Permalänk

Kan inte installera win7 på ssd

Hejsan,
Har skumt problem med en ssd disk på en dell e6420
Kan installera ubuntu utan problem men när jag försöker installera win7 så säger den bara att den inte kan skapa en ny system partition
Har kört diskpart och rensat bort allt så den är helt tom, men likt fö..så blir det samma felmedelande
Men när jag testar med ubuntu från USB sticka så är det inga problem

Fattar nada , kan det vara så att det är knas på win7

Någon som har några bra tipps

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

När du väljer var du skall installera Windows så har du SSD där som enda disk !(?)
På samma sida har du "Drive Options" där du kan ta bort eventuella partitioner och
med en tom disk vald så går du vidare.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

När du väljer var du skall installera Windows så har du SSD där som enda disk !(?)
På samma sida har du "Drive Options" där du kan ta bort eventuella partitioner och
med en tom disk vald så går du vidare.

Hejsan,
Har provat det oxå raderat tagit bort , skapat ny men det blir i alla fall samma felmedelande

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Testa skapa partitionen i diskpart istället.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Testa skapa partitionen i diskpart istället.

Har testat det med kört clean och aktiverat den osv...

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

@hasse42sthlm: Du skall inte skapa ny... det var hela vitsen med rådet. Har du någon gammal / liten hårddisk att testa med för att konstatera att drivrutinen på Windows-DVD'n för Dell's SATA kontroller fungerar ?! Eventuellt ändra i BIOS mellan IDE och AHCI.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

@hasse42sthlm: Du skall inte skapa ny... det var hela vitsen med rådet. Har du någon gammal / liten hårddisk att testa med för att konstatera att drivrutinen på Windows-DVD'n för Dell's SATA kontroller fungerar ?!

Var lite otydlig, har provat alla varianter ,även med diskpart blir samma fel

aaaaa kanske där felet ligger, för med ubuntu funkar det utan problem

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

har du provat DiskPart

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem

DISKPART> list disk
DISKPART> select disk (id)
DISKPART> online disk (if the disk is not online)
DISKPART> attributes disk clear readonly
DISKPART> clean
DISKPART> convert mbr (or gpt)
DISKPART> create partition primary
DISKPART> select part 1
DISKPART> active (if this is the boot partition)
DISKPART> format fs=ntfs label=(name) quick
DISKPART> assign letter (letter)
DISKPART> list volume

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

DISKPART> list disk
DISKPART> select disk (id)
DISKPART> online disk (if the disk is not online)
DISKPART> attributes disk clear readonly
DISKPART> clean
DISKPART> convert mbr (or gpt)
DISKPART> create partition primary
DISKPART> select part 1
DISKPART> active (if this is the boot partition)
DISKPART> format fs=ntfs label=(name) quick
DISKPART> assign letter (letter)
DISKPART> list volume

USB minnet blir c: ( och samma fel blir det, fattar inte hur usb minnet blir C:
Är det för att man bootar från usb

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

USB minnet blir c: ( och samma fel blir det, fattar inte hur usb minnet blir C:
Är det för att man bootar från usb

När du skriver list disk bör du se fler diskar välj din SSD

vid installationen är USB din C: eftersom det är där du bootar. men det ändras vid första omstart efter installatioen

Om du inte ser disken behöver du lägga till drirutiner vid installationen går att lägga direkt på ditt usb minne med windows installern. finns att ladda hem från din moderkortstillverkare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

När du skriver list disk bör du se fler diskar välj din SSD

vid installationen är USB din C: eftersom det är där du bootar. men det ändras vid första omstart efter installatioen

Om du inte ser disken behöver du lägga till drirutiner vid installationen går att lägga direkt på ditt usb minne med windows installern. finns att ladda hem från din moderkortstillverkare.

Skapade 2 partitioner och kopierade över alla filer, bootade om och körde installationen och då fungerar det???

Fattar inte hur det skulle fungera bättre än att köra installationen direkt från USB stickan

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Känns som du försökte installera på usb, dvs att den disken låg först och då kan den såklart inte installera där.
Behövs inga drivisar för att installera på en såpass gammal burk förutsatt att man inte försöker installera från en usb3 port (win7) då den inte kommer hitta källfilerna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Känns som du försökte installera på usb, dvs att den disken låg först och då kan den såklart inte installera där.
Behövs inga drivisar för att installera på en såpass gammal burk förutsatt att man inte försöker installera från en usb3 port (win7) då den inte kommer hitta källfilerna.

Nädå inget sådant, men det var fel på win7, hittade en annan och då var det inga problem alls, så nu är man nöjd igen

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

Fungerar

Det fungerar, det var fel på den w7 som jag hade, hittade en äldre som fungerade utan problem

STORT TACK till alla som har kommit med goda råd och tipps, alltid lär man sig något nytt

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa