Har en windows 8.1 installations-cd men ingen optisk enhet/läsare, hjälp! (Löst)

Permalänk

Har en windows 8.1 installations-cd men ingen optisk enhet/läsare, hjälp! (Löst)

Har nyligen byggt en stationär dator, när jag sedan ska starta dator för första gången säger den åt mig att installera ett operativ system, jag tar då fram min Windows cd som jag köpt med datorn när jag kommer på att jag inte har något optisk enhet. Har sett att man kan installera Windows från usb enheter, finns det nåt sätt att föra över installations filerna på cd:en till en usb eller borde jag köpa en disk läsare?

Tack!

Permalänk

om du har en dator med optisk läsare. så kan du sätta in Windows skivan i den samt usb.
sedan kopiera du bara allt på cd till usb. woala du har fått windows usb

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Eftersom du nyligen byggt dig en ny stationär tycker jag att du ska gå och köp dig en DVD-läsare, (kostar bara ett par hundringar) så att datorn blir komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BandersBetri:

Har nyligen byggt en stationär dator, när jag sedan ska starta dator för första gången säger den åt mig att installera ett operativ system, jag tar då fram min Windows cd som jag köpt med datorn när jag kommer på att jag inte har något optisk enhet. Har sett att man kan installera Windows från usb enheter, finns det nåt sätt att föra över installations filerna på cd:en till en usb eller borde jag köpa en disk läsare?

Tack!

Hej följ den här guiden så kan du installera win 8.1 utan optisk-läsare.
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Permalänk

Tack för svaren!
Jag försökte först kopiera CD:ens data med hjälp av en laptop till en usb, det fungerade inte eftersom att jag inte fick någon åtkomst till datan utan kunde bara starta installationen. Sedan sökte jag lite på google och använde mig av windows egna alternativ: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref... . Startade sedan stationären från min USB och installerade windows 8.1 utan problem.

Kommer nog inte köpa en optisk enhet till datorn eftersom att jag (förmodligen) aldrig kommer använda!

Skickades från m.sweclockers.com