Permalänk

Dator laggar efter dammsugning

Hej

Har problem efter att jag dammsög min dator invändigt med att det laggar..
dammsög med ett munstycke med strån på och gick väldigt lugnt fram, problemet med att den gjorde ganska mycket ljud ifrån sig fixades men nu står jag med problemet att spel och liknande börjar lagga efter ett par minuter in i spelen.

vet ej vad det kan vara för problem så snälla kan någon snäll själ hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Kolla upp vilka temperaturer du har när det börjar lagga. HWMonitor fungerar bra för det.

Permalänk
Medlem

Ser tre möjligheter: ESD-skada, du har sugit sönder någon fläkt, eller kommit emot strömkabel till GPU. Kolla dina temperaturer hur det står till, öppna chassit och kontrollera alla sladdar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Att dammsuga datorn eller i närheten av den ger upphov till laddade partiklar som kan ge din dator en farlig stöt. Antagligen är det något som har muppat sig med grafikkortet.

Vill du städa datorn råds du till att använda tryckluft på burk och kanske en dammsugare en bit bort som suger upp dammet som du blåst ur datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Så många trådar om folk som dammsuger sina datorer, vart får alla det ifrån.

Och ja för att upprepa vad alla andra redan har sagt, men dammsug aldrig en dator

Permalänk
Skrivet av Rillepille:

Kolla upp vilka temperaturer du har när det börjar lagga. HWMonitor fungerar bra för det.

Skrivet av Zero Cool:

Ser tre möjligheter: ESD-skada, du har sugit sönder någon fläkt, eller kommit emot strömkabel till GPU. Kolla dina temperaturer hur det står till, öppna chassit och kontrollera alla sladdar.

kollade temperaturen på grafikkortet innan och efter det började lagga och den steg från 80 grader till 116, är det bara att slänga det grafikkortet jag har i så fall och köpa ett nytt eller vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Helt fel munstycke om man vill rengöra datorn med damsugare. Damsugaren ska inte ha kontakt med datorns komponenter utöver chassit. Rekommenderar dock luft på burk om man vill vara helt safe.

Kan ju dock vara någon kylare/fläktkontakt som lossat om du har tur.

Permalänk
Medlem

Jag har dammsugit datorn så länge PC har existerat utan problem... Är väl typ som med motortvätt, vet man inte vad man håller på med kan väl vad som gå åt helvete...

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Troligtvis har du ingen ESD skada utan kylningen på graffet har fått sämmre kylförmåga av någon anledning. Kolla så fläktarna snurrar som de skall, kolla så inte en dammtuss blivit kvar och blockerar luftströmmen mellan flänsarna.
Många är så snabba att ta på ESD foliehatten. Har dammsugit alla mina datorer sedan min första jag köpte begagnad 1995. Har ALDRIG fått problem med datorerna efter, och då snackar vi ett hundratal dammsugningar. Så länge man inte kör munstycket hur som helst utan håller det på behörigt avstånd till superkännsliga detaljer och är jordad hela tiden är det ingen fara.

Nä kolla så allt funkar riktigt med kylningen på graffet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Hjärtisen
Har du möjlighet att koppla din skärm till moderkortet?
Ta ur grafikkortet och kolla om datorn fortfarande beter sig konstigt, för att delvis utesluta att grafikkortet är trasigt samt om nån mer komponent även kan ha tagit skada.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Hjärtisen:

kollade temperaturen på grafikkortet innan och efter det började lagga och den steg från 80 grader till 116, är det bara att slänga det grafikkortet jag har i så fall och köpa ett nytt eller vad ska jag göra?

Okej, 116 grader är ganska mycket för varmt. Kolla så dina fläktar snurrar som dom ska.

Permalänk

@Rillepille: De två stora fläktarna snurrar på. Fläkten på grafikkortet roterar dock inte (ska den gör det)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärtisen:

@Rillepille: De två stora fläktarna snurrar på. Fläkten på grafikkortet roterar dock inte (ska den gör det)?

En fläkt som inte snurrar gör ju inte så mycket nytta.
Ett alternativ för att testa kylningen är att ta en extern fläkt som blåser på kortet kolla tempen om den är bättre och det fortfarande lagger så bör du fixa kylningen på något sätt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärtisen:

@Rillepille: De två stora fläktarna snurrar på. Fläkten på grafikkortet roterar dock inte (ska den gör det)?

Där är ditt problem. Det känns som det finns 2 troliga förklaringar. Antingen har du blockerat fläkten, genom att flyttat på den eller petat in något som stoppar den. Eller så har du råkat typ petat ur sladden till fläkten. Försök se vilken av dem det verkar vara. Annars e det annat som stoppar den, men snurra skall den

Permalänk

@cheben: Snurrade lite på fläkten manuellt och såg att den var full med små dammtussar, antar att det kan vara en förklaring till problemet? Hur gör jag för att få bort detta på ett säkert sätt?

Permalänk
Skrivet av Hjärtisen:

@cheben: Snurrade lite på fläkten manuellt och såg att den var full med små dammtussar, antar att det kan vara en förklaring till problemet? Hur gör jag för att få bort detta på ett säkert sätt?

Jag brukar använda tops för att ta bort damm på fläktarna.

Permalänk

Tack så jättemycket för hjälpen allihop! Plockade ut ett antal stora dammtussar ur grafikkortets fläkt och nu fungerar datorn perfekt igen!