Randoms bluescreen, hög temp på cpu, hjälp?

Permalänk
Medlem

Randoms bluescreen, hög temp på cpu, hjälp?

Tjena sweclockers, nu är det såhär att jag fått bluescreen de senaste dagarna och datorn har varit grymt trög verkligen, så jag formaterade skiten för jag trodde att jag hade virus. Sen nu märker jag att den fortfarande är lika trög och fick någon bluescreen igen, efter att jag spelat lite nu så var den helt otroligt seg, så jag kollade tempen med Speedfan och såg då att cpun var uppe i 85 grader.

Har aldrig haft något problem förut, vad kan vara fel, behöver jag ny kylpasta, damma av datorn eller vad tror ni? Den har ett par år på nacken nu och jag har itne dammat den på ett tag.

Processor: Intel core i5 2500k
Kylare: Noctua NH-D15

Svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Öppna lådan och kolla hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Öppna lådan och kolla hur det ser ut.

Ja jag gjorde det och det var ju grymt dammigt, hade inget att blåsa med så jag fick dammsuga försiktigt och blåsa med munnen haha så fick inte väck allt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Åk till valfri järn-/bygg-/elhandel och köp lite tryckluft på flaska. Jag hade definitivt plockat isär kylaren och CPU:n, blåst ur dammet ordentligt och torkat bort den gamla silverpastan med alkohol. Sedan applicerar du ny när du monterar ihop de igen. 85°C är inte alls hälsosamt för processorn.

Om det är "grymt dammigt" i datorn behöver du nog damma ur resten också, speciellt grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Ja dammsuga med vanlig dammsugare ska du absolut inte göra, risk för att du förstör komponenter på det sättet. Ska du städa datorn använd tryckluft på burk.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Ja dammsuga med vanlig dammsugare ska du absolut inte göra, risk för att du förstör komponenter på det sättet. Ska du städa datorn använd tryckluft på burk.

Självklart ska man inte dammsuga men hade inte tillgång till blåsluft så fick ta det jag hade och göra det försiktigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

Självklart ska man inte dammsuga men hade inte tillgång till blåsluft så fick ta det jag hade och göra det försiktigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jo absolut, säger inte vad du får göra och inte göra. Jag påpekade enbart risken med det hela.
Här har du en nära på året gammal artikeln som beskriver fenemenet dina komponenter kan drabbas av om dammsugaren är för nära http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X