Permalänk
Medlem

Ny stationär dator: Tips.

Tjena! Jag har börjat söka runt efter en ny dator. Det finns oändligt med många olika modeler och olika priser. Jag spelar ljust nu Minecraft och League Of Legends, men det är mest för att min dator inte klarar av något anat.

Min fråga är: Har ni något bra tips på en dator som klarar av högre "grafikspel" som t.ex Battlefield och Titanfall där spelet flyter på bra.

Jag har ungefär en budget på 8k-10k. Jag har en bra skärm, mus och tangentbord.

Jag uppskattar all hjälp ni kan bidra med. Tack på förhand!

- Amemu/Axel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amemu:

Tjena! Jag har börjat söka runt efter en ny dator. Det finns oändligt med många olika modeler och olika priser. Jag spelar ljust nu Minecraft och League Of Legends, men det är mest för att min dator inte klarar av något anat.

Min fråga är: Har ni något bra tips på en dator som klarar av högre "grafikspel" som t.ex Battlefield och Titanfall där spelet flyter på bra.

Jag har ungefär en budget på 8k-10k. Jag har en bra skärm, mus och tangentbord.

Jag uppskattar all hjälp ni kan bidra med. Tack på förhand!

- Amemu/Axel

Titta på detta http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2632437&view=m

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Funkar det bra med de flesta spelen? Jag är inte så bra på vad man behöver till en speldator och inte, så jag kan inte riktigt titta och förstå om det är ett bra förslag. Priset är iaf bra. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8015534/mitx

Satte ihop en mycket trevlig dator till dig. Orange, men orangea detaljer på insidan också, naturligtvis kan du ta en annan färg också om du vill det, bitfenix gör det chassit i en mängd olika färger. Datorn kommer med 1tb HDD, 120gb snabb SSD, AMD 290x, 8gb minne, och en snabb i5 processor. Valde också till en bättre mer tystgående processorkylare. 10k

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Amemu: om du köper asus 290x från cdon kostar den 2490 just nu, kan du montera allt eller har du någon vän som kan hjälpa dig?

Permalänk

Om du skulle föredra en mindre datorlåda så kan du även kika på denna: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2746905&view=l. Sämre grafikkort än det @Broken-arrow föreslog, men desto mer lagring. Om du inte känner att du behöver en ~500GB SSD kan du byta ut den mot http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3035425 och ta ett bättre grafikkort istället, t.ex. detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2877621

EDIT: Går också att byta mot en "vanlig" SSD och spara någon hundralapp: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218 (250GB) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210 (500GB)

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

plockat ihop en bra (enligt mig) går ju helt klart o uppgradera i framtiden med sli eller liknande! alla delarna plockade jag ihop på CDON då grafikkortet är på erbjudande just nu och de andra var okej priser dom med http://s14.postimg.org/3mkhwtjgh/dator_bygge.jpg

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Jag har tyvärr inte det. Men min mamma hade någon person på sitt gamla jobb som kunde sådana saker. (Det är inte så vanligt att kunna bygga ihop en dator när man är 13.) Det är en mycket bra idea anars! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amemu:

@JSvanberg: Jag har tyvärr inte det. Men min mamma hade någon person på sitt gamla jobb som kunde sådana saker. (Det är inte så vanligt att kunna bygga ihop en dator när man är 13.) Det är en mycket bra idea anars! Tack för hjälpen!

Är inte så svårt, finns massor på nätet hur man gör. Viktigaste verktyget är tålamod.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Limpfittz: Tack för hjälpen! Jag ska titta på datorn och prata med mina päron vad de tycker är bra.

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Okej! Jag ska söka runt lite och se hur man gör. Och se om jag har tid och tålamod att göra det!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amemu:

@JSvanberg: Jag har tyvärr inte det. Men min mamma hade någon person på sitt gamla jobb som kunde sådana saker. (Det är inte så vanligt att kunna bygga ihop en dator när man är 13.) Det är en mycket bra idea anars! Tack för hjälpen!

inte så vanligt att en 13 åring köper en dator för 9000 heller.

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Jorå. Jag känner massor med folk som har köpt datorer för så mycket om inte mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amemu:

@JSvanberg: Jorå. Jag känner massor med folk som har köpt datorer för så mycket om inte mer.

var får dom pengar ifrån då? inte är det egna pengar inte

Permalänk
Avstängd

återigen, det grafikkortet kostar 2490 på cdon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

återigen, det grafikkortet kostar 2490 på cdon.

Några ynka hundralappar är man snål så kör på. Personligen skulle jag aldrig köpt mina datorkomponenter från CDON.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Inte allt. Men ungefär hälften får jag betala.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni? Speldator

Hej! Jag var här för typ 5 dagar sedan. Då fick jag en build på en staionär speldator. Jag och min kusin har tittat på den han tyckte var bäst och vi ändrade lite saker.

Frågan är: Vad tycker ni?

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 960 Mini ITX OC HDMI DP 2xDVI 2GB

DDR3 Minne: G.Skill Ares DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB (F3-2133C11D-8GAO)

Processor: Intel Core i5 4460 3,2GHz Socket 1150 Box

ModerKort: ASRock Z97E-ITX/ac

Näraggregat: XFX Core Edition 550W

Chassi: Cooler Master Elite 110 (Svart) (Säg gärna till om det är för litet!!)

La till en hårddisk: Seagate Barracuda ST1000DM003 64MB 1TB

Och drog ner GB på SSD. Det gjorde allt 1k billigare: PNY Optima 2.5" SATA III MLC SSD 240GB

Så det var allt. Säg gärna till om ni tycker vi har gjort något fel! Lägg gärna till en länk till produkten ni tycker vi ska lägga till istället för X!

Jag är uppskattar all feedback och hjälp jag kan få!

- Amemu

Permalänk

960 är sjukt dålig peng per prestanda , om du måste ha mitx så måste du nog köra med det kortet, annars skulle jag köra med AMD R9 200 serie som reas ut nu t.ex en 290x för 2500 på cdon nästan dubbelt så mycket bättre prestanda än 960:n , fast du måste du byta till atx fast det finns sjukt mycket smidiga atx chassin också så det är inte nånting att oroa dig för om du ska på lan osv. (pga av att 290 är väldigt lång ca 300mm om jag inte har fel , iaf min 290 tri-x). Annars ser allting i sin ordning ut om du inte vill ha en ssd såklart men

Vilka spel ska du spela?

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.
Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amemu:

Hej! Jag var här för typ 5 dagar sedan. Då fick jag en build på en staionär speldator. Jag och min kusin har tittat på den han tyckte var bäst och vi ändrade lite saker.

Frågan är: Vad tycker ni?

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 960 Mini ITX OC HDMI DP 2xDVI 2GB

DDR3 Minne: G.Skill Ares DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB (F3-2133C11D-8GAO)

Processor: Intel Core i5 4460 3,2GHz Socket 1150 Box

ModerKort: ASRock Z97E-ITX/ac

Näraggregat: XFX Core Edition 550W

Chassi: Cooler Master Elite 110 (Svart) (Säg gärna till om det är för litet!!)

La till en hårddisk: Seagate Barracuda ST1000DM003 64MB 1TB

Och drog ner GB på SSD. Det gjorde allt 1k billigare: PNY Optima 2.5" SATA III MLC SSD 240GB

Så det var allt. Säg gärna till om ni tycker vi har gjort något fel! Lägg gärna till en länk till produkten ni tycker vi ska lägga till istället för X!

Jag är uppskattar all feedback och hjälp jag kan få!

- Amemu

960 får du inte vad du betalar för, om du inte ska bygga liten strömsnål och tyst HTPC.
Hur som maxlängd enligt http://www.coolermaster.com/case/mini-itx-elite-series/elite1... är 210mm

Så tajt att få in något längre grafikkort som t.ex 280 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2547550 som presterar rätt likt 960 (lite över och bland precis samma). Då kostar kortet mindre än 960, desutom mer ram på 280 (hjälper till speciellt i högre upplösningar som 1440P).

Här är annat litet chassi www.tweaktown.com/news/32301/bitfenix-improves-upon-perfectio...

Ska klara grafikkort över 300mm. Detta chassi finns också utan handtagen. Dock bara vitt och svart då.

Skrivet av Hardmonkey47:

960 är sjukt dålig peng per prestanda , om du måste ha mitx så måste du nog köra med det kortet, annars skulle jag köra med AMD R9 200 serie som reas ut nu t.ex en 290x för 2500 på cdon nästan dubbelt så mycket bättre prestanda än 960:n , fast du måste du byta till atx fast det finns sjukt mycket smidiga atx chassin också så det är inte nånting att oroa dig för om du ska på lan osv. (pga av att 290 är väldigt lång ca 300mm om jag inte har fel , iaf min 290 tri-x). Annars ser allting i sin ordning ut om du inte vill ha en ssd såklart men

Vilka spel ska du spela?

210 är maxlängd i det chassit, tri-x är det längsta. Asus ligger på 269mm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Ok tack för informationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardmonkey47:

960 är sjukt dålig peng per prestanda , om du måste ha mitx så måste du nog köra med det kortet, annars skulle jag köra med AMD R9 200 serie som reas ut nu t.ex en 290x för 2500 på cdon nästan dubbelt så mycket bättre prestanda än 960:n , fast du måste du byta till atx fast det finns sjukt mycket smidiga atx chassin också så det är inte nånting att oroa dig för om du ska på lan osv. (pga av att 290 är väldigt lång ca 300mm om jag inte har fel , iaf min 290 tri-x). Annars ser allting i sin ordning ut om du inte vill ha en ssd såklart men

Vilka spel ska du spela?

Jag tänkte spela Battlefield GTA och typ The Witcher.
Och gärna när du skriver skriv lite tydligare vad det är jag ska ändra. För jag kan inte rikitgt hänga med när allt bara står i en enda rad, jag är inte så hemma med datorer överlag! Och kan du förklara vad mitx är. För jag vet inte om jag behöver det. Och mitt SSD är den där det står: "Jag drog ner GB på SSD. Det vart 1k billigare": Sen kommer mitt SSD. Så jag har ett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

960 får du inte vad du betalar för, om du inte ska bygga liten strömsnål och tyst HTPC.
Hur som maxlängd enligt http://www.coolermaster.com/case/mini-itx-elite-series/elite1... är 210mm

Så tajt att få in något längre grafikkort som t.ex 280 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2547550 som presterar rätt likt 960 (lite över och bland precis samma). Då kostar kortet mindre än 960, desutom mer ram på 280 (hjälper till speciellt i högre upplösningar som 1440P).

Här är annat litet chassi www.tweaktown.com/news/32301/bitfenix-improves-upon-perfectio...

Ska klara grafikkort över 300mm. Detta chassi finns också utan handtagen. Dock bara vitt och svart då.

210 är maxlängd i det chassit, tri-x är det längsta. Asus ligger på 269mm.

Det är samma här. Jag har lite svårt att läsa allt ni skriver. Helst skulle jag se att ni skriva att "Det här kan du byta ut mot det" För att osv.

Helt enkelt vad tycker du jag ska ändra kort och gott?

Tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Några ynka hundralappar är man snål så kör på. Personligen skulle jag aldrig köpt mina datorkomponenter från CDON.

Why not?
Inhandlade min rigg 2012 av CDON på grund av att jag sparade mer än 3500kr sammanlagt på alla komponenter tillsammans, har fungerat hur bra som helst och haft superbra support.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amemu:

Det är samma här. Jag har lite svårt att läsa allt ni skriver. Helst skulle jag se att ni skriva att "Det här kan du byta ut mot det" För att osv.

Helt enkelt vad tycker du jag ska ändra kort och gott?

Tack för hjälpen iaf!

Jo men är personligt tycke på chassi. Två chassin du kan titta på m.sweclockers.com/nyhet/17657-bitfenix-lanserar-chassiserien-phenom

Då går 280x och 290x skulle tagit 290x är grymt pris och slår 960 med häst längder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Why not?
Inhandlade min rigg 2012 av CDON på grund av att jag sparade mer än 3500kr sammanlagt på alla komponenter tillsammans, har fungerat hur bra som helst och haft superbra support.

Nu skrev jag förvisso några ynka hundralappar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo men är personligt tycke på chassi. Två chassin du kan titta på m.sweclockers.com/nyhet/17657-bitfenix-lanserar-chassiserien-phenom

Då går 280x och 290x skulle tagit 290x är grymt pris och slår 960 med häst längder.

Kan du skicka en länk till en 290x? Behöver jag en mitx? Oavsett om jag behöver mitx eller inte kan du skicka en länk till något bra? Och chassit ser bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amemu:

Kan du skicka en länk till en 290x? Behöver jag en mitx? Oavsett om jag behöver mitx eller inte kan du skicka en länk till något bra? Och chassit ser bra ut!

Tänk på detta "Priset korrigeras automatiskt till 2490 kr när du lägger varan i varukorgen" även om det står 2990.

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Skulle säga att ITX och matx är skillnad inte så stor (förutom lite mer får plats på matx som fler minnetsplatser och sata även extra pic-e port, men även chassit blir lite större än ITX förutom det bitfenix chassit jag länka där ITX modellen är lika stor som matx). Men är alltid en utmaning att bygga i små chassin (inget omöjligt, men du behöver planera så du sätter in delar i rätt ordning).

Får även plats ITX moderkort i ett matx chassi eller atx chassi oftast.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar