USB hittas inte [win]

Permalänk
Medlem

USB hittas inte [win]

Jag har ett problem med mitt nya USB minne, det har fungerat bra i lite mer en 2 veckor nu. Men igår slutade det att fungera. det dycker inte upp i utforskaren längre. När ja sätter in minnet ringer det till som vanligt men det dyker inte upp.
Det har fungerat fram tills nu.
Jag kan se det i Enhetshanteraren, men när jag kollar i Datorhanteraren så står det att mitt minne saknar medium.
Innan det trasade så hade jag ett Linux system på ena portionen och fat32 ca 54mb på andra portionen.
Har det förstört sig självt eller det något som är korrupt? För den botar inte häller mitt Linux system längre.
Det aktuella minnet är detta i fall någon undrar

Permalänk

Efter att du sett minnes-disken i Enhetshanteraren så titta i Diskhanteraren efter disken. Se om den har kvar sina partitioner och om du kan lägga till enhets bokstav.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator:
Den har inga portioner kvar men den har fått en bokstav.

Permalänk

Man kan köra Windows kommandot "diskpart" (Diskpart> ? ) och där utföra kommandon som inte Diskhanteraren gör men jag tycker du har full anledning att reklamera minnet och få det utbytt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Windows endast kan hantera en partition på "removable" USB enheter.
Och de kan inte hantera linux partitioner...
Så de kan inte se fat32 partitionen för den är andra partitionen (ser bara första) och de kan inte se den första för att den är linux format.

Enda alternativet jag kan tänka mig är att tömma stickan helt (typ low level format tool, eller ev diskpart).
Testa det först, innan du springer till affären, för det kan mycket väl vara problemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Virre131:

@Waxinator:
Den har inga portioner kvar men den har fått en bokstav.
http://i.imgur.com/NAhfA4j.png

Det var förresten en märklig partitionering av din systemdisk, 4 återställningspartitioner ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Okej, det kollade inte jag på. Jag har själv inte rör något men antar att det är tillverkaren då min data är köpt i butik.

Permalänk
Medlem

Med en Linux-live iso kan du ganska ofta återställa din USB även om den har blivit korrupt i filsystemet eller innehållet är "flyttat" ojämnt mot sektorernas start / slutpunkt.

Om inte annat kan du rå-kopiera till C: från Linux. Din C: partition kommer att heta /dev/sda3 i Linux

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon