Installerade Windows 7 på en ssd men Windows startar inte automatiskt när man sätter på datorn

Permalänk

Installerade Windows 7 på en ssd men Windows startar inte automatiskt när man sätter på datorn

Hej!

Har byggt en dator och installerat Windows 7. Jag har satt ssd disken som nummer ett i boot listan i bios men ändå startar inte windows när jag slår på burken, den kommer till American Megatrends och det enda man kan trycka på är f1 för att komma till bios.

Vad gör jag för fel?

Tacksam för svar

Permalänk
Avstängd

koppla ur alla andra diskar och boota bara med disken som du har installerat windows på.
Funkar det då?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

koppla ur alla andra diskar och boota bara med disken som du har installerat windows på.
Funkar det då?

Nej den går automatiskt till American Megatrends och därirån måste jag trycka på f1>boot menu>ssd för att komma till windows 7. Måste jag göra detta varje gång?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cookieeater69:

Nej den går automatiskt till American Megatrends och därirån måste jag trycka på f1>boot menu>ssd för att komma till windows 7. Måste jag göra detta varje gång?

Nee det ska du bara behöva göra en gång, sparar du efter att du satt ssdn som boot disk?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

Nee det ska du bara behöva göra en gång, sparar du efter att du satt ssdn som boot disk?

Yes jag har sarat och disken ligger påa plats nummer 1 men Windows 7 laddar inte automatiskt

Permalänk
Medlem

Låter som om din installation skapat sin lilla bootpartition på en annan disk än SSD'n. Du skulle behöva installera om med bara SSD'n inkopplad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter som om din installation skapat sin lilla bootpartition på en annan disk än SSD'n. Du skulle behöva installera om med bara SSD'n inkopplad.
B!

Det var just det jag gjorde, endast ssdn och dvd läsaren var inpluggade under hela installationen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cookieeater69:

Yes jag har sarat och disken ligger påa plats nummer 1 men Windows 7 laddar inte automatiskt

Tror du har missat något inne i bios med bootordning.
Brukar också vara 2 menyer i bios för detta.

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du vid installationen inte lät datorn själv starta om. Och du kanske har två versioner av w7 nu?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cookieeater69:

Det var just det jag gjorde, endast ssdn och dvd läsaren var inpluggade under hela installationen

Är det gjort är i princip det enda felet du kan ha, vilken disk du försöker starta från. Så det är som tidigare tipsare pekar på, boot order, harddrive priority, eller något liknande du letar efter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.