Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Minnen och hammertest

Skriver det här inlägget då jag med två olika uppsättningar minnen (HyperX Fury och Corsair Vengeance Pro) fått felutslag i memtest 86. Med HyperX minnena hade jag definitiva problem då prestandan i windows miljö var märkbart försämrad och som ursprungligen berodde på minnena som var åt helvete rent ut sagt.

Med Corsair minnena så körde jag igång med memtest 86 direkt när jag fick dem och fick även där felutslag på dessa. Dock hade jag inga försämrade prestanda upplevelser i windows miljö så här långt.

Givetvis började man då fundera över huruvida det egentligen är fel på minnena eller inte. Efter lite googlande fann jag följande webadresser som hade förklaringen på vad i he- det är som pågår.

http://www.memtest86.com/troubleshooting.htm - läs stycket "Why am I only getting errors during Test 13 Hammer Test?"

I stycket länkas det även till en vetenskaplig artikel runt problemet - https://www.ece.cmu.edu/~safari/pubs/kim-isca14.pdf

Så kort sagt så är det med DRAM minnen sen år 2010 ett känt fenomen med att när en specifik minnesdel (wordline) repetitivt blir skriven till så leder det till att närliggande kretsar påverkas av den flukturerande spänningen, specifikt utifrån att kretsarna är mindre och har lägre toleransvärden samt utifrån att de ligger tätt intill varandra. Detta leder till att de såkallade närliggande kretsarna riskerar att tappa sin informationsbehandling och det blir ett fel. (ursäkta min folkmun förklaring, men läser ni artikeln och den andra länken så får ni en bättre detaljerad förklaring )

Kanske många som känner till detta, men tyckte ändå de va värt att posta om det då säkert lika många inte är upplysta om varför det blir som det blir med memtest86 hammertest.

Är det okej fastän du inte märker av några problem i windowsmiljö (när du surfar, streamar, spelar etc)? Givetvis är det inte okej utan det är ett problem som inte ska finnas.

Jag testade att köra memtest 86 utan och med hammertest. Utan fick jag inga felindikationer, men med fick jag felindikationer vilket rimmar med vad som anges i artikeln...

Hoppas det hjälper nån frustrerad därute, det hjälpte mig i alla fall att få pejl på vad det är som är problemet...

| Fractal Design Define R5 Chassi | MSI Z97 Gaming 5 MB | Intel Core I7 4790K CPU | Kraken X6 Liquid CPU cooling | Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB GPU | Corsair Vengeance DDR3 16GB 1866 MHZ RAM | Samsung SSD 850 PRO | Corsair RM850 850w PWR supply |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Hejsan! Jag har samma problem, fast med minnen som använde mig av är Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 16GB (artikelnummer CMY16GX3M2A1600C9R).

Personerna bakom Memtest86 säger att dom har fått anonyma erbjudande om att få pengar ifall dem väljer att inte publicera den senaste versionen av mjukvara. Självklart accepterade dem inte detta erbjudande, varvid vi nu kan nyttja memtest86 6.0!

Men om du gör en RMA då kommer du att få nya minnen, men problemet kommer att kvarstå. Därför valde jag att inte göra RMA på mina minnen.

Det är flera som har samma problem:
http://www.passmark.com/forum/showthread.php?5077-How-to-rela...
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?p=781076#post7...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av andreas.fransson:

Hejsan! Jag har samma problem, fast med minnen som använde mig av är Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 16GB (artikelnummer CMY16GX3M2A1600C9R).

Personerna bakom Memtest86 säger att dom har fått anonyma erbjudande om att få pengar ifall dem väljer att inte publicera den senaste versionen av mjukvara. Självklart accepterade dem inte detta erbjudande, varvid vi nu kan nyttja memtest86 6.0!

Men om du gör en RMA då kommer du att få nya minnen, men problemet kommer att kvarstå. Därför valde jag att inte göra RMA på mina minnen.

Det är flera som har samma problem:
http://www.passmark.com/forum/showthread.php?5077-How-to-rela...
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?p=781076#post7...

Hej Andreas!

Intressant att man har försökt pusha de som gjort memtest och givetvis blir man positiv när man hör att de inte faller för sånt mygel (the truth is out there typ hehe). Jag har också övervägt att lämna in minnena men utifrån att det förefaller som om det egentligen inte är nåt fel på minnena utan att de mer är känsliga för repetitivt "hamrande" av information till samma krets/wordline/kluster och som beskrivs i artikeln, att det är osannolikt att det beteendet/fenomenet skulle närvara vid användande av en dator så behöver det inte innebära några stora problem. Har man t.ex. 16GB RAM och på sin höjd utnyttjar 6-7GB av dessa så borde det ju säkra upp att en och samma "wordline" knappast behöver belamras med intensiv informationsbehandling. Skulle den totala minneskapaciteten däremot användas så är ju risken större för att man skulle uppleva något fel, men då är nog frågan också om det inte är dags att byta upp sig resursmässigt i form av hårdvara... Jag lever själv efter mottot att bara för att du t.ex. har 16GB RAM så betyder det inte att du ska nyttja dessa fullt ut, att ha lediga resurser är det som ger prestanda, inte hur mycket som datorn använder.

Skönt i alla fall att man inte är ensam med fenomenet, man tror ju ofta att det är "en själv det är fel på"
Hur upplever du ditt användande av datorn? Har du haft några prestanda bekymmer i windowsmiljö, i spel med mera? Jag har själv inte haft en enda BSOD, frysning med mera vilket bekräftar lite att det inte är ett fel på minnena, men att de ä känsliga för återkommande informationsbehandlig av en specifik "wordline".

För övrigt så berättade en kompis att han körde med Crucial Ballistix minnen och hade ej fått detta felutslag på dessa. Kanske Crucial har lyckats där andra inte har det...?

| Fractal Design Define R5 Chassi | MSI Z97 Gaming 5 MB | Intel Core I7 4790K CPU | Kraken X6 Liquid CPU cooling | Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB GPU | Corsair Vengeance DDR3 16GB 1866 MHZ RAM | Samsung SSD 850 PRO | Corsair RM850 850w PWR supply |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av NoFear1979:

Kanske Crucial har lyckats där andra inte har det...?

Nja...sitter med 3st 8GB Crucial DDR4 Ballistix 2400MHz DDR4 XMP PC4-19200 BLS8G4D240FSA.16FA och ingen av dem klarar hammer testen. Och jag har problem med spontana frysningar, har även fryst när jag kört Memtest.

Intressant är dock att när jag testar dem tillsammans 2 eller 3 så klarar dem hammer testet, men inte var för sig.

Har beställt ett kit med Corsair Vengeance LPX och ska jämför med få se.