En fråga om ett Fractal Design nätagg!

Permalänk

En fråga om ett Fractal Design nätagg!

Hej!

Nu kommer en riktigt dum fråga, men vågade inte chansa helt enkelt.

Jag byggde ihop en dator till en polare häromdagen. I detta chassi satte vi ett 650w Fracta Design nätagg.

http://www.fractal-design.com/home/product/power-supplies/int...

Det är semi-modulärt som ni ser, och bland de kablar som inte var modulära fanns det 24-pinnarn', 8-pinnarn till processorn samt en som var 6+2. Jag antog att det är ström till PCI-E ström till grafikkortet, men det stod inte helt fullt ut att det var det. Så istället valde jag att ta en av de modulära kablarna som var färgkodad för PCI-E och gick in i PCI-E uttaget på nätagget som också var färgkodat, vitt i detta fall.

Men har jag rätt i att den ickemodulära kabeln faktiskt ska gå till grafikkortet? Blev liksom en extra kabel att skuffa undan nu =/

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Men har jag rätt i att den ickemodulära kabeln faktiskt ska gå till grafikkortet? Blev liksom en extra kabel att skuffa undan nu =/

Det stämmer bra, och det står ju faktiskt på sidan du länkade:

Citat:

Modular cables. Only cables deemed likely for constant use (20+4-pin cable; 12V CPU cable, one PCI-E cable on 650W+ models) are fixed.

6+2 är alltid PCIe, 4+4 är alltid ATX. De har även olika form på pinnarna i kontakten så att det inte ska gå att sätta kabeln på fel ställe, men det verkar inte helt idiotsäkert eftersom jag sett en del som ändå lyckats trycka i fel kabel. Men om kabeln passar utan våld så ska det vara rätt.

Notera dock att detta inte gäller för kablarna som går in i nätagget. Där finns det ingen standard, så använd aldrig kablar från ett nätagg med ett annat, då är sannolikheten stor att du bränner något. Bara så du vet, jag har sett lite för många som återanvänt gamla kablar och bränt komponenter