Permalänk

Min dator startar inte

Hej. Min dator har alltid fungerat bra, fram tills nu att den inte vill starta. Det är ett 650w nätagg, ett 1gb grafikkort, samt 3 st hårddiskar.
Nyligen ville jag lägga in en till hårddisk (2st 240gb) samt en ssd på 60gb. . Jag drog då bort kablarna från CD-SPELAREN för att ha dom i hårdisken, jag stoppade i kablarna som man skulle. Men nu när jag skulle starta den så startade den inte. Varför????

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztheking00:

Hej. Min dator har alltid fungerat bra, fram tills nu att den inte vill starta. Det är ett 650w nätagg, ett 1gb grafikkort, samt 3 st hårddiskar.
Nyligen ville jag lägga in en till hårddisk (2st 240gb) samt en ssd på 60gb. . Jag drog då bort kablarna från CD-SPELAREN för att ha dom i hårdisken, jag stoppade i kablarna som man skulle. Men nu när jag skulle starta den så startade den inte. Varför????

Tacksam för svar!

Du kanske måste in i bios och tala om för systemet att den inte har cdrom.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Skrivet av ztheking00:

Hej. Min dator har alltid fungerat bra, fram tills nu att den inte vill starta. Det är ett 650w nätagg, ett 1gb grafikkort, samt 3 st hårddiskar.
Nyligen ville jag lägga in en till hårddisk (2st 240gb) samt en ssd på 60gb. . Jag drog då bort kablarna från CD-SPELAREN för att ha dom i hårdisken, jag stoppade i kablarna som man skulle. Men nu när jag skulle starta den så startade den inte. Varför????

Tacksam för svar!

vilket nätagg ? står på om du öppnar datorn.
vilket grafikkort ?
vilket Moderkort ? finns det intern grafik, plocka bort grafikkortet testa från moderkortet.

vet du hur ESD fungerar hur du gör för att undvika att förstöra moderkort/grafik/hdd med statisk elektricitet.
har du rensat datorn med dammsugare nån gång eller använder du alltid tryckluft för att få bort damm.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag vet hur ett esd armband fungerar. Tyvärr så använde jag inte det denna gången, för jag tänkte inte att det var nödvändigt. Därför att alltid annars när jag bytt hårddisk har det gått hur bra som helst, utan esd.

Permalänk
Skrivet av ztheking00:

Jag vet hur ett esd armband fungerar. Tyvärr så använde jag inte det denna gången, för jag tänkte inte att det var nödvändigt. Därför att alltid annars när jag bytt hårddisk har det gått hur bra som helst, utan esd.

vilket nätagg ? står på om du öppnar datorn.
vilket grafikkort ?
vilket Moderkort ? finns det intern grafik, plocka bort grafikkortet testa skärmkabeln från moderkortet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Moderkort: Asus - M5A78LLE
Nätagg: Cooler master GX Bronze 650W
Grafikkort: Asus geforce Gtx 550 1gb.

Har detta chassi: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/coo...

Permalänk

När jag har igång datorn så lyser iaf en grön lampa på moderkortet. Men jag kan inte starta datorn.

Permalänk
Medlem

Datorn kanske bara har blivit lite ledsen. Testa att dra ur strömsladden till datorn och låt den ladda ur sig så den inte har någon ström kvar, kanske vänta en 5-10min. Testa sedan igen det har hjälpt mig vid liknande fall.

Permalänk

Jag har inte haft i någon kabel under ca 1 dygn nu. Fungerar ändå inte att starta.

Permalänk

Snälla. Kan någon säga någonting om hur jag kan göra för att få igång den. Problemet är ju att den inte startar.

Permalänk
Skrivet av ztheking00:

Snälla. Kan någon säga någonting om hur jag kan göra för att få igång den. Problemet är ju att den inte startar.

om den är helt död ingenting händer ? först måste du veta om nätagget fungerar.

plocka bort alla kablar till hdd. grafikkort, moderkort osv nätagget kan däremot sitta kvar så länge allt är bortkopplat.

ta ett gem eller nånting i metall tråd, på 24pins kontakten så finns olikfärgade kablar.
ha 230v kabeln urdragen. sätt i gemet, tryck in 230V kabeln.
från grön kontakt till svart ska det sättas en koppling mellan dom 2 kontakterna

mera info kan du hitta här
http://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggreg...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644