Skillnad på USB-ljudkort och integrerat (laptop)

Permalänk
Medlem

Skillnad på USB-ljudkort och integrerat (laptop)

Har ett par studiomonitorer på 8" som jag nu kör via mitt integrerade ljudkort i en gammal asus-laptop. Ljudkällan är spotify/Youtube, så jag är alltså inte jättekräsen med ljudet. Kommer jag märka någon skillnad om jag köpet ettt usb-interface för ~1000:-?

Kunna kräma ur lite mer ur woofern?

Köptips?

edit: Kör XLR > 3.5mm om det är till någon hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen blir det bättre ljudkvalitet men ska du bara spela upp ljud så satsa på en dac i stället, men maximala ljudnivån borde inte påverkas om det är det du menar med kräma på. däremot låta bättre borde alltså påverkas

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen blir det bättre ljudkvalitet men ska du bara spela upp ljud så satsa på en dac i stället, men maximala ljudnivån borde inte påverkas om det är det du menar med kräma på. däremot låta bättre borde alltså påverkas

Jag antar att de flesta usbinterface runt 1000lappen är bättre än ljudkortet i en dac, eller?

med kräm menar jag renare ljud och mer tryck i basen etc.

Eftersom jag bara använder spotify/Youtube som källa så undrar jag om det är kommer bli skillnad som är värd pengarna helt enkelt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av requiem1:

Jag antar att de flesta usbinterface runt 1000lappen är bättre än ljudkortet i en dac, eller?

med kräm menar jag renare ljud och mer tryck i basen etc.

Eftersom jag bara använder spotify/Youtube som källa så undrar jag om det är kommer bli skillnad som är värd pengarna helt enkelt

En ren dac presterar bättre per krona eftersom den inte behöver nån adc del som ett ljudkort måste innehålla, renare kan det bli men "tryck" har inget med da omvandlingen att göra om det inte är några direkta fel på den. vill du ha tryck är det nog främst mer effekt du behöver för att slippa dynamisk kompression.
Det bästa kring 1000kr är nog en Odac, den finns även som byggsats och kortet är färdiglött så det är bara lättare lödning på dem om du monterar själv.
http://www.headnhifi.com/index.php?route=common/home

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.