Råd sökes. Inget ljud ur höger satellitkanal (2.1-system).

Permalänk

Råd sökes. Inget ljud ur höger satellitkanal (2.1-system).

Jag har nyligen släpat fram ett gammalt Hercules XPS 2.100 ljudsystem för att kunna lyssna på LP-skivor.

Jag får ljud ur ena satelliten och subwoofern när jag kopplat in LP-spelaren till ljudsystemet, men den andra satelliten är helt tyst. Efter att ha analyserat lite insåg jag att det alltid är den satellit som är inkopplad i höger satellitkanal som inte ger ifrån sig något ljud, det vill säga att det är "Satellite Output R" det är fel på (Se baksidan). Om man vickar på sladden till kontrolldosan blir det som ett glapp och ljudet kommer tillbaks i alla högtalarna, betydligt högre, i några millisekunder och sedan försvinner allt ljud helt. Vickar man igen kommer ljudet tillbaks som innan, i endast en satellit och subwoofern.

Jag har även testat att spela musik från min mobiltelefon genom ljudsystemet och resultatet blir det samma.

Är det någon som har en idé om vad detta kan bero på? och i så fall, är det något jag kan åtgärda själv?

Alla svar uppskattas.

Tack.

Permalänk
Vila i frid

Skruva isär subben och kontrollera kablage, och kontakter sam nätaggregat och slutsteg efter svullna kondensatorer. Låter det svårt, lämna in för felsökning eller återvinn.