datorn fast i reboot-loop. Testat ALLT. Hjälp :(

Permalänk
Medlem

datorn fast i reboot-loop. Testat ALLT. Hjälp :(

Hejsan!

Har haft lite problem med datorn senaste. När ja startar datorn på mornarna rebootar den automatiskt. CPU / GPU fläktarna går igång i 1-2 sekunder sedan stängs den av och startar om. CHassifläktarna börjar inte snurra. Ibland startar den efter 5 reboots och ibland startar den inte ordentligt efter 15-20 minuter.

Min rig:

Fractal Design Core 2500
Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 (rev1.0)
Intel Core i5-4690k (4.4GHZ @ 1.32v) 35-40c idle - överstiger aldrig 75 grader vid ordentlig load.
Cooler Master 212 Hyper eVo
Corsair XMS3 1333mhz 8GiG 2x4
GiGABYTE GeForce GTX 680 2GiG
Corsair HX750w
Intel 120GiG SSD

Tog datorn till en kompis för att felsöka.

Här är en lista på saker jag gjort för att lösa problemet.

1. Resettat CMOS
2. Tog ur mobo-batteriet 30min
3. Reseatat alla komponenter FÖRSIKTIGT
4. Testat alla ramminnen individuellt
5. Testat ett fungerade nätagg (1000w)
6. Testat utan Grafikkort
7. Tagit ut alla onödiga enheter (HDD / CD-DVD / MUS / TANGENTBORD )
8. Tog ur moderkortet från chassit och prövade boota för att utesluta att det blir någon kortslutning mot chassit.
9. Fixade en "moderkortshögtalare". Inga pip överhuvudtaget.
10. Testade min kompis RAM-set.
11. Kortslöt PWR på moderkortet för att utesluta att det är powerswitchen i chassit som är trasig.
12. Uppdaterade BIOS till senaste när ja väl kom in i bios.
13. Bytt moderkortsbatteri
14. Testade min CPU på min kompis system. Fungerade utan problem.
15. Satt med ett förstoringsglas och en fyrahundratusen-watts strålkastare och kikade ner i CPU sockeln för att se ifall någon pin var böjd. Hittade ingen.

Måste ju va moderkortet då? Njae inte riktigt. Gick till NetOnNet och köpte ett helt nytt moderkort men samma problem uppstod.

Jag har slut på ideér. Hjälp skulle uppskattas något enormt!

Permalänk
Medlem

Okej... den var genom testad.
Du har utan tvekan försökt med allt jag själv hade börjat med, så bra jobbat där.

Som sagt, min första kommentar hade varit, "trasigt BIOS".
Men om du får samma fel med ett annat moderkort så blir man ställd.

Hade jag varit dig hade jag försökt ordna ett fungerande system, där du kan byta allt, en efter en. Genom att utgå från ett komplett fungerande system så borde du kunna hitta när felet uppstår, och tänk på att det kan vara 2 eller fler! delar som är defekta, så testa allt. De kanske nöd o näppe fungerar individuellt, men tillsammans gör de inte det pga tex ESD skada eller strömspik från åska mm.

Också, har du testat sk, steg för steg ihop-sättning?

Ta nätagg (som du vet fungerar)
Sätt i moderkort, och inget annat. (Inget, RAM-CPU-GPU-HDD osv, bara tomt moderkort)
Om felet sker redan där med boot så har du troligen hittat en defekt del (den ska pipa eller säga fel: ingen CPU).
Fungerar den så sätt i CPU, inget mer, och testa igen. Den ska nu skrika "inget RAM" i fel koder.
Om du har inbyggd GPU så kanske den postar redan där, annars får du i nästa steg sätta i GPU.

Får du felet direkt med ena moderkortet, försökt med de andra du fått.

Alt är att lämna in den på en datorbutik, då de har delar att testa så med. (Du kan ju visa dem listan och se dem häpna )

Kan tillägga att ett liknande fel visade sig vara BIOSet, men du har testat uppdatera det)
#15389710

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack så hemskt mycket för svar!

Ska testa det, går det åt skogen blir det att lämna in den här på datorbutiken i Umeå och hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Hör och häpna.....

Gjorde precis som du sa. Tog ur moderkortet och hade endast moderkortet+PSU+skärm inkopplat och fick samma symptom som tidigare. Kopplade sedan in CPU - ingen skillnad. Drog en snabb slutsats. MÅSTE vara antingen PSU _ELLER_ moderkortet. Drog till NetOnNet och köpte ett helt nytt nätagg och moderkort.

Datorn boot-loopar inte längre. Vilket är ett stort plus. Får dock ingen bild nu. Helt svart på skärmen. Vetefan hur ja ska gå till väga för att få liv i skärmen.

Permalänk
Hjälpsam

Kan gott vara processorn.

Minimalt antal komponenter för att en dator skall POSTa är PSU, Moderkort, CPU och ett minne.

När allt annat är uteslutit är det en av de delarna. Moderkort är mest komplex med "low tech" komponenter och många meter ledningsbanor. Processorn är mikroskopisk och rätt känslig.

Har du garanti kvar på CPU?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf: YES, det har jag. Får väll ta och lämna in :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johaes93:

@Paddanx: Hör och häpna.....

Gjorde precis som du sa. Tog ur moderkortet och hade endast moderkortet+PSU+skärm inkopplat och fick samma symptom som tidigare. Kopplade sedan in CPU - ingen skillnad. Drog en snabb slutsats. MÅSTE vara antingen PSU _ELLER_ moderkortet. Drog till NetOnNet och köpte ett helt nytt nätagg och moderkort.

Datorn boot-loopar inte längre. Vilket är ett stort plus. Får dock ingen bild nu. Helt svart på skärmen. Vetefan hur ja ska gå till väga för att få liv i skärmen.

Okej, då har du hittat ett fel iaf.

Mer och mer misstänker jag att din dator fått en ESD chock av något slag, eller spänningsspik.
Undvik att använda det gamla nätagget mer, tills du kan testa det med oömma delar. För det kan även vara det som är boven (och har grillat allt).

Har du tur kan du lyckas få garanti på en del saker, men risken är att många av dina gamla delar då är skadade, för gott.