Asus anti surge triggered protect system unstable power supply!

Permalänk

Asus anti surge triggered protect system unstable power supply!

Tjenare!
Har fått ett problem nyligen och det är att datorn startas om jag kommer in i bios och det står "Asus anti surge triggered protect system unstable power supply". (Händer bara när jag spelar spel)
Är det nätagget som är för klent? Byggde datorn för ett halvår sedan och funkat felfritt tills nu.

Permalänk
Inaktiv

Låter som klent nätagg, vilket märke och specs har det?

Permalänk

Har ett Corsair CX600. Menar du specsen på datorn? @anon253380:

Permalänk
Medlem

Corsairs CX serie är ganska dålig.
Det är ingen ovanlighet att dom börjar ge problem heller dör efter 1-2år och heller inge ovanlighet att dom dör med en smäll (dvs nåt exploderar tex en konding) och heller inget ovanligt att dom dödar annat/allt i datorn (som tex cpu/gpu/minne/MB/hd/ssd/etc).
Bevis på detta är enkelt att hitta i detta forumet då det finns MÄNGDER med trådar om detta.

Allt som allt ett CX nätagg som Asus anti surge ger utslag på skulle jag hiva på tippen så fort det bara går.
Jag skulle dra ur ström kabeln ifrån väggen så fort det går och framförallt ALDRIG prova att starta en dator/moderkort med det igen risken att det dödar nåt annat är för stor.

Sen skulle jag handlat ett nytt BRA nätagg som tex nåt av dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1377903,2160332,2160334,...

Sen vore det bra med din dators spec så man kan tipsa om vad du kan köpa för nytt nätagg.
Tex behöver du verkligen 600w? heller räcker det egentligen med 300w?
Du kan gå in på tex http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp och knappa in din dator så får du ut ungefär vad den drar i watt.
Dock så är det ett lite överdrivet resultat man får där MEN då nätagg är som mest effektiva runt 50-75% (dvs omvandlar minst ström till värme) så är psucalc watt talet ett ganska ok resultat att handla ifrån och om du behöver runda av till jämnt watt tal så gör det helst uppåt.

I framtida trådar/frågor så posta gärna all spec som du kan, bättre att posta för mycket än för lite.
Och när det gäller nätagg så är det tillverkare/modell/watt och ålder som är det viktiga (och JA nätagg åldras och tappar orken med åren skräp som CX serien gör detta fort BRA nätagg tar betydligt längre tid på sig).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666:
Processor: Intel Core i5-4690K
Moderkort: B85-PRO GAMER
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
Hårddisk: Crucial M550 256 GB
Minne: Vet inte vad det är för märke men det är 8GB.
Nätagg: Corsair CX Series CX600, bronze 80 plus

Är det något jag har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winerstone:

@grizzly666:
Processor: Intel Core i5-4690K
Moderkort: B85-PRO GAMER
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
Hårddisk: Crucial M550 256 GB
Minne: Vet inte vad det är för märke men det är 8GB.
Nätagg: Corsair CX Series CX600, bronze 80 plus

Är det något jag har missat?

Din dator drar ju aldrig 600W - men isåfall skulle det säkert kunna vara att nätagget håller på att ge upp.

Som någon annan sa innan kan CX-modellerna vara lite av dålig kvalité.

Permalänk
Medlem

Det hände mig en gång. Bytte nätagg men det hjälpte inte. Det visade sig vara fel på moderkortet.

Det är bra om du kan testa byta nätagg, men det är inte alls säkert att det är just det som är problemet.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Det hände mig en gång. Bytte nätagg men det hjälpte inte. Det visade sig vara fel på moderkortet.

Det är bra om du kan testa byta nätagg, men det är inte alls säkert att det är just det som är problemet.

Tror mitt moderkort också är sönder för kan inte ens sitta med en webbläsare uppe innan den stängs av nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Winerstone:

Tror mitt moderkort också är sönder för kan inte ens sitta med en webbläsare uppe innan den stängs av nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej Winerstone,

Har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winerstone:

@grizzly666:
Processor: Intel Core i5-4690K
Moderkort: B85-PRO GAMER
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
Hårddisk: Crucial M550 256 GB
Minne: Vet inte vad det är för märke men det är 8GB.
Nätagg: Corsair CX Series CX600, bronze 80 plus

Är det något jag har missat?

Ålder på nätagget är nästan lika viktigt som vilket namn/modell/watt det är!
Annars så är det ok info OM du inte har 5+ hd till heller 5+ fläktar heller en enorm hög med usb prylar anslutna så räcker den infon + ålder på nätagget.

Skrivet av Tjodd:

Det hände mig en gång. Bytte nätagg men det hjälpte inte. Det visade sig vara fel på moderkortet.

Det är bra om du kan testa byta nätagg, men det är inte alls säkert att det är just det som är problemet.

Har du använt det utbytta nätagget efteråt? om nej så kan det var så att nätagget dödade moderkortet!

Skrivet av Winerstone:

Tror mitt moderkort också är sönder för kan inte ens sitta med en webbläsare uppe innan den stängs av nu.

Skickades från m.sweclockers.com

När ett nätagg är på väg att dö så går det oftas väldigt fort dvs det kan börja med nån enstaka blåskärm/frysning/omstart i månaden sen blir dessa mer och mer vanliga och kommer fortare och fortare för att till sist inte ens hinna ladda in windows.
Och ofta under denna tid så kommer det ett tillfälle där det helt plötsligt säger pang (heller inget ljud) och efter det är nätagget helt dött och risken för att nåt annat i datorn har dött/tagit skada finns ALLTID oavsett om du körde med världens bästa nätagg (dock med betydligt mindre risk än med skräp nätagg som CX/CS).

Är det ett trasigt moderkort så skulle jag säga att det är betydligt vanligare att det helt plötsligt utvecklar ett fel och sen finns det felet kvar utan att ändras än att det felet utvecklas till nåt värre och värre (som i detta fallet).
Så JAG tippar mer på nätaggs bekymmer i grunden (OBS i grunden vilket betyder att nätagget kan ha skadat moderkortet) än moderkorts bekymmer i detta fallet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ålder på nätagget är nästan lika viktigt som vilket namn/modell/watt det är!
Annars så är det ok info OM du inte har 5+ hd till heller 5+ fläktar heller en enorm hög med usb prylar anslutna så räcker den infon + ålder på nätagget.

Har du använt det utbytta nätagget efteråt? om nej så kan det var så att nätagget dödade moderkortet!

När ett nätagg är på väg att dö så går det oftas väldigt fort dvs det kan börja med nån enstaka blåskärm/frysning/omstart i månaden sen blir dessa mer och mer vanliga och kommer fortare och fortare för att till sist inte ens hinna ladda in windows.
Och ofta under denna tid så kommer det ett tillfälle där det helt plötsligt säger pang (heller inget ljud) och efter det är nätagget helt dött och risken för att nåt annat i datorn har dött/tagit skada finns ALLTID oavsett om du körde med världens bästa nätagg (dock med betydligt mindre risk än med skräp nätagg som CX/CS).

Är det ett trasigt moderkort så skulle jag säga att det är betydligt vanligare att det helt plötsligt utvecklar ett fel och sen finns det felet kvar utan att ändras än att det felet utvecklas till nåt värre och värre (som i detta fallet).
Så JAG tippar mer på nätaggs bekymmer i grunden (OBS i grunden vilket betyder att nätagget kan ha skadat moderkortet) än moderkorts bekymmer i detta fallet.

Hade ett Corsair 550W VX som enligt vissa inte gick att ta i med tång. Det funkade skitbra i en annan dator under lång tid. Sålde det sedan och har inte hört något om det var något fel.

Jag är lite osäker men tror inte jag varit med om att ett nätagg varit trasigt eller på väg att gå sönder under mina 25 år med PC. Har däremot stött på en hel del underliga problem där det varit fel på moderkort, minnen och hårddiskar.
Orkar inte riktigt argumentera mot allt du säger eftersom du visserligen inte har fel i sak. I mitt exempel var det moderkortet som var fel på. Inget annat.

Permalänk
Skrivet av Winerstone:

Tror mitt moderkort också är sönder för kan inte ens sitta med en webbläsare uppe innan den stängs av nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter troligare agget, att den är trasig helt enkelt. Men ingen 100% garanti, CX är och varit dåligt agg så inte förvånande om det strular.

Här är agg av bra kvalité http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m , cooler master vxxxs är lite sämre än Vxxx serien (X står för watt).

Skrivet av Tjodd:

Hade ett Corsair 550W VX som enligt vissa inte gick att ta i med tång. Det funkade skitbra i en annan dator under lång tid. Sålde det sedan och har inte hört något om det var något fel.

Jag är lite osäker men tror inte jag varit med om att ett nätagg varit trasigt eller på väg att gå sönder under mina 25 år med PC. Har däremot stött på en hel del underliga problem där det varit fel på moderkort, minnen och hårddiskar.
Orkar inte riktigt argumentera mot allt du säger eftersom du visserligen inte har fel i sak. I mitt exempel var det moderkortet som var fel på. Inget annat.

VX är betydligt bättre än CX. Som är helt annat agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter troligare agget, att den är trasig helt enkelt. Men ingen 100% garanti, CX är och varit dåligt agg så inte förvånande om det strular.

Här är agg av bra kvalité http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m , cooler master vxxxs är lite sämre än Vxxx serien (X står för watt).

VX är betydligt bättre än CX. Som är helt annat agg.

Edit, läste lite fel.

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Winerstone,

Har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Nej det har jag inte, hade tänkt att beställa ett nytt bara

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Winerstone:

Nej det har jag inte, hade tänkt att beställa ett nytt bara

Är det nätaggregatet det är fel på så byter vi ju ut det förstås, var det jag syftade lite på. Tänkte om det fanns möjlighet att testa med ett annat nätaggregat för att utesluta vad i datorn som är trasigt.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Är det nätaggregatet det är fel på så byter vi ju ut det förstås, var det jag syftade lite på. Tänkte om det fanns möjlighet att testa med ett annat nätaggregat för att utesluta vad i datorn som är trasigt.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Grejen är att jag inte har kvitto kvar eller någonting. Jag har beställt ett nytt som ska komma nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Winerstone:

Grejen är att jag inte har kvitto kvar eller någonting. Jag har beställt ett nytt som ska komma nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag hoppas du blir nöjd med ditt nya nätaggregat.

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Din dator drar ju aldrig 600W - men isåfall skulle det säkert kunna vara att nätagget håller på att ge upp.

Som någon annan sa innan kan CX-modellerna vara lite av dålig kvalité.

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Okej, jag hoppas du blir nöjd med ditt nya nätaggregat.

Aa, beställt ett annat märke till och med

Permalänk

Min dator funkar perfetk nu

Permalänk
Skrivet av Winerstone:

Min dator funkar perfetk nu

Gött vad blev det för agg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Gött vad blev det för agg?

Skickades från m.sweclockers.com

Det blev ett EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU, verkar bra men låter dock lite :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winerstone:

Det blev ett EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU, verkar bra men låter dock lite :/

Har du satt det i Eco Mode? Det gör du med en knapp på baksidan.

Permalänk
Skrivet av Winerstone:

Det blev ett EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU, verkar bra men låter dock lite :/

Slagit på brytaren till eco? Då ska fläkten inte gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Slagit på brytaren till eco? Då ska fläkten inte gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jahaa, va det den var till för haha, men hur länge kan man ha den av då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winerstone:

Jahaa, va det den var till för haha, men hur länge kan man ha den av då?

Den kan alltid vara i tyst läge - det gör så att nätagget beter sig semipassivt och endast startar fläktarna när det egentligen är nödvändigt, dvs vid hög belastning.

red: fläktEN, i singular, menar jag förstås

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Den kan alltid vara i tyst läge - det gör så att nätagget beter sig semipassivt och endast startar fläktarna när det egentligen är nödvändigt, dvs vid hög belastning.

Ah ok! Tack för svar!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Winerstone:

Ah ok! Tack för svar!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Var lite klantigt i formuleringen. Precis, fläkten kommer gå igång om det blir för varmt:) Riktigt bra agg du köpt i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar