Ny dator, runt 20-21k utan grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ny dator, runt 20-21k utan grafikkort.

Hallå. Nu var det äntligen dags för en ny dator. Budgeten ligger någonstans mellan 20 och 21k utan grafikkort då jag tänkt inhandla antingen ett 980ti eller ett kort ur 300 serien beroende på hur siffrorna ser ut när de släpps. Windows, mus, tangentbord samt skärm finns så bara burken.

Så här ser det jag plockat ihop själv ut:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8013520/2015-04-25

Tanken är att jag ska köra Kelvin S36'an i fronten som insug, samt medföljande 140mm där bak som utblås. Kommer det att funka? Har ingen egentlig koll på huruvida det kommer bli för varmt eller inte.

Funderat på att gå ner till ett 750w nätagg, borde väl fungera fint så länge jag inte tänker slänga in två grafikkort?

Datorn kommer att användas till lite allt möjligt, men främst till spel. En någorlunda tyst burk vore trevligt. All input uppskattas.
Hälsningar
Synthese

Permalänk
Medlem

1000w helt onödigt. jag kör g2 850w med 2st 290x

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

750 watt helt lugnt även med oc

Permalänk
Avstängd

Hade kört på ett Evga P2 nätagg istället. Den har passivt läge under 500W. Kan vara rätt skönt att inte behöva höra agget när man inte spelar. Cpu-kylaren hade jag nog bytt ut mot en luftkylare istället. Där är inga massiva skillnader mellan luftkylare och färdigbyggda(vad dom nu kallas) vattenkylare. Dessutom kan du byta ut fläktarna på en luftkylare mot tystare fläktar om de skulle behövas. Annars tycker jag de ser bra ut.

Släng även ut fläktarna ifrån fractal chassit och sätt in 2-3 tyst noctua-fläktar på låg rpm. Försök sedan koppla ihop alla fläktarna inklusive cpu-fläkten till en mojäng som reglerar rpm på fläktarna. Du kan få de tyst/kallt när du vill.

Hade nog kört på Z97-plattformen istället eftersom att där är knappt någon skillnad mellan en 5820K och en 4790K. Dessutom är där i princip ingen skillnad mellan ddr4 och ddr3.

Du lär säkert spara ett par tusen om du kör på mitt förslag och du tappar nog ingen prestanda heller. Du får de dessutom väldigt tyst om du också vill ha de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Hade nog kört på Z97-plattformen istället eftersom att där är knappt någon skillnad mellan en 5820K och en 4790K. Dessutom är där i princip ingen skillnad mellan ddr4 och ddr3.
Skickades från m.sweclockers.com

I spel är det få spel som har nytta av 5820k gentemot 4790k. I den minsta form utav produktivt arbete är det däremot över 50% skillnad i samma klock frekvens.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Byter till ett 750w G2 nätagg i stället för 1000w varianten.

Kör helst inte på en tung luftkylare då datorn flyttas någorlunda ofta, En lättare kylare känns helt enkelt säkrare.

Andra synpunkter?

Permalänk
Medlem

I den prisklassen och eftersom det är budjet kvar hade jag funderat på 3-4 st 240gb ssd i raid i stället för en 512.

Ska du köra 1-2 grafikkort i SLI och använda datorn för gaming så är det knappast försvarbart att köpa x99. Köp z97 och två grafikkort istället.

Overkill med 1000w, kanske endast om du vill kunna köra CF med 2st 300 serie kort annars klarar du dig med 850w även med 2st kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synthese:

Byter till ett 750w G2 nätagg i stället för 1000w varianten.

Kör helst inte på en tung luftkylare då datorn flyttas någorlunda ofta, En lättare kylare känns helt enkelt säkrare.

Andra synpunkter?

Tänk på att om du kör som insug kommer grafikkorten få den uppvärmda luften på sig. Annars har jag inte mer tips än de som är givna i tråden

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014