USB hittas inte [win]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

USB hittas inte [win]

Jag har ett problem med mitt nya USB minne, det har fungerat bra i lite mer en 2 veckor nu. Men igår slutade det att fungera. det dycker inte upp i utforskaren längre. När ja sätter in minnet ringer det till som vanligt men det dyker inte upp.
Det har fungerat fram tills nu.
Jag kan se det i Enhetshanteraren, men när jag kollar i Datorhanteraren så står det att mitt minne saknar medium.
Innan det trasade så hade jag ett Linux system på ena portionen och fat32 ca 54mb på andra portionen.
Har det förstört sig självt eller det något som är korrupt? För den botar inte häller mitt Linux system längre.
Det aktuella minnet är detta i fall någon undrar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Efter att du sett minnes-disken i Enhetshanteraren så titta i Diskhanteraren efter disken. Se om den har kvar sina partitioner och om du kan lägga till enhets bokstav.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800 | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@Waxinator:
Den har inga portioner kvar men den har fått en bokstav.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Man kan köra Windows kommandot "diskpart" (Diskpart> ? ) och där utföra kommandon som inte Diskhanteraren gör men jag tycker du har full anledning att reklamera minnet och få det utbytt.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800 | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Vill minnas att Windows endast kan hantera en partition på "removable" USB enheter.
Och de kan inte hantera linux partitioner...
Så de kan inte se fat32 partitionen för den är andra partitionen (ser bara första) och de kan inte se den första för att den är linux format.

Enda alternativet jag kan tänka mig är att tömma stickan helt (typ low level format tool, eller ev diskpart).
Testa det först, innan du springer till affären, för det kan mycket väl vara problemet.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Virre131:

@Waxinator:
Den har inga portioner kvar men den har fått en bokstav.
http://i.imgur.com/NAhfA4j.png

Det var förresten en märklig partitionering av din systemdisk, 4 återställningspartitioner ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@mrqaffe:
Okej, det kollade inte jag på. Jag har själv inte rör något men antar att det är tillverkaren då min data är köpt i butik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Med en Linux-live iso kan du ganska ofta återställa din USB även om den har blivit korrupt i filsystemet eller innehållet är "flyttat" ojämnt mot sektorernas start / slutpunkt.

Om inte annat kan du rå-kopiera till C: från Linux. Din C: partition kommer att heta /dev/sda3 i Linux

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os