Val av OS till fil(m)server

Permalänk
Medlem

Val av OS till fil(m)server

Jag har en HP N54L som används dels som filserver men även för att strömma film över nätverket via Plex. Jag installerade Synologys DSM-mjukvara för att det verkade vara den enklaste lösningen men jag har börjat fundera på om det finns något annat OS som kanske lämpar sig bättre för mina användningsområden.

DSM är väldigt begränsande men samtidigt uppskattar jag enkelheten. Jag är helt grön när det gäller servrar men skulle gärna vilja lära mig mer och experimentera lite och skulle uppskatta tips och synpunkter kring passande OS. Vad använder ni själva och vad skulle ni rekommendera till en nybörjare? FreeNAS? Ubuntu server?

Jag använder ibland Linux Mint på min laptop och i VM på PCn så om Ubuntu server fungerar ungefär som desktopversionen (minus GUI?) skulle det kanske vara ett lämpligt alternativ. Hur ser det förresten ut med resursanvändningen för de olika OSen?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Vila i frid

Plex som plex, spelar ju ingen roll om det körs under DSM, Ubuntu eller Windows. Hittar du något bättre än DSM är jag idel öra. Har f.ö. provat Freenas och Nas4free, mjä... känns halvfärdigt jämfört med DSM.

Permalänk
Hedersmedlem

Beroende på hur mycket tid du vill lägga ner i projektet så tycker jag att den här guiden är ganska bra.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara det klassiska "gräset är grönare på andra sidan".
Efter att ha rattat runt diverse lösningar med ZFS som det primära målet har jag själv fallit tillbaka i bekvämlighetens soffa och kör med DSM.
Inte för att jag inte bryr mig om de fördelarna som ZFS levererar för det gör jag, DSM levererar dock en trevligare helheltsupplevelse.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

I bland får man helt enkelt fel träffar när man söker på google. Eftersom jag inte visste vad dsm va så sökte jag på dsm och fick upp Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Tänkte att det låter ju inte som något man behöver i en server.

Nu vet jag vad dsm är och det verkar ju rätt händigt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

DSM är väldigt trevligt på många sätt och vis. Jag kör den virtuellt och det funkar bra.

Dock ska man tänka på att till skillnad från FreeNAS NAS4Free och allt vad de nu heter, så är DSM som körs på icke Synology hårdvara inte supporterat av Synology. Likt katt-och-råtta-leken med Jailbreak till iOS så verkar Synology lägga ganska mycket krut på att hindra XPNology-communityns försök att använda DSM på annan hårdvara än deras egen. Jag vet inte heller riktigt vad som står i EULA, om man egentligen får nyttja mjukvaran till något annat.

Med det sagt så menar jag att det är kanske bättre att välja en plattform som är tänkt att installera på div hårdvara än att förlita sig på att någon lyckas "fixa till" DSM så att den nyaste versionen fungerar i ESXi/annan hårdvara. Man vill inte sitta med en ouppdaterad plattform av säkerhetssjäl.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag kör openmediavault på min, haft lite problem med hastighet, men tror det mer beror på billiga kinakablar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Någon linuxvariant helt klart. Vill du har det lite enkellt kan du kolla på Amahi som är en "Home Server" baserat på Fedora. Men jag skulle rekommendera en "ren" dist. Hade kört antingen Fedora eller Ubuntu då de mesta sakerna man vill installera har färdiga paket för de distarna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Debian och snapraid kanske? Men som sagt, plex som plex

Visa signatur

En server här, några servrar där.