nvidia Quadro FX350M, Windows Vista Ultimate Edition SP2 (ja, jag e ett Windows Vista diehard) Windows Vista funkar jättebra :) Jag har nt hafft ett enda problem med det :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Passar gör den då hålen i moderkorten är exakt samma på 1156/1155/1150.
Hur det är med värmen i sig är en anna sak.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."